Gå til innhold

Genuine vs pirat?

Anbefalte innlegg

Merkelig dersom microsoft "belønner" pirater med bedre tilbud på Windows enn lovlydige brukere.

Skjønner jo tankegangen at litt penger er bedre enn ingen, men likevel...

About 3 million computers get sold every year in China, but people don't pay for the software. Someday they will, though. As long as they are going to steal it, we want them to steal ours. They'll get sort of addicted, and then we'll somehow figure out how to collect sometime in the next decade.

tenkte det var et interresant quote som vil belyse MS sin tankegang på temaet!

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å legg inn en Home-versjon og kjøp når du får spørsmål om å aktivere/kjøpe lisens. Orker ikke teste selv (har nettopp kvittet meg med 2. PCen), men jeg er rimelig sikker på at det var rundt 650,- for en gyldig lisens.

Edit:

Kan legge til at jeg reagerte på dette fordi det var lavere enn summen jeg har betalt for Windows 7 tidligere.

Nå kan det være at det var brukt en "starter" lisens eller noe som gjorde at jeg fikk en lavere pris. Jeg tviler på det, ettersom jeg aldri har hatt eller sett Windows 7 starter på noen av mine maskiner.

Det stemmer fint det. Jeg har benyttet meg av tilbudet når jeg skulle bygge en billig maskin.

Jeg installerte en Windows fra original DVD-plate. hoppet over å legge inn lisensnøkkel og så lot jeg Windows feile i sjekken på gyldig lisens (selvsagt, siden det ikke fantes noen lisensnøkkel) Da kunne jeg gå til en webside der jeg fikk tilbud om å kjøpe lovlig lisens fra MS til en mye lavere pris enn i nettbutikkene. La inn adresse, betalte med VISA og et par dager senere ble original DVD med ny lisensnøkkel levert på døra. Billigere og enklere enn å handle på Komplett, og en 100% lovlig lisens. (Når MS lar deg installere uten lisensnøkkel så har du en lovlig prøvelisens i et antall dager, så selv den originale installasjonen var 100% lovlig)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor win7 lisenser skal være så forbanna dyre...tenker ikke på oem lisens....skifter du mye maskinvare så ryker den lisensen fort. Hvofor kan ikke en valig lisens ligge på rundt 500.....uten oem restreksjoner. Har lisens selv...men synes egentlig den var alt for dyr. Hadde en fullverdig lisens ligget på rundt 500 hadde folk flest som jeg kjenner ikke en gang giddet å bruke ulovlige kopier..men folk er ikke villig til å betale 1500-2000kr for en lisens

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor win7 lisenser skal være så forbanna dyre...tenker ikke på oem lisens....skifter du mye maskinvare så ryker den lisensen fort. Hvofor kan ikke en valig lisens ligge på rundt 500.....uten oem restreksjoner. Har lisens selv...men synes egentlig den var alt for dyr. Hadde en fullverdig lisens ligget på rundt 500 hadde folk flest som jeg kjenner ikke en gang giddet å bruke ulovlige kopier..men folk er ikke villig til å betale 1500-2000kr for en lisens

Jeg synes ikke egentlig prisen er så ille. Du betaler én gang og det varer i mange år. Det tar ikke lang tid før et MMO koster deg mer penger enn en Windows lisens for eksempel.

Lenke til kommentar

Er det litt flere en meg som er litt skeptisk til microsoft skal vite hvem som kjøper en pakke for piratkopiere?

Er jo litt kjedelig at microsoft stempler oss som kriminelle men vi ønsker oss billigere windows.

GeirGrusom: Det er dyrt jo man får vel bare 1 gang gratis support fra microsoft om man har retail lisens mener jeg, og resten må man betale, og man må betale halv pris for oppgraderinger.

Selv om jeg hadde kjøpt orginal lisens (Windows 7 ultimate) tviler jeg på microsoft hadde giddet å lage en service pack 2 for at jeg skulle slippe å oppgradere til windows 8 fordi jeg syns metro er dårlig på stasjonær men resten med windows 7 startmenyen kunne jeg gjerne hatt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Uten øvrige referanser og navn på "crack":

The loader executes before Windows does and it injects a SLIC into your ACPI tables which your BIOS loads into memory when you power on your system. From doing that and installing the certificate and serial your system gains activation status under the OEM channel, which is what systems sold in shops use. Them serials can't be blocked and WAT can't do anything about it because no system files get modified

Foruten forferdelig engelsk, så er det som beskrives et rootkit som startes før Windows, og blokkerer seg selv fra å bli oppdaget. Det er fortsatt ikke umulig å skrive et verktøy som fjerner det.

Sitat fra Chun Feng, an engineer with the Microsoft Malware Protection Center (MMPC): Because it hides on the MBR, the rootkit is effectively invisible to both the operating system and security software.

Men du som er så smart klarer vel det ingen andre har klart :)

Lenke til kommentar

Jeg vet de tingene der, men jeg vet også at flere anti-virus selskaper lager verktøy som fjerner rootkits.

Eksempelvis kan man lete i RAM etter om rootkitet har infisert maskinen eller ikke.

Det å si at en eller annen sikkerhetsfunksjon er umulig å bryte er veldig modig, om ikke en arrogant holdning.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Men er det faktisk mulig å bruke gratis testversjoner av windows og gjøre de om til ekte lisenser?

http://technet.micro...center/cc442495 hadde vært gøy om man hadde kun trengt et lite .exe program å aktivere til en lovlig kjøpt windows uten problemer med windows oppdateringer.

Da kunne man spart mye tid på torrent og ikke vært like kriminell.

Er jo bare å kjøpe en digital nedlastning fra Microsoft det, så laster du ned .iso filen og kan gjøre hva du vil med den etterpå.

Og det finnes også lovlige steder å laste ned helt ekte Windows .iso filer fra. Det er ikke noe problem å få helt 100% rene plater, det er hva man bruker for å få den aktivert som eventuelt skaffer deg problemer. I tillegg til at det selvsagt ikke er lov å aktivere uten å ha betalt...

Lenke til kommentar

Syns denne tråden går i hver sin retning, noen er for piratkopiering mens andre er imot.

Det beste er å betale gjerne til overpris.

Kanskje vi skal ringe microsoft å si jeg betale 1 windows lisens til 100 000 kr, da tror jeg microsoft på den andre siden har det utrolig morsomt. Men da sette noen krav på veien. :!: Blant annet at windows skal slippe aktivering og man får support på programmering/tilpassning av windows, og noen mens en annen tilbyr 500 kr for standard windows.

Man kan jo stille spørsmålet hva en ting er verdt.

Lenke til kommentar

Jeg vet de tingene der, men jeg vet også at flere anti-virus selskaper lager verktøy som fjerner rootkits.

Eksempelvis kan man lete i RAM etter om rootkitet har infisert maskinen eller ikke.

Det å si at en eller annen sikkerhetsfunksjon er umulig å bryte er veldig modig, om ikke en arrogant holdning.

Les igjen: "Because it hides on the MBR, the rootkit is effectively invisible to both the operating system and security software."

En slik rootkit kan oppdages og fjernes ved å boote fra et annet medie og kjøre anti-rootkit derfra, men det er fortsatt vanskelig da rootkitet da ikke er lastet. Det loaderen gjør er ikke noe annet enn å emulere en "lovlig" BIOS.

Lenke til kommentar

Les igjen: "Because it hides on the MBR, the rootkit is effectively invisible to both the operating system and security software."

En slik rootkit kan oppdages og fjernes ved å boote fra et annet medie og kjøre anti-rootkit derfra, men det er fortsatt vanskelig da rootkitet da ikke er lastet. Det loaderen gjør er ikke noe annet enn å emulere en "lovlig" BIOS.

Vanskelig er noe annet enn umulig. BIOS er ikke usynlig for operativsystemet. Det er et program som blir lastet inn i begynnelsen av minnet før operativsystemet tar over og bytter til protected mode.

Lenke til kommentar

Får man tilsendt DVD også? Hm. Skal jeg ta med i beregningen neste gang jeg setter opp et oppsett.. Husker du prisen du betalte?

Jeg gjorde noe lignende og betalte 1200 for Ultimate. Fikk da både 32- og 64-bits versjon. (De kom på hver sin plate)

Det sto ingenting om at det var en OEM-lisens, ergo forutsetter jeg at jeg kan ta den med meg til en ny maskin.

Lenke til kommentar

Vanskelig er noe annet enn umulig. BIOS er ikke usynlig for operativsystemet. Det er et program som blir lastet inn i begynnelsen av minnet før operativsystemet tar over og bytter til protected mode.

Det har liten hensikt å diskutere mer med deg, da du vrir deg utenom det som diskuteres. Jeg vet utmerket godt hva BIOS er. Diskusjonen her går på at MS ikke kan utgi en oppdatering som avslører at lisensen ikke er gyldig, og samtidig ikke ødelegge for lovlige installasjoner. Så lenge MS har gått for et OEM lisens system som blant annet er basert på SLIC tabellen i BIOS (som loaderen emulerer), er løpet stort sett kjørt for Windows 7 sin del.

For OEM activation to work and able to authenticate OEM licensing for Windows, three (3) components or criteria must exist and fulfill:

Full SLIC table in BIOS

OEM certificate (xrm-ms) which corresponds with OEMID and OEMTableID (Windows Marker) in SLIC table.

OEM-SLP product key

SLP OEM Activation 2.1 works in very much the similar way of OEM Activation (OA) 2.0, with no change to activation technology, and OEM does not require to change factory process to accommodate new SLP 2.1 OEM activation. The only changes is Windows Marker version is now version 2.1 instead of 2.0. Even the digital certificate, which has file extension of .xrm-ms, signed by Microsoft with OEM’s SLIC public key (0x9C bytes) with Microsoft’s private key together with OEMID of SLIC table, is unchanged.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde noe lignende og betalte 1200 for Ultimate. Fikk da både 32- og 64-bits versjon. (De kom på hver sin plate)

Det sto ingenting om at det var en OEM-lisens, ergo forutsetter jeg at jeg kan ta den med meg til en ny maskin.

Jeg har også benyttet meg av "anti pirat" programmet til Microsoft og fikk da med fullversjonen til en meget hyggelig pris. Det er den siden du kommer inn på om du trykker ja på at du kjører piratkopi og vil lære mer.

Lenke til kommentar

De fleste maskiner har ikke SLIC fra hardware, det er en komponent som produsentene av maskiner med OEM Windows preaktivert bruker.

Jeg nevner i fleng; HP, Dell, Lenovo, MSI, Asus, Acer, Toshiba .... Så og si alle produsenter/leverandører av komplette systemer.

Fjerner du rootkitet som injiserer (en fullt gyldig SLIC) så slutter også cracken å funke.

Og hvordan fjerner du så loaderen? Det er det ingen forløpig har klart, og neppe vil klare uten og også ødelegge for lovlige installasjoner.

Lenke til kommentar

Og hvordan fjerner du så loaderen? Det er det ingen forløpig har klart, og neppe vil klare uten og også ødelegge for lovlige installasjoner.

Problemet er først og fremst å fjerne rootkitet. Dette ettersom rootkitet i utgangspunktet vil hindre at operativsystemet kan lese eller skrive til rootkitet i seg selv, ved å beskytte både minneadressene som representerer BIOS, og MBR hvor rootkitet ligger.

Men det er neppe umulig.

Lenke til kommentar

Det med SLIC ble da så vidt jeg husker slutt på når det gjaldt Windows Vista. Samtidig var det div. drivere for bla skjermkort som kom i konflikt med denne "patchen". Det kan godt hende det funker på Win 7.

Uansett er det vel ikke helt heldig å installere et slikt rootkit uten at man helt vet hva slags annet "snusk" som evt. kan ligge i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...