Gå til innhold

Ørepropper, budsjett 800-1000kr


Anbefalte innlegg

Jeg er altså på utkikk etter nye in-ear ørepropper, som hovedsaklig skal brukes til å høre på musikk. Det går i alle mulige musikksjangere for min del, men hører hovedsaklig på Rap/Hiphop. Dette blir for det meste på en HTC One X, hvis det har noe å si. Jeg vil da selvsagt bære med meg øreproppene overalt, så de bør tåle å ligge løst i lomma. De brukes også til trening, og må dermed sitte rimelig bra. De skal antagelig brukes til å se på en film i ny og ne i tillegg, derfor bør de også fungere til det formålet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klipsch Image S4 er noe av det bedre under tusenlappen spør du meg. Det kjennes som om de har en litt tynn ledning, men den har hold ut hos meg. Det er riktignok ikke de proppene jeg bruker mest, men de duger fint til trening, spesielt ettersom man kan få ledningen til å gå bak øret slik at den ikke slenger så mye rundt. Jeg likte ikke helt passformen til tuppene som fulgte med, men ettersom det er svært delte meninger om dette så skal jeg ikke si så mye. Føler man at passform blir problematisk så går det an å bestille øreputer fra ComplyFoam og fortsatt komme under budsjettet ditt.

Lenke til kommentar

Klipsch Image S4 er noe av det bedre under tusenlappen spør du meg. Det kjennes som om de har en litt tynn ledning, men den har hold ut hos meg. Det er riktignok ikke de proppene jeg bruker mest, men de duger fint til trening, spesielt ettersom man kan få ledningen til å gå bak øret slik at den ikke slenger så mye rundt. Jeg likte ikke helt passformen til tuppene som fulgte med, men ettersom det er svært delte meninger om dette så skal jeg ikke si så mye. Føler man at passform blir problematisk så går det an å bestille øreputer fra ComplyFoam og fortsatt komme under budsjettet ditt.

Høres jo ålreite ut de. Hvordan vil du si lydkvaliteten på dem er i forhold til et par dagligdagse ørepropper, f.eks. de som følger med en iPod? Og hvordan er lydisolasjonen?

 

Jeg har også sett på Shure SE315. De overskrider budsjettet, men når jeg først skal bruke en del penger på ørepropper, spiller jo ikke et par hundre kroner fra eller til noen stor rolle. Jeg har altså hørt at disse proppene isolerer lyd svært godt, men hvordan er selv lydbildet på dem?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått Klipsch til å sitte spesielt godt i øret med originale tupper, så jeg har kjøpt meg ComplyFoam som fungerer mye bedre etter min mening. Det er ca. samme type skum som er på Shure sine propper og disse isolerer veldig bra. Selv uten å spille musikken spesielt høyt så slipper man å høre andre folk prate og ikke minst alle de skrikende småbarna som skulle være på offentlig transport. Klipsch har silikontupper som standard og disse isolerer mye bedre enn eksempelvis ipods propper, men er ikke fullt på høyde med skumtupper.

 

Angående SE315 så har jeg skrevet et innlegg her som kan være til litt hjelp. Samme merke kan ha relativt lik lydsignatur, men det kan fortsatt være en del forskjeller, så jeg skal ikke si så mye når jeg ikke har hørt på SE315.

 

Jeg har ikke noen ipodpropper liggende, men jeg har vel rote fram noen som fulgte med min Sansa Clip og sammenligne litt med S4 om du har lyst. Nevn gjerne noe musikksjanger.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått Klipsch til å sitte spesielt godt i øret med originale tupper, så jeg har kjøpt meg ComplyFoam som fungerer mye bedre etter min mening. Det er ca. samme type skum som er på Shure sine propper og disse isolerer veldig bra. Selv uten å spille musikken spesielt høyt så slipper man å høre andre folk prate og ikke minst alle de skrikende småbarna som skulle være på offentlig transport. Klipsch har silikontupper som standard og disse isolerer mye bedre enn eksempelvis ipods propper, men er ikke fullt på høyde med skumtupper.

 

Angående SE315 så har jeg skrevet et innlegg her som kan være til litt hjelp. Samme merke kan ha relativt lik lydsignatur, men det kan fortsatt være en del forskjeller, så jeg skal ikke si så mye når jeg ikke har hørt på SE315.

 

Jeg har ikke noen ipodpropper liggende, men jeg har vel rote fram noen som fulgte med min Sansa Clip og sammenligne litt med S4 om du har lyst. Nevn gjerne noe musikksjanger.

Skumtupper kan jeg få kjøpt fra Hifiklubben, ikke sant? Kan alltids kjøpe Klipsch med skumtupper, og da vil lydisolasjonen være i orden.

 

Nå er jeg usikker på hva jeg egentlig er ute etter angående lydbilde. Jeg hører for det meste på Rap og Hiphop, som nevnt i førsteposten, og der er det kanskje greit med ålreit bass.

 

Hadde vært flott om du kunne ha sammenlignet. Jeg har forsåvidt et par ok ørepropper fra før av, men nå vil jeg altså ha noen som er enda bedre. Da hadde det vært kjedelig å finne ut at de nye øreproppene har omtrent likt lydbilde som de gamle. Du kan gjerne høre hvordan det blir med noen sanger fra Game, Lil Waye, Burial, In Flames og Rise Against. Du kan også sjekke om det er noe forbedret lyd i filmer o.l.

 

EDIT: SE215 ser også fristende ut, har du noen formening om de?

Endret av Xposure
Lenke til kommentar

Nå har jeg sammenlignet S4 med proppene til Sansa Clip (videre SC) som skal være i samme gata som de som følger med en ipod, om ikke litt bedre.(Bildelink).

 

Jeg må starte med å si at SC var litt bedre enn jeg trodde. Ellers var det som forventet at den største forskjellen lå i bassen. Propper man stapper inn i ørgangen har mye mer bass enn de som nærmest henger løst i det ytre øret. SC hadde relativt bra detaljenivå og var langt ifra total grøt som jeg først forventet meg. S4 har til sammenligning langt fyldigere bass som vil merkes med en gang.

På SC så blir lydbildet relativt flatt, mens på S4 føles det mer livlig og engasjerende ut pga bassen. På rock-sjangeren så får trommene ekstra punch med S4, samt at hip-hop som har generelt store mengder bass drar også fordelen av at proppene greier å levere den bassen.

 

Ettersom jeg ikke bruker S4 til daglig så synes jeg at de hadde litt for mye bass, samt at bass-boosten sklei litt over i mellomtonen og gjorde proppene litt mindre skarpe mtp overall lydkvalitet. Samtidig vil jeg si at det ikke nødvendigvis vil oppleves på samme måte av deg og at all bassen kan høres helt fantastisk ut i dine ører.

 

Det blir en del personlige preferanser og hva man har som utgangspunkt som vil avgjøre hvor bra man vil like et nytt sett med propper. Når man egentlig ikke helt vet hva man vil ha så synes jeg at S4 til 500kr er et greit sted å starte. De har gjevnt over god prestasjon med ekstra trykk i bassen som kan være appellerende til ganske mange.

 

SE215 har jeg ikke hørt på selv, men jeg kjenner en som har de og som også har hørt på S4, som muligens kan komme med noe input.

 

Skumtuppene jeg brukte på Klipschen selges på http://www.complyfoam.com/

Lenke til kommentar

Nå har jeg sammenlignet S4 med proppene til Sansa Clip (videre SC) som skal være i samme gata som de som følger med en ipod, om ikke litt bedre.(Bildelink).

 

Jeg må starte med å si at SC var litt bedre enn jeg trodde. Ellers var det som forventet at den største forskjellen lå i bassen. Propper man stapper inn i ørgangen har mye mer bass enn de som nærmest henger løst i det ytre øret. SC hadde relativt bra detaljenivå og var langt ifra total grøt som jeg først forventet meg. S4 har til sammenligning langt fyldigere bass som vil merkes med en gang.

På SC så blir lydbildet relativt flatt, mens på S4 føles det mer livlig og engasjerende ut pga bassen. På rock-sjangeren så får trommene ekstra punch med S4, samt at hip-hop som har generelt store mengder bass drar også fordelen av at proppene greier å levere den bassen.

 

Ettersom jeg ikke bruker S4 til daglig så synes jeg at de hadde litt for mye bass, samt at bass-boosten sklei litt over i mellomtonen og gjorde proppene litt mindre skarpe mtp overall lydkvalitet. Samtidig vil jeg si at det ikke nødvendigvis vil oppleves på samme måte av deg og at all bassen kan høres helt fantastisk ut i dine ører.

 

Det blir en del personlige preferanser og hva man har som utgangspunkt som vil avgjøre hvor bra man vil like et nytt sett med propper. Når man egentlig ikke helt vet hva man vil ha så synes jeg at S4 til 500kr er et greit sted å starte. De har gjevnt over god prestasjon med ekstra trykk i bassen som kan være appellerende til ganske mange.

 

SE215 har jeg ikke hørt på selv, men jeg kjenner en som har de og som også har hørt på S4, som muligens kan komme med noe input.

 

Skumtuppene jeg brukte på Klipschen selges på http://www.complyfoam.com/

Tja, det er virkelig ikke godt å si hva jeg bør gå for. Det med bassen ser jo ut til å være noe jeg enten vil elske eller hate. S4 koster jo også bare om lag 500 kr, og med mindre de gir særdeles god valuta for pengene, tror jeg ikke de vil være noen stor forbedring fra mine nåværende ørepropper. Jeg bruker forresten http://www.elkjop.no...ort-shq3000-rod for øyeblikket, antar egentlig bare at de har omtrentlig samme lyd som iPod-plugger.

 

Du kan godt høre om han fyren kan komme med noen innspill angående SE215.

Endret av Xposure
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har greid å glemme denne tråden litt, men jeg har hørt med han som har SE215.

Han kjøpte de hovedsakelig pga den avtagbare kabelen og mente at de var litt for tynne i bassen,

så han likte S4 litt bedre, nettopp pga bassen. Lydkvaliteten mente han var rimelig lik.

 

Om du fortsatt ikke har valgt noe, så er både S4 og SE215 godt kjente modeller som har en del omtale på internett, så det er mulig å finne mer info om disse om man søker litt. Jeg vil tro at iaf S4 gir ganske god valuta for pengene. Disse har fått ganske mye bra omtale og har vært sammenlignet med propper som ligger en del høyere i pris. Grunnen til at jeg ikke er like begeistret for disse idag skyldes nok at jeg har blitt alt for vant til modeller i langt høyere prisklasser, slik at S4 føles som en nedgradering hver gang jeg putter disse i ørene. Da jeg kjøpte disse så følte jeg at de ikke var langt unna Monster Turbine (til 1400kr) og den gangen ville jeg aldri finne på å si at de hadde for kraftig bass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...