magneman Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Hei. Jeg lurer på hvordan det fungerer med rettskriving og parentes. Dersom jeg har en setning, hvor jeg vil ha en parentes med en helsetning helt til slutt, hvordan blir det med punktumsetting? Hvordan er det med stor forbokstav? Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Da avslutter du først setningen din med et punktum, og åpner deretter neste setning med en parentes. Stor forbokstav skal brukes, og punktum skal settes innenfor parentesen. Eksempel: Etter jeg hadde truffet henne, gikk jeg hjem. (Og det kan du tro var et dårlig valg.) Dagen etter traff jeg henne atter en gang (det var for øvrig svært mørkt ute), og jeg forsøkte å ... Les mer på følgende nettsted: http://www.korrekturavdelingen.no/K4Parentes.htm. Lenke til kommentar
magneman Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2012 Hei og takk for svar. Hvordan blir det om jeg vil ha en helsetning i en parentes, midt i en setning? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå