Gå til innhold

Yamaha 30hk 3 syl autolube, starterikke!


Anbefalte innlegg

Har en yamaha 30hk 3syl autolube motor som ikke vil starte og topp "tannhjulet" vil nesten ikke gå rundt og den vil ikke starte, men det eneste som skjer er at den tar så vidt start og så bare slokner den helt....den vil ikke gå på tomgang......

 

Men var ute på vannet da motoren stoppet og da var den helt fin til vi hadde kjørt 5-10 min og så bare kvelte den seg gradvis og stoppa, og dette skjedde flere ganger...og fikk start på den da men kunne ikke gi mye gass men ligge i halvplan. Og rett før vi kom til brygga så skjedde det samme igjen men da var det ikke å få start på den.....

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, hører ut som at motoren har skjært seg, sorry. Ta ut pluggene og se etter spon. Drei også rundt svinghjulet uten plugger. Uten plugger skal svinghjulet kunne dreies meget lett rundt (med en finger).

 

Er vanlig at motorer skjærer seg pga feil totakstolje, for mager blanding, bensin med gammel olje og mangel på kjøling.

 

 

Selg den som delemotor for 2000 kroner. Alltid noen som er på jakt etter et fungerende undervannshus. Reparasjon vil jeg ikke anbefale da motor må plukkes fra hverandre, blokk bores opp og du må kjøpe nye stempler med større diameter. Gamle påhengser er vanskelig å demontere fordi rustfrie bolter knekker og må bores ut.

Lenke til kommentar

Kanskje litt tidlig og avskrive motoren, ville nok først fått en autorisert reparatør til å kontrollere den.

Hvis motoren har varmskjært seg vil du høre unormale lyder fra motoren og det er dønn umulig og dra i snoren, etter en stund vil du kunne starte motoren igjen med da er det store muligheter for kraftige ulyder.

 

Er det tatt regelmessig vedlikehold på motoren ?

Det du kan gjøre selv er og sjekke for vann i drivstofffiltret/tank/flotørkammer, ta ut pluggene å sjekke de, påse at motoren ikke står i gear når du prøver og starte, sjekke at du har kontrollstråle fra kjølevannet og når du drar i snoren får du dratt relativt jamt eller veldig rykkete. Er bensiner gammel kan den også ha innvirkning på motor-ytelsene.

Lenke til kommentar

Da tyder det på at stemplene er skadet pga. av feil type/mengde totraktolje.

 

Stemplene er av aluminium og hvis de ikke får riktig smøring begynner de å smelte, og når motoren blir varm utvider metall seg og det er grunnen for at motoren blir tyngre og dra i gang.

 

Men dette er bare en hypotese, vil anbefale deg og få motoren kontrollert før det blir for mye skade..

Lenke til kommentar

Da tyder det på at stemplene er skadet pga. av feil type/mengde totraktolje.

 

Stemplene er av aluminium og hvis de ikke får riktig smøring begynner de å smelte, og når motoren blir varm utvider metall seg og det er grunnen for at motoren blir tyngre og dra i gang.

 

Men dette er bare en hypotese, vil anbefale deg og få motoren kontrollert før det blir for mye skade..

Det hørtes mest riktig ut,får sjekke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...