Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Eg er snart ferdig med læretida mi som automatiker og skal ta fagprøve.

Men det siste året har det gått opp for meg at det ikkje er dette eg vil bli, har meir lyst å jobbe med programmering og lage software/spill.

Ka trenger eg for å starte studier innen programmering?

Har selv tenkt å gå Påbygg og velge R1 matte som valgfag, har derre noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kan gjøre er å ta forkurs ingeniør og så gå videre på ingeniør data linjene som finnes på de fleste høyskoler eller ta integrert master i informatikk ved UiT. Uansett hva du velger her så vil du jobbe med programmering, akkurat om det er spill eller software du kommer til å jobbe med er opptil deg og hvilke valgfag etc du tar.

Lenke til kommentar

en ingeniør grad er en bachelor, så bare 3 år. Det finnes noen årstudier å, men hvis du vil lære deg å programmere skikkelig så bør minst ta 3år. Det tar litt tid hvis du ikke kan noe fra før.

Uhm, kan hende jeg tar feil, men jeg mener å huske at for å få en ingenør grad så må du ha Masters grad, og det er 5 år.

Anyhow, kan anbefale NITH, det er en privatskole, yadayada, og det koster en del penger (60k i året) men de har svært gode koblinger med markedet og bedrifter. + om du studerer programmering, så er det ikke akkurat vanskelig å få seg en godt betalt arbeidsplass om du setter litt innsatts i arbeidet ditt, startlønn etter endt studier varierer mellom 380 - 480k etter hva jeg har hørt. Jeg går første året nå, og siden jeg putter litt interesse i studiene og arbeider med fagene på siden også, så har jeg allede klart å skaffet meg en utviklingsjobb på siden av studiene, og nå til sommeren, med timeslønn på nesten 200kr. Bedriften jeg jobber for nå sendte bare ut jobbannonsene to steder, NITH og NTNU.

NITH er en praksisbasert skole, de arbeider for å få oss ut hos bedriftene, det betyr real-life scenarioer og oppgaver. Studieprogrammene kan endre fra år til år, både på godt og på vondt, avhengig av hva markedet føler for. With that being said, så er det kvalitetsutdanning man får for pengene, og foreleserne er veldig flinke med å forklare. VI har også ganske dyktige veiledere, og et godt miljø hvor det å få hjelp ikke er noe problem. Da det er en praksisbasert skole så betyr det også at man har større fokus på selvutvikling, dette betyr at man må arbeide jevnt igjennom hele året ved siden av skolen for å få toppkarakterene. I enkelte fag så er det mulig å pugge kvelden før, jeg vil ikke anbefale det, men det er de som klarer det også.

Første året starter med Java, det er felles for alle. Vi lærer også Databaser, Datasikkerhet, Hvordan datamaskiner er bygget opp, og vi har prosjektfag både i høst og vårsemesteret hvor vi arbeider 2 uker med en case oppgave, og det er ganske imponerende å se hva som er mulig å gjennomføre på to uker.

Deretter så er 2. og 3. året mer fokusert på hva du studerer, feks er Programmering rettet en del mot server-klient løsninger, arkitektur og lignende. Spillprogrammering er mer rettet mot C++ og grafikkprogrammering, samt arkitektur. Selv så tenker jeg at jeg studerer Spillprogrammering, fordi jeg får arbeidserfaring med Java i den bedriften jeg arbeider i nå, og om jeg kan C++ så er jeg nyttig for low-level stuff.

Lenke til kommentar

en ingeniør grad er en bachelor, så bare 3 år. Det finnes noen årstudier å, men hvis du vil lære deg å programmere skikkelig så bør minst ta 3år. Det tar litt tid hvis du ikke kan noe fra før.

Uhm, kan hende jeg tar feil, men jeg mener å huske at for å få en ingenør grad så må du ha Masters grad, og det er 5 år.

Anyhow, kan anbefale NITH, det er en privatskole, yadayada, og det koster en del penger (60k i året) men de har svært gode koblinger med markedet og bedrifter. + om du studerer programmering, så er det ikke akkurat vanskelig å få seg en godt betalt arbeidsplass om du setter litt innsatts i arbeidet ditt, startlønn etter endt studier varierer mellom 380 - 480k etter hva jeg har hørt. Jeg går første året nå, og siden jeg putter litt interesse i studiene og arbeider med fagene på siden også, så har jeg allede klart å skaffet meg en utviklingsjobb på siden av studiene, og nå til sommeren, med timeslønn på nesten 200kr. Bedriften jeg jobber for nå sendte bare ut jobbannonsene to steder, NITH og NTNU.

NITH er en praksisbasert skole, de arbeider for å få oss ut hos bedriftene, det betyr real-life scenarioer og oppgaver. Studieprogrammene kan endre fra år til år, både på godt og på vondt, avhengig av hva markedet føler for. With that being said, så er det kvalitetsutdanning man får for pengene, og foreleserne er veldig flinke med å forklare. VI har også ganske dyktige veiledere, og et godt miljø hvor det å få hjelp ikke er noe problem. Da det er en praksisbasert skole så betyr det også at man har større fokus på selvutvikling, dette betyr at man må arbeide jevnt igjennom hele året ved siden av skolen for å få toppkarakterene. I enkelte fag så er det mulig å pugge kvelden før, jeg vil ikke anbefale det, men det er de som klarer det også.

Første året starter med Java, det er felles for alle. Vi lærer også Databaser, Datasikkerhet, Hvordan datamaskiner er bygget opp, og vi har prosjektfag både i høst og vårsemesteret hvor vi arbeider 2 uker med en case oppgave, og det er ganske imponerende å se hva som er mulig å gjennomføre på to uker.

Deretter så er 2. og 3. året mer fokusert på hva du studerer, feks er Programmering rettet en del mot server-klient løsninger, arkitektur og lignende. Spillprogrammering er mer rettet mot C++ og grafikkprogrammering, samt arkitektur. Selv så tenker jeg at jeg studerer Spillprogrammering, fordi jeg får arbeidserfaring med Java i den bedriften jeg arbeider i nå, og om jeg kan C++ så er jeg nyttig for low-level stuff.

Dette ser ut som noe for meg.

Men eg må vell gå påbygg for å få den generele studiekompetansen som kreves her.

Høyskolen i Gjøvik kjører også bachelor innen programvareutvikling, som kanskje er aktuelt?

http://hig.no/studie...it/bachelor/bpu

Dette virker også som noe for meg

Skal prøve å få fagbrevet, men ser litt svart på det, pga mangel på interesse.

Endret av Noiz
Lenke til kommentar

Dette ser ut som noe for meg.

Men eg må vell gå påbygg for å få den generele studiekompetansen som kreves her.

Høyskolen i Gjøvik kjører også bachelor innen programvareutvikling, som kanskje er aktuelt?

http://hig.no/studie...it/bachelor/bpu

Dette virker også som noe for meg

Skal prøve å få fagbrevet, men ser litt svart på det, pga mangel på interesse.

Du må ha generell studiekompetanse ja, også R1 matte om du skal studere programmering. R1 matte kan du ta på kurs på NITH siste halvåret nå i første klasse, men, hvis du klarer det så vil jeg anbefale deg å ta det når du går påbygg. Da burde du ha 1 år på det, istedefor 4-5 måneder.

Lenke til kommentar

Php, perl, C++, Java, Python. Det er bare å velge. Programmeringstankegangen er viktigere enn språket, etter min mening.

Men et sterkt typet språk som C++ er fint om du vil forstå litt mer av hva som faktisk skjer under panseret...

Lenke til kommentar

Var litt i samme båt som deg, så tenkte jeg bare skulle slenge ut hvordan jeg gjorde det.

Tok fagbrevet som elektriker i desember 2010, søkte så på 4. påbygg senvinter 2011(typ. februar/mars) hvor jeg kom inn uten problemer(klassen vår var ikke full ved skolestart, og er nå nede i underkant av 20). Forskjellen på 4. påbygg og 3. påbygg(ihvertfall på Jessheim VGS) er at du slipper gym og sosiologi, noe som igjen førte til at vi får fri hver fredag.

Så, iløpet av første uka gikk vi to stykker til mattelærern og hørte om muligheter for å ta R1 iløpet av skoleåret. Hun var usikker, så etter en samtale med ass. rektor(lærern gikk først, så kom vi) ble det til at vi tok T-matte(krav til R1 såvidt jeg forstod) iløpet av første halvår, og tok eksamen i desember. Vi har nå drevet med R1 siden januar, og slipper antakeligvis eksamen i R1 siden vi tok eksamen før jul. Flere som var skeptiske til om vi skulle klare det, men så lenge du jobber ekstra med matte-faget går dette fint. "Problemet" er at det er mye å gjøre i de andre fagene, men igjen, det kommer mye ann på deg og hvor skoleflink og disiplinert du er. R1 matte bygger på mye av det samme som du lærer i T-matte, så mye av det har vært repetisjon og læring av nye teknikker/gå dypere inn i stoffet.

Kan også nevne at en i klassen skulle ta R1 samtidig som T-matte. Han ga opp R1 matten etter et par måneder, selv om han virker glup nok. Så tror det å ta hvert fag på et halvt år er veien å gå, mye fordi det du lærer i R1 bygger på T.

Planen min videre er å gå Informatikk: Programmering og Nettverk ved UiO. Først ta bachelor, så se ann om det blir master eller ei. Har hørt at det er mange som får et godt nok jobbtilbud etter bachelorn, så vi får se :)

TL;DR Tok fagbrevet som elektriker, søkte meg inn på 4. påbygg, er nå snart ferdig, tok T-matte første halvåret og R1 andre halvåret. Har søkt meg inn på Informatikk: Programmering og Nettverk ved UiO.

@Lære seg programmering; Har selv lært meg litt Javascript her; http://www.codecademy.com/

Utrolig god side, enkel og oversiktlig. Lærer det ikke så mye for språkets skyld, mer for å lære meg tankemåten og det generelle språket.

Lenke til kommentar

Stemmer det Sleggefettt skriver med at å få jobb etter bacheloren er ikke noe problem. Tror det er en rundt 1% arbeidsledighet blant programmerere. På NITH så har en 60-80% avhengig av studieprogram fått opptil flere jobbtilbud før de er ferdig å studere 3. året. De fleste har jobb innen ett år er over, eller så har de begynt på master grad. Mange deltar på div. arrangement og får bra med kontakter (nettverk er et ord du kommer til å høre mye om du starter på NITH), og dermed også enkelt jobb. Vi har også en hovedprosjektsoppgave, der jobber man på et case for ulike bedrifter (Accenture, Capgemini, Kongsberg Group, Tine, Statoil o.l.) og mange får også jobbtilbud som følger av dette. Man sitter jo faktisk på kontorene til feks Accenture og arbeider med oppgaven, i team, et par ganger i uka, så dere skaper dere et slags bånd de 3-4 månedene det varer.

Når det kommer til hva du burde lære deg, så er det litt så som så. Om du kan programmere i ett språk, og forstår logikken bak programmering, så er det same-same hva du lærer deg. Jeg kom fra en PHP bakgrunn, og overgangen til Java var ikke så veldig ille. Men det er viktig å finne ut hvordan man lærer, jeg lærer best med å gjennomføre større og mindre prosjekter. Feks lagde jeg en app til Android, en studentfinans applikasjon som finner ut hvor du bruker penger, og viser dette på en enkel måte i grafer, samt har muligheten for å eksportere dette til Excel og lignende. Faktum er at denne applikasjonen var det som skaffet meg den jobben jeg sitter i nå. Jeg søkte på jobben, sendte med applikasjonen, de synes det var interessant og ba om kildekoden, sendte dem det. Etter et par telefoner så hadde jeg fikset jobben :)

Endret av TheRealL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker navnet ditt :p

Har enda ikkje søkt på noe skole, men er alltid noen som ikkje blir full.

Gikk faktisk på påbygg i 3 dager før eg fikk lærlinge plass, der fikk eg tilbud om R1 matte uten at eg hadde T matte fra før.

Lenke til kommentar

Hvis du har null peiling på programmering så anbefaler jeg deg å sjekke ut codecademy. Det gir deg en god introduksjon i programmering (det er gratis og du trenger ikke installere noe). Kurset går gjennom alt steg for steg og er veldig intuitivt.

Språket du lærer er javascript, og hvis du er interressert i spillutvikling, så kan det brukes i spillmotoren Unity 3D. Men i førsteomgang må du lære deg grunnprinsippene.

Lenke til kommentar

Liker navnet ditt :p

Har enda ikkje søkt på noe skole, men er alltid noen som ikkje blir full.

Gikk faktisk på påbygg i 3 dager før eg fikk lærlinge plass, der fikk eg tilbud om R1 matte uten at eg hadde T matte fra før.

Riktig det, har ikke hørt om én påbyggklasse som er full. Annbefaler deg ihvertfall å gå 4. påbygg, merker at det er et bedre læremiljø hos oss enn hos dem. Folk er mer voksne og motiverte, virker det som.

Jøss, da har jeg vel misforstått ellerno. Ville ihvertfall tatt T-matte uansett, gjør R1 mye enklere følte vi ihvertfall!

Og takk ;)

Lenke til kommentar

Hvis du har null peiling på programmering så anbefaler jeg deg å sjekke ut codecademy. Det gir deg en god introduksjon i programmering (det er gratis og du trenger ikke installere noe). Kurset går gjennom alt steg for steg og er veldig intuitivt.

Språket du lærer er javascript, og hvis du er interressert i spillutvikling, så kan det brukes i spillmotoren Unity 3D. Men i førsteomgang må du lære deg grunnprinsippene.

Var ikkje så dum den siden der, har vært borti litt før, men var ein fin side.

Lenke til kommentar

Kan nevne at dersom du av en eller annen grunn ikke skulle fått mulighet til å ta R1, men kun T-matte på påbygg (Skolen jeg gikk på tilbudte ikke R1 det året jeg tok påbygg...), så har hig et sommerkurs som dekker hele R1-pensum, som kan tas istedet for R1 hvis du skal gå på hig. Dette var veien jeg tok for å komme inn på hig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...