Greven22 Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Har en gammel pentium 3 her.. 450 Mhz... en IBM 300 GL.. for å være presis.. Minnet har blitt borte på maskinen så jeg prøver og sette inn nytt... Har en Siemens brikke med 64 MB RAM.. Den funker ikke : .. Kan den ikke jobbe alene ? Har oz en del 32 MB brikker... Ingen av de får PCen til å starte opp eller... Noen som veit hva som er galt eller ? Takker for svar Lenke til kommentar
alos Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 høres mer ut som du har problemer med maskina siden du har prøvd å boote med flere forskjellige minne brikker. Det var vel egentlig bare noen av de gamle EDO brikkene som trengtes å parres. SDRAM og DDRRAM trenger ikke å parres. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Disse halvgamle IBMene kan være veldig vriene på minnet. Hvilket chipset er det på hovedkortet, btw? -KJ Lenke til kommentar
alos Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 jeg har faktisk en lik maskin stående og den var ikke sær i det hele tatt, den tok faktisk alt av ram jeg kom over. (testa nesten 10 forskjellige brikker opp gjennom åra) Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Jeg kjenner ikke til akkurat denne maskinen, men hvis du ikke får maskinen til å boote engang, så må du forteller hva som virker i det hele tatt. Er det liv i strømforsyningen (PSU), kan du høre at noe skjer når du skrur på PCen (vifter etc)? Hvis du hører at det skjer noe, så virker sikkert PSUen. Får du opp noe skjermbilde i det hele tatt? Hvis nei, er du helt sikker på at skjerm og skjermkabel virker? Kan du prøve dem på en annen PC? Hvis de virker, så kan det hende grafikkortet har løsnet en smule. Trykk det godt fast. Kobl fra alle deler fra hovedkortet som du ikke trenger for å boote: Harddisk, CD spiller, div. PCI kort osv. Kun CPU/kjøler, kun en minnebrikke og grafikkort, tastatur og PSU. Får du liv nå? Lenke til kommentar
Greven22 Skrevet 29. august 2003 Forfatter Del Skrevet 29. august 2003 Jeg satte i den 64 Brikken og bare den.. da så det ut til å funke Så installerte linux da og det funket fint! Men vil gjinne ha litt mer RAM Men setter jeg i flere får jeg opp minne feil.. så det er deff noe med minnet som gjør det!!! Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Etter litt søking på nettet og hos IBM avslører at maskinen ihvertfall burde kunne godta 512MB SDRAM PC 133 (non parity), se link. Man må dog vite litt mer enn "IBM 300 GL" for å finne fram på IBM sine supportsider. Det kan se ut som 768MB RAM er maksimum, du er jo langt unna dette. Er du sikker på at det var SDRAM PC133 og ikke PC100 som du har prøvd? Lenke til kommentar
Dazem Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Du prøvde vel ikke pc66 Ram???? Det er helt illegalt. Jeg hadde en intel celeron 600mhz med chaintech dritt som kunne ta ALT av minnebrikker untatt seff.. PC66 Ram pga det støttet ikke FSB på prosessoren den var på 100 Mhz. Jeg vi også påpeke det at pentium prosessoren som du har bruker trolig 133Mhz FSB og dermed er det best å bruke pc133 SDRAM!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå