Gå til innhold

Red Hat eller Mandrake?

Gjest Slettet-p4PIYwb6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere, eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.

Har du særlig erfaring med Linux fra før?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Har en ingen erfaring. Pc'n er ganske gammel.

Pc'n:

Asus P2B

P4 450 Mhz

128 mb sdram pc100

Seagate 17.2 gb

Ati 8 mb grafikk kort.

Red Hat eller Mandrake?

Lenke til kommentar

Jeg bruker Red Hat og er strålende fornøyd, men selvfølgelig kan andre distroer også brukes. Min erfaringer med mandrake er mindre gode, og SuSE har jeg aldri prøvd. Både SuSE og mandrake bruker KDE som default Desktop Enviroment (DE). Mens Red Hat har glimrende støtte for begge (de ser jo helt like ut).

Både Mandrake og SuSE kommer med et enkelt system for å legge inn nye pakker (programmer). Red Hat har up2date for å holde systemet oppdatert, men nye pakker legger man best inn med yum eller apt. (yum er portet fra Yellowdog linux, og apt fra debian linux, begge er systemer for å legge inn nye pakker og deres avhengigheter så enkelt som mulig.) Ingen av disse er med i Red Hat 9, man må legge de inn selv. (yum kommer med i 10)

Alle 3 av distroene som er nevnt er rpm baserte distroer, rpm er et fantastisk pakkesystem, og det gjør livet mye lettere. Alle 3 kommer med de værktøy du trenger for å sette opp ting og tang. Red Hat mangler en del ting som de andre har med ( NTFS støtte, mp3 avspilling osv.) pga. at Red Hat er basert i USA, og USA har et litt merkverdig rettssystem. Red Hat kan ikke ta sjansen på at noen saksøker de. Men selvfølgelig kan du legge til dette selv, det er ikke særlig vanskelig heller.

Red Hat er den mest brukte distroen, og med god margin. Ikke aner jeg hvorfor. Det er ingen problem og få hjelp med redhat. Jeg tviler ikke et sekund på at du får god hjelp med både Mandrake og SuSE også, men det er Red Hat jeg har erfaring med.

Konklusjonen er at det finnes ikke en distro som er best, aller helst bør du bare velge en, jeg valgte Red Hat, og lære deg den skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...