Gå til innhold

[Løst] Hvilket felt i rundkjøring?


Gaby

Anbefalte innlegg

Hei!

 

En rundkjøring har tre armer. En jeg kommer fra, en til høyre og en rett fram.

 

Det er altså ingen armer på venstre side av rundkjøringa. Skal jeg ligge til venstre eller høyre i rundkjøringa når jeg skal rett fram?

 

Se for øvrig vedlagt tegning med meg i fortiden en rød bil.

 

post-75942-0-05736700-1336204872_thumb.jpg

Endret av Gaby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venstre.

 

Kilde? :)

Nå vet jeg at Wiki ikke akkurat er verdens beste kilde, men har ikke tid til å finne en skikkelig kilde akkurat nå.

 

Trearmet rundkjøring

Høyre fil: Første avkjøring.

Venstre fil: Andre avkjøring eller U-sving (er det flere felt, må du huske vikeplikten for de som befinner seg i feltet utenfor deg når du må skifte til ytre felt for å kunne kjøre ut. Det kan nemlig helt lovlig kjøre inn en bil fra veien til høyre for deg og inn i ytre felt. Ligger du i indre felt, vil du få vikeplikt for denne når du må ut i ytre felt for å kunne kjøre ut av rundkjøringen).

 

http://no.wikipedia....iki/Rundkjøring

Endret av -Tommy
Lenke til kommentar

Venstre.

 

Kilde? :)

Nå vet jeg at Wiki ikke akkurat er verdens beste kilde, men har ikke tid til å finne en skikkelig kilde akkurat nå.

 

Trearmet rundkjøring

Høyre fil: Første avkjøring.

Venstre fil: Andre avkjøring eller U-sving (er det flere felt, må du huske vikeplikten for de som befinner seg i feltet utenfor deg når du må skifte til ytre felt for å kunne kjøre ut. Det kan nemlig helt lovlig kjøre inn en bil fra veien til høyre for deg og inn i ytre felt. Ligger du i indre felt, vil du få vikeplikt for denne når du må ut i ytre felt for å kunne kjøre ut av rundkjøringen).

 

http://no.wikipedia....iki/Rundkjøring

 

Flott! Jeg så kilden til Wiki var Statens Vegvesen, og de henviser til Trafikkreglene. Da begynner jeg å bli fornøyd :) Takkskarruha!

Lenke til kommentar

Vær bare obs på at du får skylden i en eventuell kollisjon med bil som ligger til høyre for deg gjennom rundkjøringen siden du gjennomfører et feltbytte på tur ut.

 

Slike rundkjøringen burde vært utformet på en slik måte at de som skulle til høyre ikke kunne kjørt rett fram. Så hadde man fått bedre utnyttelse av veibanen og bedre flyt gjennom at det ville vært lettere å sett hvor bilene skal. Vi har iallefall fire slike i Tromsø, der kun en har tidligere nevnte utforming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær bare obs på at du får skylden i en eventuell kollisjon med bil som ligger til høyre for deg gjennom rundkjøringen siden du gjennomfører et feltbytte på tur ut.

 

Slike rundkjøringen burde vært utformet på en slik måte at de som skulle til høyre ikke kunne kjørt rett fram. Så hadde man fått bedre utnyttelse av veibanen og bedre flyt gjennom at det ville vært lettere å sett hvor bilene skal. Vi har iallefall fire slike i Tromsø, der kun en har tidligere nevnte utforming.

 

Det er nesten riktig (kan hende jeg tar feil men ganske sikker), det er ikke alle rundkjøringer som har flere felt, som tegnet av trådstarter. Akkurat som når du tar av på veien legger du deg til venstre, betyr ikke at du har noe ansvar om folk suser forbi på høyresiden.

 

Derimot, om det er flere felt, så ja, da har man vikeplikt når man skifter fil i rundkjøring.

Lenke til kommentar

Det er nesten riktig (kan hende jeg tar feil men ganske sikker), det er ikke alle rundkjøringer som har flere felt, som tegnet av trådstarter. (...)

Derimot, om det er flere felt, så ja, da har man vikeplikt når man skifter fil i rundkjøring.

Hvis det er plass til to biler i bredden, så er det også to felt, selv om de ikke er merket.

Lenke til kommentar

Det er nesten riktig (kan hende jeg tar feil men ganske sikker), det er ikke alle rundkjøringer som har flere felt, som tegnet av trådstarter. (...)

Derimot, om det er flere felt, så ja, da har man vikeplikt når man skifter fil i rundkjøring.

Hvis det er plass til to biler i bredden, så er det også to felt, selv om de ikke er merket.

Det er nesten riktig (kan hende jeg tar feil men ganske sikker), det er ikke alle rundkjøringer som har flere felt, som tegnet av trådstarter. (...)

Derimot, om det er flere felt, så ja, da har man vikeplikt når man skifter fil i rundkjøring.

Hvis det er plass til to biler i bredden, så er det også to felt, selv om de ikke er merket.

 

Legger meg flat for den =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...