Gaby Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) Hei! En rundkjøring har tre armer. En jeg kommer fra, en til høyre og en rett fram. Det er altså ingen armer på venstre side av rundkjøringa. Skal jeg ligge til venstre eller høyre i rundkjøringa når jeg skal rett fram? Se for øvrig vedlagt tegning med meg i fortiden en rød bil. Endret 5. mai 2012 av Gaby Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) Venstre er mest naturlig, begge er forsåvidt lov hvis ikke annet er skiltet.. Endret 5. mai 2012 av Kakeshoma 1 Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) Venstre. Kilde? Nå vet jeg at Wiki ikke akkurat er verdens beste kilde, men har ikke tid til å finne en skikkelig kilde akkurat nå. Trearmet rundkjøring Høyre fil: Første avkjøring. Venstre fil: Andre avkjøring eller U-sving (er det flere felt, må du huske vikeplikten for de som befinner seg i feltet utenfor deg når du må skifte til ytre felt for å kunne kjøre ut. Det kan nemlig helt lovlig kjøre inn en bil fra veien til høyre for deg og inn i ytre felt. Ligger du i indre felt, vil du få vikeplikt for denne når du må ut i ytre felt for å kunne kjøre ut av rundkjøringen). http://no.wikipedia....iki/Rundkjøring Endret 5. mai 2012 av -Tommy Lenke til kommentar
Gaby Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 Venstre. Kilde? Nå vet jeg at Wiki ikke akkurat er verdens beste kilde, men har ikke tid til å finne en skikkelig kilde akkurat nå. Trearmet rundkjøring Høyre fil: Første avkjøring. Venstre fil: Andre avkjøring eller U-sving (er det flere felt, må du huske vikeplikten for de som befinner seg i feltet utenfor deg når du må skifte til ytre felt for å kunne kjøre ut. Det kan nemlig helt lovlig kjøre inn en bil fra veien til høyre for deg og inn i ytre felt. Ligger du i indre felt, vil du få vikeplikt for denne når du må ut i ytre felt for å kunne kjøre ut av rundkjøringen). http://no.wikipedia....iki/Rundkjøring Flott! Jeg så kilden til Wiki var Statens Vegvesen, og de henviser til Trafikkreglene. Da begynner jeg å bli fornøyd Takkskarruha! Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) Oh, det så jeg faktisk ikke, da var ikke wiki så dumt som kilde allikavel da Berre hyggeleg! Endret 5. mai 2012 av -Tommy Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Vær bare obs på at du får skylden i en eventuell kollisjon med bil som ligger til høyre for deg gjennom rundkjøringen siden du gjennomfører et feltbytte på tur ut. Slike rundkjøringen burde vært utformet på en slik måte at de som skulle til høyre ikke kunne kjørt rett fram. Så hadde man fått bedre utnyttelse av veibanen og bedre flyt gjennom at det ville vært lettere å sett hvor bilene skal. Vi har iallefall fire slike i Tromsø, der kun en har tidligere nevnte utforming. 1 Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Man skal ligge til venstre dersom man skal ut den siste armen i en rundkjøring. 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Vær bare obs på at du får skylden i en eventuell kollisjon med bil som ligger til høyre for deg gjennom rundkjøringen siden du gjennomfører et feltbytte på tur ut. Slike rundkjøringen burde vært utformet på en slik måte at de som skulle til høyre ikke kunne kjørt rett fram. Så hadde man fått bedre utnyttelse av veibanen og bedre flyt gjennom at det ville vært lettere å sett hvor bilene skal. Vi har iallefall fire slike i Tromsø, der kun en har tidligere nevnte utforming. Det er nesten riktig (kan hende jeg tar feil men ganske sikker), det er ikke alle rundkjøringer som har flere felt, som tegnet av trådstarter. Akkurat som når du tar av på veien legger du deg til venstre, betyr ikke at du har noe ansvar om folk suser forbi på høyresiden. Derimot, om det er flere felt, så ja, da har man vikeplikt når man skifter fil i rundkjøring. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Det er nesten riktig (kan hende jeg tar feil men ganske sikker), det er ikke alle rundkjøringer som har flere felt, som tegnet av trådstarter. (...) Derimot, om det er flere felt, så ja, da har man vikeplikt når man skifter fil i rundkjøring. Hvis det er plass til to biler i bredden, så er det også to felt, selv om de ikke er merket. Lenke til kommentar
droidy Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 http://www.vegvesen.no/_attachment/113251/binary/203631 Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Høyre Har du lappen? Åjada - helt siden 1979, og det er slettes ikke feil å ligge til høyre i den tegnede rundkjøringen. Du kan faktisk velge å gjøre begge deler. 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Det er nesten riktig (kan hende jeg tar feil men ganske sikker), det er ikke alle rundkjøringer som har flere felt, som tegnet av trådstarter. (...) Derimot, om det er flere felt, så ja, da har man vikeplikt når man skifter fil i rundkjøring. Hvis det er plass til to biler i bredden, så er det også to felt, selv om de ikke er merket. Det er nesten riktig (kan hende jeg tar feil men ganske sikker), det er ikke alle rundkjøringer som har flere felt, som tegnet av trådstarter. (...) Derimot, om det er flere felt, så ja, da har man vikeplikt når man skifter fil i rundkjøring. Hvis det er plass til to biler i bredden, så er det også to felt, selv om de ikke er merket. Legger meg flat for den =) Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) Ligg til venstre om du skal ut i siste. Ligg i midten om du skal ligge bredt en runde eller to! Endret 5. mai 2012 av Kjetil_90 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå