anders_1986 Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Jeg har tenkt å bygge et lite nettverk. Det kommer til å bestå av to eldre maskiner (med gamle nettverkskort) og to nye pc`er. Hva er lurest å bruke? Hub eller Switch? Jeg skal bruke nettverket til spilling (mellom de to nye pc`ene) og internett (winproxy) Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 10. februar 2002 Del Skrevet 10. februar 2002 Jeg hadde valgt et 100mbit, switchet nettverk. Hvilke nettverkskort? - Om du ønsker det "beste" er meket 3Com dette koster også ganske mye. (verd pengene?) Jeg anbefaler Cnet eller SMC TP nettverkskort som kan kjøpes for 150kr og oppover. Kabel kan du kjøpe i meter vare, men det er ikke like enkelt å lage kabelene selv uten erfaring eller rett utstyr. UTP Cat5 kabel får i flere lengder ferdig laget. Det er en type kabel som er crossover dette er en kabel som bruke ved spesielle anledninger og når det kreves. For å koble sammen alle maskinene trenger du en HUB/switch med like mange porter som maskiner. Jeg bruker selv en unex 5port switch som støtter 10 og 100mbit. Denne koster under 1000,- kr. Helt teoretisk gir en switch bedre ytelse ved mye trafikk på LAN, den bare sender data til den maskinen som skal ha data. En HUB sender data til alle maksiner for så å finne rett motttaker. Det sier seg selv at en HUB skaper høyere trafikk på nettet. I praksis tror jeg ikke du kommer til å merke forskjell mellom HUB og switch. Har du øko. til det kjøp en rimelig switch, men en HUB er helt greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå