Monroe Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) Heisann Da skal jeg for første gang prøve å skru sammen en pc selv (Har alltid kjøpt "ferdig-pc") Men jeg har mange spørsmål da. Pc skal brukes til alt det "vanlige" og se film og foto/videoredigering. Spill spiller jeg på PS3, så den skal ikke brukes til det. Men må jeg ha et skikkelig grafikkort for det? Siden jeg skal drive med foto/video redigering? Pc jeg har nå er en 3 år gammel HP "ferdig-pc" med Vista 64 - i7 920@2,67GHz - 6GB RAM - ATI Radeon HD 4850. Men det er for lite futt i den. Jobber jeg med litt store bilder så kan jeg få beskjed om at det er for lite minne så jeg får ikke lagt på enkelte effekter og lagret det. Forbanna irriterende Så nå skal jeg trå til å ha noe skikkelig. Heller litt overkill enn at det holder akkurat. Jeg har ikke noe spesielt budsjett. Jeg vil bare ha en bra og rask og stabil pc. Men jeg har ikke tenkt å bruke 40.000+ eller noe altså. Men om det blir 10-20.000 er ikke noe problem. Som sagt så vet jeg ikke om jeg må ha et skikkelig grafikkort(?) Siden jeg ikke har dårlig plass, ikke skal flytte på pc og at det er første gang jeg skal sette sammen selv så har jeg egentlig lyst på et stort kabinett. Er vel litt lettere å knote med store hender i et stort kabinett enn i et trangt et også(?) Valg av kabinett går litt på utseende også. Synes det er litt kjedelig med alle disse "helt glatte og firkanta". De er nesten like alle sammen. Er heller ikke glad i "tivoli kabinett", masse flashy dill-dall, farger og vifter med forskjellig lys. Noen av de kan være fine da, men ikke min stil. Men, det er ett kabinett som jeg titter på om og om igjen. Og det er Coolermaster Cosmos II Det er noe for seg selv. Synes det er veldig gromt! Men jeg har skjønt at det er enormt stort!! Har ikke sett det i virkeligheten. Er det noen butikker i Oslo hvor det står utstilt? Er det noen her som har det? Er det bra? Mener en eller annen sa at så store kabinetter ikke kjøler så bra(?) Hvordan er det med dette? Jeg som da ikke bruker pc til spilling, vil det bli ekstra varmt inni der for det? Må vifter gå på tilnærmet full guffe når det ikke spilles på pc? Støyer den veldig når viftene får litt fart?(jeg sover i samme rom) Burde viftene som følger med kabinettet byttes ut med noen bedre og stillere? Så var det hovedkort. Etter å ha lest mye her så ser jeg at det er kort med socket 1155 og brikkesett Z77 som blir anbefalt til de fleste her. Regner med at det er det jeg bør ha også? Og ser oftest Asus bli anbefalt(?) Men hvilket Asuskort er det jeg skal kjøpe? Hva er best og nyest? (Blir helt svimmel av å prøve å sammenligne kortene på siden til Asus f.eks og ikke vet jeg helt sikkert hva som er bra å ha av div funksjoner og hvor mange av ditt og datt osv Det går litt i surr.) Er det bare forskjell på antall kontakter til ditt og datt? Hva er forskjellen på disse f.eks: (Jeg vil heller ha litt mere/bedre enn det jeg kanskje trenger(akkurat nå), enn at det skal knipe litt senere.) ASUS P8Z77-V DELUXE Z77 ASUS P8Z77- I DELUXE Z77 ASUS P8Z77-V PRO Z77 ASUS SABERTOOTH Z77 ASUS MAXIMUS V GENE Z77 Prosessor. Nå har da den nye Ivy Bridge kommet. Har jeg skjønt det riktig at den blir mye varmere enn den forrige? Eller gjelder dette bare hvis man driver med overklokking og sånn, det gjør ikke jeg, så dette har ingenting å si for meg? Hvilken av de burde jeg kjøpe? Og hva med i5 eller i7? Er i7 bedre for meg som driver med litt foto/video og ikke spiller? Jeg er ikke ute etter å spare inn her og der, jeg legger heller i litt ekstra for litt ekstra futt. Kjøler til prosessoren. Har skjønt og lest at Noctua NH-D14 ikke er noe dårlige greier. Men at det er et stort beist! Men den er bra, og ikke minst stille Og den er det vel ihvertfall plass til i Cosmos II. RAM. RAM har jeg ikke noe peiling på. Men har skjønt at jeg ikke kan ha sånne høye med kjøleribber skal jeg ha den Noctua kjøleren. Men det er ikke nødvendig med noe kjøleribber heller mener jeg å ha lest her. Hvilke RAM brikker bør jeg ha? Eneste jeg vet er at jeg vil ha NOK ram Er det sånn at med Windows 7 Home premium så kan man max ha 16GB? 16GB er nok for en stund? Igjen, heller litt mer enn for lite. Strømforsyningen. Der er det en jeg leser blir anbefalt både her og der. CORSAIR AX 850W PROFESSIONAL SERIES MODULAR Den holder for meg også? SSD Her er det også en jeg leser bli anbefalt veldig mye. Intel 520 series. Eller er det noen andre som er mye bedre enn den? Er ikke helt sikker på hvor stor jeg skal ha da. Er til Windows og programmer. Resten skal jeg ha på snurredisker. Har noen nye i den gamle pc'n og kjøper sikkert noen til etterhvert. Har mye film og musikk. Holder 120 eller burde jeg gå for 240GB? På forhånd, takk til alle dere som gidder å svare på de samme spørsmålene om og om igjen. Dere er helt suverene Endret 5. mai 2012 av Monroe Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Om du ikke opplever HD 4850 som en flaskehals, vil du helt sikkert klare deg godt med et mellomklassekort som GTX 560 eller tilsvarende AMD. Dersom programvaren din kan utnytte 6 kjerner, kan du med fordel gå et X79 HK og i7 3930k cpu. Det blir 2.5 - 3 tusen dyrere enn i7 2600k eller 3770k. Her er et forslag basert på 3930k til ca 15k levert fra CDON og Dustin. http://www.prisjakt.no/list.php?l=24790&view=m Du vil spare ca 2500 ved å gå for 3770k / Asus P8Z77-V Pro. Da må du samtidig velge kjøler uten SE2011, samme kjøler, men andre festemekanismer. Du kan spare ytterligere 2000 ved å bytte kabinett til Corsair Carbide 500R hvit. Det har også god plass både til delene og til å gjemme unna kabler. Støymessig er det neppe verdens beste, men du har heller ikke de mest støyende komponentene. SSD'en jeg har valgt er på 180 GB, men den fås i 120/240 også. Det ble 180 fordi den var billigst hos CDON, som for tiden selger i7 3930k til en svært gunstig pris. PSU er valgt Seasonic X-560, som er mer tilpasset ditt behov. 850 watt er mer egnet hvis du kjører to heftige skjermkort. Du vil neppe klare å belaste PSU'en mer enn 400 watt, selv ved overklokking og full load på både cpu og gpu. Ved normal bruk vil du neppe bruke mer enn 300 watt. Lenke til kommentar
Monroe Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 Takk for svar Om du ikke opplever HD 4850 som en flaskehals, vil du helt sikkert klare deg godt med et mellomklassekort som GTX 560 eller tilsvarende AMD. Jeg vet ikke om det er det som er flaskehalsen jeg når jeg får beskjed om at det ikke er nok minne? Er det grafikkortet eller er 6GB ram for lite? Hva er "vippepunktet" for når en bør ha 1155 og 2011? Du foreslår begge. Når bør en gå for 1155 og når bør en velge 2011? Kjenner du til Cosmos II, vet du om noen som har det? Er varme og støy et problem når jeg ikke spiller på pc? Det Corsair kabinettet du foreslår blir litt kjedelig synes jeg. Sikkert bra, men jeg har lyst på noe som ser litt grommere ut Og igjen, jeg er ikke ute etter å spare penger. Jeg betaler heller litt ekstra for et kabinett jeg synes er tøft fint gromt.... Men hvis det er sånn at Cosmos II støyer fælt og blir varmt bare ved å sitte å surfe og sånn, da må jeg vel tenke på noe annet. Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Får du beskjed om at det er for lite minne, er det nok ram det er snakk. Da vil mer ram løse det. 1155 gir deg et kraftig ytelseshopp, med 3770k kan du regne ca 50% dersom du ikke har klokket din nåværende PC. En 3930k yter kanskje 30% mer og koster deg ca 2000 ekstra for cpu og hk. Om 16 GB ram over tid blir for lite, kan du supplere med 16 GB til, på 1155 må du bytte til 32 GB. Forutsatt at programvaren din kan utnytte alle kjernene og du bruker relativt mye tid på redigering, ville jeg vurdert å legge de ekstra kronene i potten. Jeg har ikke erfaring med Cosmos II, men den får godkjent i reviews. Ankepunktene er vekt og pris. Du kjøper neppe katta i sekken og det er til syvende og sist din subjektive vurdering som bør legges til grunn. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Hvordan vil ytelseshoppet bli for TS ved kjøp av IB vs OC av i7-920? I mine øyne er det i utgangspunktet fremdeles en grei prosessor. Hva tror dere om å heller øke mengden RAM, legge til en SSD og bytte til Win7? Så kan heller TS vurdere ny CPU når Haswell er en realitet. -Deluze Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå