Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvis alt er stabilt ville jeg ikke brydd meg med å oppdatere SSD-firmware da dette alltid innebærer en liten risiko. Hvis du likevel bestemmer deg for å gjøre det finner du seneste fw. her. M4 er jo allerede veldig stabil og det ser ikke ut til at oppdateringen inneholder de alt for nødvendige forandringer for en vanlig bruker.

Hvis du velger Asus P8Z77-V så er dette hovedkortet så ferskt at det kun finnes én BIOS-oppdatering som visstnok forbedrer stabilitet og RAM-kompatibilitet. Det er forholdsvis risikofritt å oppdatere BIOS så lenge du ikke gjør det via. Windows, men direkte fra BIOS. Last ned den aktuelle rom-filen og legg den på en minnepinne som du deretter sniffer opp når du er i EZflash (Asus BIOS-baserte BIOS-oppdateringsprogram ;)) Det er ganske enkle greier. Dog er det et uttrykk som sier noe om at man ikke behøver å fikse noe som ikke er ødelagt, så hvis alt er stabilt ville jeg ikke brydd meg med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

m4 har vel lavere sekvensiell skrive- og lesehastighet, som ikke betyr en dr*tt på OS-disk. Der m4 skinner er på 4k tilfeldig skriving- og lesing.

Jeg har hatt en Vertex3 fra OCZ i ett år nå, uten noe som helst problemer, men statistisk sett er jo OCZ ganske langt nede, om ikke lengst ned, på statistikken over stabilitet.

Var det opp til meg ville jeg valgt enten Crucial m4, Intel 510 eller 520. Kanskje Samsung 830.

Lenke til kommentar

Takk igjen for svar. Tror jeg går for Crucial m4 pga pris og stabilitet. Vil jeg forresten trenge noe bedre enn stock vifte til i7-3770 da jeg ikke skal overklokke? Og jeg er bekymret for om jeg har nok/riktige typer kabler fra min nåværende psu (Corsair 550W).

Endret av Supernova91
Lenke til kommentar

Nei det går fint (merk at 3770 kan ikke overclockes særlig mens K versjonen kan du overclocke)

Joda er nok riktige og nok kabler, hvis det er det nå så blir det ikke noe særlig fler kabler du trenger, men hvis du gjør så har du de sikkert.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

@ Lami

Ok, høres bra ut. Jeg snakket med en kollega i dag som også skal oppgradere PC og hun anbefalte Radeon 6970 over 7850. Det ser ut til at 6970 har bedre ytelse men trekker vesentlig mer strøm (250W). Hvis jeg går for det skjermkortet trenger jeg sannsynligvis ny psu også så det blir mye dyrere. Finnes det et alternativ tilsvarende 6970 som trekker mindre strøm?

Lenke til kommentar
Finnes det et alternativ tilsvarende 6970 som trekker mindre strøm?

7870

Uansett, 7850 er ikke mye dårligere enn 7870, så du får velge utifra pris. Skjermkort er noe jeg absolutt ville vurdert å kjøpt på bruktmarkedet. Du kan finne kupp der nå.

Kan du nevne et par bra nettsteder der folk selger pc-deler?

Lenke til kommentar

@ Sitoy og War

Takk. Finner ikke noe som jeg føler er "nytt nok". Tror jeg går for å kjøpe helt nytt siden jeg er litt skeptisk til garanti og kvalitet på bruktvarer.

Jeg har nå landet på et oppsett jeg er føler meg fornøyd med (handleliste):

HK: ASUS P8Z77-V PRO

SSD: Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5"

HDD: Min gamle WDC 700GB.

CPU: i5-3570K @ 3.4GHz

RAM: 4x4GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz

GPU: Sapphire Radeon HD 7950 3GB

PSU: Min gamle Corsair 550W ELLER Corsair HX 750W/850W

Totalpris ca. 10500 kr inkludert ny PSU.

EDIT: Med disse komponentene kommer jeg fram til 600W+ under load... trenger derfor ny PSU også. Er Corsair HX 750W et bra valg?

Endret av Supernova91
Lenke til kommentar

HX-serien er vel 80+ silver, eller?

Personlig ville jeg gått for corsair AX750 eller seasonic X-750. På corsair-en får du syv år garanti (gjelder kun AX-serien afaik) og i tillegg får du kjøpt nye individuelt tvunnede kabler. X-750 fra seasonic har hybrid fan, som slår seg av når loaden er under 20%.

Hmm... Hvis jeg forstår det rett så er fordelen med AX at alle strømkabler kan tas av og settes på etter behov? Er det rikelig med 750W hvis jeg tenker 2-3 år frem i tid og mulighet for overklokking? Ser at 850W ikke blir så veldig mye dyrere. Som sagt har jeg ikke planer om å overklokke, men det er greit å ha muligheten.

Lenke til kommentar

Det følger vel med flate sorte strømkabler til AX-serien, og ja, alle kablene som følger med er modulære. Det jeg mener er at du får kjøpt "custom" strømkabler til AX/HX/TX serien, som kan være enklere å jobbe med, og så ser de bedre ut også, hvis dette er viktig for deg.

Med tanke på at strømforbruk på komponenter kun går en vei (nedover), så vil nok ikke 750W være for lite om to-tre år, men for all del, hvis du har den ekstra hundrelappen det koster å gå opp til 850W er det ingenting i veien for det. Jeg ville gjort det samme.

En god strømforsyning er en god investering :)

Lenke til kommentar

Okay, da går jeg for Corsair AX 850W. Tror også jeg går ned igjen til 7850 i skjermkort for å spare en tusenlapp.

Handleliste:

HK: ASUS P8Z77-V PRO

CPU: i5-3570K @ 3.4GHz

RAM: Corsair 4x4GB XMS3 DDR3 1600MHz

GPU: Sapphire Radeon HD 7850 2GB

SSD: Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5"

PSU: Corsair AX 850W

Totalpris ca. kr 9600,-

Endret av Supernova91
Lenke til kommentar

Synes det er en litt dårlig kombinasjon, ett HD 7850 vil ikke dra mer enn 110W og kan kjøres i CFX på under 500W, da virker AX 850W helt feil.

Hmm. Så du mener at oppsettet ikke vil trekke mer enn 500W under load? I så fall kan jeg jo sløyfe ny strømforsyning og bruke den jeg har.

Lenke til kommentar

Synes det er en litt dårlig kombinasjon, ett HD 7850 vil ikke dra mer enn 110W og kan kjøres i CFX på under 500W, da virker AX 850W helt feil.

Hmm. Så du mener at oppsettet ikke vil trekke mer enn 500W under load? I så fall kan jeg jo sløyfe ny strømforsyning og bruke den jeg har.

Det oppsettet med 2 stk. HD 7850 vil ikke dra mer enn 500W.

Lenke til kommentar

Du vil kanskje trekke 250W fra veggen i de tyngste spillene. 850W er for de som sitter med to-tre av de heftigste skjermkortene på markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...