Supernova91 Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Hei. Jeg tenker å oppgradere den 3 år gamle PC-en min til dagens gaming-standard. Budsjettet mitt ligger på ca. 8000 kr(dog fleksibelt), og jeg trenger bare å bytte innmaten i PCen. Jeg er ute etter god ytelse på dagens spill samt bildebehandling og multitasking. Har ingen planer om å overklokke. Trenger også en rimelig og stabil SSD til å installere OS på. Problemet er at jeg har så godt som null erfaring med å bygge sammen hardware. Dette er min nåværende PC: OS: 32 bit Vista Home Premium HK: ASUS P5Q Pro HDD: WDC 700GB CPU: i2 E8500 RAM: 2x2GB DDR2 @ 400MHz Skjermkort: NVIDIA GTX 260 Strømforsyning: Corsair 550W Kabinett med 4 vifter. Jeg har søkt litt på komplett.no og har kommet fram til et utkast: Vet ikke om jeg skal gå for Sabertooth P67 eller MSI Z68 HK. Bør sikkert velge et annet skjermkort også. Som sagt er dette bare et utkast, og jeg er veldig åpen for forslag og råd. Jeg ser at dustin er billigere enn komplett på det meste så kanskje jeg bør handle der i stedet. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Føler du at det er nødvendig med SSD? Kanskje bedre å bruke harddisken du har fra før og legge i bedre skjermkort? Denne pakken ville nok vært bedre å gått for når det gjelder CPU, RAM og hovedkort. Billigere er den og, men bedre. Lenke til kommentar
War Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Synd du ikke skulle ha dette her før, solgte samme pc uten SSD og skjermkort , men med H80kjøler til 2500kr (2700K-cpu) med kabinett og psu. Lenke til kommentar
Supernova91 Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 @ Lami Nei det er ikke nødvendig med SSD. Som sagt har jeg ikke mye erfaring med hardware og har aldri prøvd SSD i praksis, men mener å ha lest at det skal gi bedre hastighet på OS-et? Og er ikke i7 bedre enn i5 uansett generasjon? Vil helst ha "det beste", men innenfor rimelighetens grenser. HK og RAM du valgte ser bra ut. Når det gjelder skjermkort kan jeg godt gå opp et par hakk i prisklasse. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 SSD gir raskere hastighet på systemet ja, men er det slik at du kan gå opp i pris på skjermkortet men forsatt beholde SSDen er jo det bare kanon! Jo, beklager. Så feil, trodde du valgte i5 i listen din. Skal du drive mye med bilderedigering, rendering og multitasking er det best med i7 da de har hyperthreading som gir seg 4 "ekstra" kjerner. Kanskje du vil vurdere 3770. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) Hyperthreading vil du nok ikke dra spesielt god nytte av med mindre det er tung bilderedigering du holder på med. I de applikasjonene som klarer å utnytte HT er heller ikke ytelsesgevinsten på mer enn ca. 20% såvidt jeg vet. Du sitter derfor praktisk talt igjen med en svinedyr i5. Nå som Ivy Bridge er på banen ville jeg også gått for forsalget til Lami. Istedet for GTX560ti kan du også vurdere AMD HD7850 som er hakket bedre enn GTX560ti, både på ytelse og ikke minst strømforbruk. Endret 5. mai 2012 av Komakino Lenke til kommentar
Supernova91 Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) @ Komakino Nei det er sort sett vanlig bilderedigering. Hvis forskjellen fra i5 til i7 ikke er merkbar ved vanlig gaming/bruk trenger jeg ikke i7. Men er i5 Ivy Bridge virkelig bedre enn i7 Sandy Bridge? Skal sjekke ut skjermkortet du nevnte. Endret 5. mai 2012 av Supernova91 Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Tror vi har relativt likt bruksmønster. Jeg har også hatt samme maskinvare som deg (E8600, GTX260, dog litt mer minne), men svippet innom i7 950 før jeg oppgraderte til 3770K nå. I praksis vil du merke i7's ytelse kontra i5 ved encoding av video, eksportering av bilder fra f.eks. Lightroom, arbeid på store Photoshop-filer, utpakking av zip/rar-arkiver. Quick-syncen er betydlig forbedret på Ivy kontra Sandy. Om dette er verdt 500kr blir opp til deg å avgjøre. Personlig overskaleerer jeg heller litt, enn å erge meg senere. Ser du for deg at denne oppgraderingen holder to-tre år, er jo ikke 500kr særlig mye om du deler på antall måneder. Så ville jeg valgt Asus' hovedkort, enten P8Z77-V Pro eller Deluxe. Deluxe har bedre strømtilførsel til CPU, men det blir jo irrelevant når du ikke har tenkt å overklokke. Videre har dem kuttet DVI og VGA på bakplaten fra Deluxe. Noe å tenke på om du vil bruke Lucid Virtu-funksjonen. Finnes sikkert DisplayPort/HDMI til DVI om skjermen din kun har denne inngangen (som min har ). Gigabyte må du holde deg unna (dårlig og treg UEFI). Og MSI får bare "meh" av sweclockers. Lenke til kommentar
Supernova91 Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) @ MDCCLXXVI Takk for utfyllende svar. "Personlig overskaleerer jeg heller litt, enn å erge meg senere. Ser du for deg at denne oppgraderingen holder to-tre år, er jo ikke 500kr særlig mye om du deler på antall måneder." Jeg tenker på samme måten. Jeg vil heller ha for mye enn for lite (sikter på 16GB ram), og jeg har ikke tenkt å oppgradere på 2-3 år så lenge utstyret holder. Tror jeg går for P8Z77-V Pro. Er i7-3770 det beste alternativet til i5 Ivy? Hva betyr forresten S-en i i7-3770S? Ser de har samme pris. EDIT: Her er en oppdatert handleliste. Det viser seg at Dustin ikke er billegere sammenlagt på disse komponentene. Noen som kan anbefale andre nettbutikker enn Komplett? Og 550W strømforsyning er kanskje i minste laget? Endret 7. mai 2012 av Supernova91 Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 3770s har noe lavere strømforbruk. Sammenlikning ser du her. Jeg er enig i at det er en liten pris å betale for noe du sannsynligvis kan få bruk for. I mitt tilfelle gikk jeg også for i7 pga. veldig allsidig bruk av maskinen så jeg skjønner tankegangen. Dog så er det mang en tusenlapp som er kastet ut av vinduet pga. at enkelte kjøper i7 uten å ha bruk for det så det kan jo være en fordel å være klar over forskjellene. Etter min erfaring så er det Dustin og Komplett jeg stoler mest på, men NetShop og PS.no er nok trygge valg det også. 550W er mer enn nok til dette oppsettet. Det vil vel trekke rundt 250-300W under load. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Ser flott ut det! Men jeg ville nok lagt vekk den SSDen, betalt litt mer og gått for Corsair SSD Force Series GT 120GB. Er på tilbud fra MPX.no. Eller Crucial m4 hvis CDON får den tilbake på lager til samme pris, kanskje du kan skrive deg under på overvåkning og kanskje få den til 999,- Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 ville prøvd å kjøpe på Dustinhome, da kan du få en skikkelig SSD inni der. nærmere bestemt Intel 330: http://www.dustinhome.no/product/5010627962/intel-330-series-2-5-120gb-ssd-sata-600-mlc-25nm-reseller/#intcmp=searchProvider_dacsa Lenke til kommentar
Supernova91 Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) @ Komakino Takk for info. Tror jeg går for i7. Glad for å høre at jeg ikke trenger ny PSU. @ Lami Er Corsair SSD bedre? Eneste forskjellen jeg ser er lese/skrive-hastigheten på 525 vs 555MB. Hvis jeg kjøper fra to steder må jeg betale frakt for 2 forsendelser, så da vil jeg ha en god grunn. Crucial m4 har lavere lese/skrive-hastighet. Har uansett ikke tenkt å bruke SSD til lagringsdisk, skal stort sett bare ha OS og apps/spill på den. @ olestokk Er det noe jeg ikke har fått med meg når det gjelder SSD? Intel's SSD har angivelig også lavere lese/skrive-hastighet enn OCZ Agility 3. Er kvaliteten bedre? Endret 6. mai 2012 av Supernova91 Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 sekvensielle hastigheter er ikke egentlig det som teller, akkurat nå er jeg veldig trøtt og husker ikke hva det heter det jeg skal måle etter igjen, beklager det. men uansett er OCZ er vel egentlig den verste SSD fabrikanten nå for tiden når det kommer til kvalitet på produktene, både Agility og Vertex seriene har problemer med kvaliteten og levetiden følger samme spor. Intel derimot er noen av de beste på SSDer, de bruker også eget firmware til kontrolleren som gjør den raskere enn andre SSDer med samme kontroller. Lenke til kommentar
Supernova91 Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 @ olestokk Mmkay, makes sense. Kanskje jeg skal gå for Intel 330 da. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) Njeee.. Intel bruker SandForce controller mens Crucial bruker Marvell, og historien til Sandforce er ikke akkurat god, upålitelig, rett og slett. Så Crucial m4 er nok et bedre valg, også ytelsesmessig. Endret 5. mai 2012 av Lami Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Jeg vet det Lami... men problemene med Sandforce kontrolleren ligger i firmware, noe Intel har fikset ved å bruke ett eget firmware. er en grunn til at det tok Intel så innmari lang tid å komme på markedet med 520 og 330 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Nei, det har ikke blitt helt fikset selv med Intel's firmware. Har blitt forbedret men er forsatt ikke helt fikset ennå. Kan google disken så ligger det nok noen BSOD problemer rundt omkring. Crucial m4 derimot, kanondisk. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Alle disker har problemer, til og med den "fantastiske" Crucial M4. det handler om prosenter. Lenke til kommentar
Supernova91 Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2012 Takk for info. Jeg har googlet litt rundt og det ser ut som Crucial m4 har best bekreftet pålitelighet ut av de tre (Intel, Corsair og Crucial). Er det slik at jeg bør oppdatere firmware på SSD? Er det andre komponenter jeg bør gjøre liknende oppdateringer med, f.eks BIOS på hovedkortet? Holder det i så fall med en vanlig RW-CD? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå