Gå til innhold

Motor falt i vannet


Anbefalte innlegg

Jeg har en Yamaha 2-takter som 100% har vært under vann. Har skrudd av forgasserdelen for at ting forhåpentligvis skulle tørke.

Det er gnist i pluggene.

Men jeg fikk ikke start på motoren når jeg prøvde nå forleden dag. Hva kan være feilen og hva bør gjøres?

BTW: Var i ferskvann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forgasser må plukkes i deler og blåses ren med trykkluft (dyser, flottørnål osv) ALT må demonteres og rengjøres

 

Tennplugger må demonteres, og du må "blåse" motoren rein med å dra i snora. Gjør dette med forgasser demontert fra motor, og sprøyt inn litt WD40 mens du drar. Du ser fort når det slutter å komme "lufttåke" ut plugghulla

 

Alle elektriske deler må blåses tørre og sprøytes med noe WD40, også under svinghjulet må det være tørt og settes inn med litt fett så tennspole/svinghjul ikke ruster

 

Ferskvann er heldigvis ikke så farlig som saltvann

Lenke til kommentar

Vil også anbefale litt ekstra totaks-olje i bensinen den første perioden for å få litt bedre smøring til nålelagrene i veivakselen. Jo lengere tid det tar før du får liv i motoren jo større er sjansene for varige skader selv om det er ferskvann siden det er mye ubehandlet metall i motordelene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar. Har nå fått start på motoren, men merket at kjølevannet ikke pumpes gjennom. Noen som har litt greie på disse Yamaha påhengsene som kan vite hva som er feil og hvor man bør skru opp?

Mulig det er blokade en eller annen plass.

Lenke til kommentar

Sjekket impelleren?

 

Hvis den ikke er hel kan det være deler av den som ligger ett eller annet sted i systemet.

Nei, skrudde ikke av undervannshuset?. Skrudde bare av de 2 plast "filterne" som sitter på hver sin side. Merket at det lå et par små plastdeler der. Kan dette være deler av impelleren? Jeg prøvde jo å få start på den uten at vann var koblet til. (Trodde det ikke skadet motoren å gå i 10 sek uten vann. Men kan dette ødelegge impeller e.l?)

Krise om små plastdeler har tettet systemet lenger opp..

Lenke til kommentar

En impeller som er noen år gammel kan gå i stykker på sekunder uten vanntilførsel, og hvis du fant noen sorte myke gummideler i vanninntaket tyder det på at impelleren må byttes.

Når du bytter impeller så påse at du har alle løse deler av den gamle impelleren så de ikke kan ligge igjen og blokkere for vanntilførselen. Og spyl med trykkluft i hullet som kontrollstrålen kommer ut av så du får blåst rent systemet.

 

Angående teststartingen, hvordan tilførte du vann ? kan hende at motoren ikke fikk nok vann til å klare og suge opp.

Lenke til kommentar

Angående teststartingen, hvordan tilførte du vann ? kan hende at motoren ikke fikk nok vann til å klare og suge opp.

I siste tilfellet stod motoren på båten i vann. Kjørte noen hundre meter, men motoren begynte å gå ujevnt. Slo meg da at det kunne være overoppheting. Stor tabbe av meg at jeg ikke sjekka kontrollstrålen med en gang.

 

Ut ifra hva du sier er nok impelleren gått i stykker. Holder det med å kjøpe og sette inn ny impeller, eller er det flere ting som må byttes?

Lenke til kommentar

Det skal holde med en ny impeller, såfremt motoren ikke er varmskjært.

 

Husk og smør den nye impelleren med fett eller lignende substans så den ikke går tørr første gang, vil også anbefale at du kjører litt fetere oljeblanding den første tanken så motoren får mer smøring etter "uhellet".

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jævlig dårlig system av Jamaha om du må faktisk ta av akslingen for å få løs impelleren.

For å ta av den må du inn fra propellen og demontere absolutt alt, og det er ett mareritt og montere igjen så tror ikke Jamaha har denne løsningen for å bytte en slitedel.

 

Jeg har aldri sett en utenbords motor hvor du må demontere akslingen for å få løs undervannshuset heller.

den skal bare være og løsne alle skruene og dra løs så følger hele akslingen med.

Den skal ikke sitte så veldig godt, ettersom det er relativt lite undervannshus

Jeg ville kontrollert at alle skruene var tatt av, sjekk også under anoden også, der pleier det og være en bolt.

Endret av Ethe
Lenke til kommentar

Beklager, tidlig og morgenen og leste feil. Girstanga ja;)

 

Den kan du få løsnet på flere steder, normalt sett så sitter den bare tredd over girveksleren i undervannshuset, du kan også løsne den i toppen av motoren men tror ikke dette går pga utskjeringer etc, så pleier denne kun og ha mulighet med å bli dratt oppover.

 

Som regel så er det litt døgang i dette staget, så prøv bare å ta tak i den og dra den opp, kan sitte godt pga salt og drit

Lenke til kommentar

Det er tre "deler" som er i overgangen, eksosrør, gearakselen og trekkstangen/gearveksleren.

Hvis motoren er nyere en 2006 må du løsne kontraskruen og skru oppover mutteren som holder de to delene sammen på trekkstangen 1 det er et lokk på siden som må løsnes først, det hender at gearakselen 2 er fastrustet, da må du bruke litt makt, trekiler og hammer fungerer.

 

post-151946-0-04542500-1345907969_thumb.jpg

 

post-151946-0-64444200-1345908071_thumb.jpg

 

Link til delelister.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...