joasen Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Maskin: Acer Aspire 6920 Prosessor: Intel Mobile Core 2 Duo 5750 @ 2.00GHz Grafikk: NVIDIA GeFore 9500M GS 512MBytes Minne: Samsung 3072 (1024+2048) Mbytes DDR2 OS: Windows 7 Ultimate 32-bit Problemet oppstod for lenge siden, kan ikke huske når, maskinen er 3 år gammel, så det kan ha starta for lenge siden. Tvilsomt at det har noe med programvare installert ettersom jeg har formatert flere ganger siden problemet starta i fattige forsøk på å fikse det. Problemet kommer når jeg spiller, kan være hvilket som helst, det kjører det stødig i 5-15 minutter, og så dropper FPS'n dramatisk og blir ustabil. Har testa for det meste med Counter Strike 1.6 ettersom det er lett å kjøre og monitore. Det kjører stødig på 99-100fps i en periode til problemet innfaller og dropper til alt fra 15-30 i noen sitasjoner og til 30-80 i andre. Får ingen feilmeldinger, registrerer bare at prosessor jobber opp mot og på 100% plutselig av ingen grunn. Har nylig gjort grundige virus søk med både Microsoft Security Essentials og Avast, de fant ingenting. Er usikker på om jeg har de nyeste driverne og hva som er kompatibelt. Jeg har vært på hjemmesiden til Acer og der er det en guide for å finne relevante drivere for min pc/modell. Har installert det jeg har brukt for derfra. Mye jeg ikke trengte der som camera-, cardreade-r, blootooth- og fingerprint -drivere. Usikker på hva CIR var så jeg hoppa over den. Har ikke problemer med nett så hoppa over modem/lan driverne også, prøver å ha minst mulig dritt på datamaskinen. Overasket at jeg ikke fant noen CPU drivere, og slet med å finne noe på Intel sine sider. Er det et problem med maskinen? Jeg vet ikke, er redd for at det kan være et problem hardware, men isåfall går det ikke lenger på noen garanti og tror jeg vil trenge hjelp med å finne en kompatibel erstatning og å finne ut hvilken komponent som er defekt. Jeg har lastet ned et program for å monitore temperaturen for de forskjellige komponentene og ingen overstiger 65 grader celsius selv bår jeg kjører spill som TERA, som er meget tungt for maskinen, over flere timer. Fra det jeg har lest meg fram til er dette langt under noen fare-grense. Har prøvd en god del selv men er tom for ideer, så jeg kom hit for å se hva dere kunne komme med. Fyr i vei. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Hei. Driver til cpu skal du ikke trenge å bekymre deg for. Eneste driver'n jeg kan komme på er AMD sin strømsparefunksjon. Mulig Intel også har noe tilsvarende uten at jeg har sjekket dette. Du bør forøvrig se om du har mulighet til å prøve med eldre grafikk-kortdrivere og se om problemet vedvarer. Lenke til kommentar
Bjoolz Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Jeg regner med at du er på Ytelse fanen i Windows Oppgavebehandling. Hvis du bytter fane til Prosesser og sorterer etter prosessorbruk så ser du hvilken prosess som bruker all cpu. Hvis det er et program som kan avsluttes så bare høyreklikk på prosessen og velg "end process", evt skru av programmet. Hvis det er spillet selv som bruker mye cpu så hadde jeg lastet ned Speedfan for å sjekke temperaturer (For å laste ned så trykker du på "The lates version is Speedfan 4.46). Lenke til kommentar
joasen Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 Jeg regner med at du er på Ytelse fanen i Windows Oppgavebehandling. Hvis du bytter fane til Prosesser og sorterer etter prosessorbruk så ser du hvilken prosess som bruker all cpu. Hvis det er et program som kan avsluttes så bare høyreklikk på prosessen og velg "end process", evt skru av programmet. Hvis det er spillet selv som bruker mye cpu så hadde jeg lastet ned Speedfan for å sjekke temperaturer (For å laste ned så trykker du på "The lates version is Speedfan 4.46). jeg har skrudd av så mange prosesser som jeg vet at jeg trykt kan. har hørt med folk at i windows 7 med noen programmer kjørende så er 80+ prosesser kjørende helt vanlig, jeg er nede i 40'ish. ja du har rett, jeg har vært i ytelses fanen å sett at prosessor bruken er skyhøy, men det er ingen nye prosesser som starter og tar mye kraft, det er akkurat som om prosessoren bare plutselig begynner å yte mindre. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Har nylig gjort grundige virus søk med både Microsoft Security Essentials og Avast, de fant ingenting. Hvis du har to anti-virus programmer aktive samtidig vil det ofte resultere i høy CPU-last. Lenke til kommentar
joasen Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 Hvis du har to anti-virus programmer aktive samtidig vil det ofte resultere i høy CPU-last. Bruker bare ett om gangen, Microsoft Security Essentials er installert nå. Hei. Driver til cpu skal du ikke trenge å bekymre deg for. Eneste driver'n jeg kan komme på er AMD sin strømsparefunksjon. Mulig Intel også har noe tilsvarende uten at jeg har sjekket dette. Du bør forøvrig se om du har mulighet til å prøve med eldre grafikk-kortdrivere og se om problemet vedvarer. Tok litt tid å finne en eldre driver, men hjalp ikke det heller. Når det kommer til re installering/formatering tror jeg at jeg har prøvd det meste, håpet på mere kreative/spesifikke forslag egentlig. Hadde det hjulpet om jeg hadde lagt med en logg over en analyse av maskinen? isåfall noe forslag til hvilket program jeg skal bruke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå