Gå til innhold

Førstegangsvitnemål kvoten - noen som vet eksakt hvordan denne kvoten fungerer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer an på. Hvorfor er du ett år bak?

Forskrift til opplæringslova § 3-43:

Førstegongsvitnemål, jf. § 7-2 i forskrift 31. januar 2007 nr. 173 om opptak til høgare utdanning, blir gitt til den som ved utløpet av normal tid i tråd med fastsett opplæringsløp i læreplanverket, har bestått vidaregåande opplæring som gir generell studiekompetanse. Det er mogleg å føre karakterar som er oppnådde etter normal tid ved særskild eksamen etter § 3-33, utsett eksamen etter § 3-35 og ny eksamen etter § 3-36 eller § 3-37 på førstegongsvitnemålet.

Førstegongsvitnemål kan berre skrivast ut éin gong til den personen det gjeld. Det gjeld likevel ikkje dersom vedkommande får endra karakter(ar) på grunnlag av klage.

Elevane kan få ført på førstegongsvitnemålet karakterar som er forbetra innan utløpet av normal tid. Det er mogleg å få ført på karakterar i fag som går utover minstekravet til studiekompetanse, og som er oppnådde innan utløpet av normal tid.

Kravet om gjennomført vidaregåande opplæring på normal tid kan etter søknad bli utvida til maksimalt fem år. Dette gjeld dersom det blir lagt fram skriftleg dokumentasjon på at eleven har vore fråverande frå opplæringa ein lengre periode i løpet av eit opplæringsår på grunn av eitt eller fleire av desse forholda:

a) vedkommande innanfor denne perioden gjennomfører internasjonal utveksling som medfører tap av opplæringstid

b) vedkommande innanfor denne perioden gjennomfører folkehøgskole, verneplikt eller i minst seks månader av opplæringsåret utfører omsorgsarbeid

c) vedkommande har hatt fråvær på grunn av langvarig sjukdom

d) vedkommande har innanfor denne perioden fått innvilga søknad om omval etter opplæringslova § 3-1 fjerde ledd

e) vedkommande har fått rett til ekstra opplæringstid etter reglane i opplæringslova § 3-1 femte ledd.

Faller du inn under et av disse unntakene, får du førstegangsvitnemål. Hvis ikke, får du det ikke.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342

Sålenge du ikke har tatt opp igjen fag er du under kategorien førstegangs vitnemål. Jeg kom på Sekunder fordi jeg tok et nytt år på vgs og tok opp fag.

Lenke til kommentar

Sålenge du ikke har tatt opp igjen fag er du under kategorien førstegangs vitnemål. Jeg kom på Sekunder fordi jeg tok et nytt år på vgs og tok opp fag.

hva mener du med tok opp fag? :)

altså, jeg gikk jo på idrettslinja vg1 og sluttet og startet opp igjen, men startet på scratch når det gjelder karakterer og sånt, jeg fullførte jo ingen fag.

takk for hjelp

Lenke til kommentar

Startet på restaurant og matfag - sluttet etter 1mnd og startet på idrettslinja - sluttet på idrettslinja etter 2mnd - året etter startet jeg på idrettslinja som jeg nå skal fullføre

Grunnen til at jeg sluttet på idrettslinja der var fordi det ble for hardt for meg.

Lenke til kommentar

Jeg siterer:

Elev som etter reglane i kapittel 5 har rett til spesialundervisning, har rett til vidaregåande opplæring i inntil to år ekstra når eleven treng det i forhold til opplæringsmåla for den enkelte. Før fylkeskommunen gjer vedtak om utvida opplæringstid, skal det liggje føre sakkunnig vurdering av dei særlege behova eleven har. Retten gjeld også for elevar som har rett til opplæring i og på teiknspråk etter § 3-9, rett til opplæring i punktskrift etter § 3-10 eller rett til særskild språkopplæring etter § 3-12.

Det gjelder altså de som ikke dropper ut, men får spesialundervisning og dermed får rett til å bruke lengre tid på skolen.

Lenke til kommentar

Ta et år som privatist. Bestå i faget du mangler og ta opp eventuelle fag du kan forbedre hvis det er nødvendig for å komme inn på et spesifikt studie. Hvilket studie er det du er redd for å ikke komme inn på hvis du lander i ordinær kvote?

Lenke til kommentar

Ja, molde høres jo greit ut.. Er ikke det en ganske stor by?

Men en ting folkens..

Hvis jeg da skal ta en bachelor, da må jeg bo på hybel i 3 år, og vil opparbeide meg et studielån på 250000kr ca..

Vil ikke det være problematisk å leve med som sykepleier?

Hva tenker dere om dette? Økonomisk støtte fra foreldrene er ikke så veldig aktuelt i mitt tilfelle..

Lenke til kommentar

En svært betydelig del av lånet blir omgjort til stipend når du består eksamenene dine. Går du igjennom lånekassen sin lånkalkulator vil du se at du sitter igjen med ca. 55 500,- i lån per år (37 000,- blir gjort om til stipend). De aller fleste tar opp fult studielån, og greier jo fint å betale det tilbake. Studielånet har gode vilkår og det finnes muligheter for utsettelser osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...