Gå til innhold

Jogging i kjølig vær - hva er smart å ha på seg?

Anbefalte innlegg

Ser ofte at folk jogger i sånn skinntrange klær, hva er egentlig vitsen med det?

Jeg er ikke så glad i trange klær, har noen tips til hva jeg kan ha på meg når jeg skal jogge på kveldstid og at det er kjølig vær.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikkje så alt for mye klær. Eg bruker å ha på meg vanleg trenings bukse og genser/fleece kjøpt på joggebutikk. Utan noe under.

Om det er ekstra kjølig, så springer eg 500m frå huset og tilbake, mens eg har på meg jakke. Legger jakke heime og går ut og jogga:) Så lenge eg jogger, fryser ikkje eg:)

Lenke til kommentar

Jeg takker så mye for innspill. Allikevel så er jeg veldig dårlig med terminologi. Om det ikke er til for mye bry, kan dere være så snill og ev. legge ut ett treningsett som passer til ca 5-10 grader (kjølig, ikke isende) og som er fleksibelt nok til å kunne brukes på blåsete dager?

Har tidligere prøvd med plain joggebukse og hettegenser men det kan bli litt kaldt (ble forkjølet sist jeg jogget i fresht vær).

Lenke til kommentar

Er det under -10 pleier jeg som regel å ha på meg to sett superundertøy, og vindtett treningstøy/langrenstøy.

Mellom -10 og +5 har jeg ett sett superundertøy og vindtett treningstøy (det blir fort varmt om det er på pluss siden og du kjører intervall).

Over +5 bruker jeg vanlig treningstøy, med evnt. en vindtett jakke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tenk lag! :)

Forskjellig vær gir forskjellig behov, men det aller viktigste er at når du trener så svetter du. Svette er fukt, og er du våt så blir du kald, spesielt når det blåser. Hold dette i hodet når du skal velge bekledning.

Med andre ord, det innerste laget, som gjerne kan være det eneste laget om det er +5 eller mer, må være bra til å transportere fukt bort fra kroppen.

Blåser det mye, selv om det er varmt, bør du ha et ytterlag som er tynt med vindskjermende.

På vinteren bruker eg ullundertøy, løpethights og ei vindjakke. Er det veldig kaldt(-5 eller lavere) så tar eg ett lag til mellom jakke og ullovertrøye(for eks tynn fleece, ekstra ull eller teknisk topp). Samtidig er det viktig med løpehansker(dette bruker eg fra +2/3 og lavere) samt lue. Er det under 0 grader bruker eg alltid buff.

God tur! :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...