Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Får jeg fengsel nå?

Slemdorull

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holder på med samfunnstjeneste per i dag grunnet tidligere baluba. Enkelt og greit, jeg skulle egentlig "inn" 6 måneder, men jeg fikk heller 230 timer samf.tjeneste. Nå har jeg vært der noen ganger og alt er bare vel.

Som dere alle vet, så har jeg jo FORTSATT en ubetinga dom hvis jeg skulle unnsluntre samf. tjenesten eller om det blir gjort en ny kriminell handling. Kort og greit. Det er jo ganske logisk.

Men natt til 1. mai slo jeg virkelig på stortromma. Da kjørte jeg til bensinstasjon med 1.9 promille og ble stoppa. Jeg la meg helt flat og ga de førerkortet og alt var i orden, hadde bare promillen vært ute av kroppen.

Jeg er fullt klar over at reglene sier:

"Ved promille over 1,5 i blodet eller alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften over 0,75 milligram per liter luft, idømmes som regel ubetinget fengsel."

Så ja, jeg VIL få 30 dager eller noe i den duren for DEN hendelsen, men jeg er veldig bekymret over om denne hendelsen vil tenne lunten til den "liggende ubetingede" dommen jeg har fra før.

I og for seg er det jo ikke en kriminell handling, bare en veldig idiotisk og patetisk handling som satte meg selv og andre i fare.

Noen som har vært borti dette før eller kan reglene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Påtalemyndigheten kan begjære at retten utmåler fellesstraff for både dette forholdet og forholdet du er dømt til samfunnstjeneste for. Slik du beskriver forholdene vil jeg anta at dette kommer til å skje. Reglene følger av straffegjennomføringsloven § 59 første ledd.

Du vil få fradrag i straffen for en forholdsmessig andel av hvor mye samfunnstjeneste du har avtjent. Påtalemyndigheten kan begjære at samfunnstjenesten skal avbrytes fra det tidspunkt du er siktet, og den skal avbrytes hvis krav om fellesstraff bringes inn for retten ved tiltale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...