Catsteak Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Hei, jeg har fått i oppgave på skolen å fullføre siste delen av matteprøven hjemme, det er en oppgave på Excel, hadde satt stor pris på hjelp, siden jeg aldri har skjønt det skikkelig! Den er som følger: Klasse 7b går på kino, men fordeler seg på forskjellige filmer og saler: 3 stk ser The Hunger Games i KP108 9 stk ser The Avengers i KP500 3 stk ser Folk ved fjorden i KP90 6 stk ser Lorax - Skogens vokter i KP83 a) Lag en liste og regn ut verdiene, adder antall elever i klassen og regn ut gjennomsnit for fordeling av elever på de forskjellige salene. Regn med kalkulator. b) Dra til svømmehallen. Du velger selv det teaterstykker som egner seg best til kinoen. ~solved Endret 4. mai 2012 av Catsteak Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Jeg tror det letteste er å forklare, da må du slite litt og faktisk lære deg det Er jo forskjellige måter å gjøre det på, en måte du kan gjøre på: a) 1. Skriv navn på film på rad 2, altså, A2 skal inneholdet American Pie reunion. 2. I rad 1 kan du ha kinosal, i tilfelle det skal brukes senere eller lærer vil ha det med. 3. Skriv antallet i hver film i rad 3, for A3 (american pie), vil det stå 4 her. 4. Du skal nå ha en tabell som er 4 kolonner og 3 rader. Helt til høyre, altså i E3 skriver du i cellen: =Sum(A3:E3) 5. I kolonnen hvor du har skrevet over kan du skrive klassestørrelse 6. For gjenomsnitt, valgfri plassering, skriv =Average(A3:E3) b) 1. Insert -> diagram -> Pareto, høyreklikk på diagrammet og velg "select data", bare følg det som står der inne. Får du til? 2 Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 For eksempel. Det eneste jeg er usikker på er hva de vil frem til når de mener gjennomsnittet. 1 Lenke til kommentar
Catsteak Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 4. Du skal nå ha en tabell som er 4 kolonner og 3 rader. Helt til høyre, altså i E3 skriver du i cellen: =Sum(A3:E3) Når jeg skriver =Sum(A3:E3) og trykker enter/trykker en annen plass, skifter cellen seg og det står bare "#NAVN?" Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 4. Du skal nå ha en tabell som er 4 kolonner og 3 rader. Helt til høyre, altså i E3 skriver du i cellen: =Sum(A3:E3) Når jeg skriver =Sum(A3:E3) og trykker enter/trykker en annen plass, skifter cellen seg og det står bare "#NAVN?" Det kan hende formelen heter summer og ikke sum på Norsk. Lenke til kommentar
Catsteak Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 4. Du skal nå ha en tabell som er 4 kolonner og 3 rader. Helt til høyre, altså i E3 skriver du i cellen: =Sum(A3:E3) Når jeg skriver =Sum(A3:E3) og trykker enter/trykker en annen plass, skifter cellen seg og det står bare "#NAVN?" Det kan hende formelen heter summer og ikke sum på Norsk. Nope, det gikk heller ikke, men når jeg skriver =Sum(A3:E3) kommer det et skilt over D3, hvor jeg har tallet 3, når jeg mouseover står det at formelen inneholder ukjent tekst. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Stemmer, jeg svarte som med engelsk excel. Se om denne linken hjelper, det skal være =summer(A3:E3) http://office.microsoft.com/nb-no/starter-help/summer-funksjon-HP010342931.aspx?CTT=1 Lenke til kommentar
Catsteak Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Tror omsider jeg klarte det, takk for all hjelpen begge to vil edite posten nå, i tilfelle læreren googler oppgaven edit: funket ikke det, sitater.. får satse på null googling Endret 4. mai 2012 av Catsteak 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Det burde ikke være et problem, du får jo bare forklart metoden og hvilke formler du skal bruke. Hensikten med å skrive i stede for å bruke bilder er jo at du må slite litt selv Føler du selv du lærte noe? 1 Lenke til kommentar
Catsteak Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2012 Det burde ikke være et problem, du får jo bare forklart metoden og hvilke formler du skal bruke. Hensikten med å skrive i stede for å bruke bilder er jo at du må slite litt selv Føler du selv du lærte noe? Ja, husker det til en annen gang nå, tusen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå