hcgustad Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Fikk en liten oppgave på skolen som lyder: Hvorfor kan periodiske feil være ekstra vanskelige å utbedre? noen som kan komme med et rimelig svar? Lenke til kommentar
BenSin Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Jeg vil vel tro at en periodisk feil er vanskeligere å rette opp fordi den nettopp er periodisk, altså at den dukker opp i ny og ne. Det er vel derfor vanskeligere å sette fingeren på akkurat hva som er feil, siden feilen bare er der av og til. Har du derimot en feil som oppstår hele tiden kan du fort finne ut om evt. løsning du har kommet med fungerer. Prøver du på noe du tror er løsningen på et peridisk problem vil det kunne ta tid før du finner ut om du klarte å rette feilen eller ikke. Tror jeg. Lenke til kommentar
Bach Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Ligger jo forsåvidt i spørsmålet. :wink: Feil som kommer og går. Feks en komponent hvor det ene benet pga varme har dratt seg løs fra printet. Kan fungere bra lenge og er håpløst å måle seg fram til så lenge den har kontakt. I motsetning til om komponenten er ødelagt. Da er det en grei oppgave å finne ut hvor feilen ligger. Edit: Nå må jeg snart lære meg å trøkke fortere ... Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Spesifiserer du ikke mer hva det gjelder blir svarene bare vill gjetting. Vi må vite hvilket felt det gjelder: matte? fysikk? kjemi? tale? koke erter? forstoppelse på dass? osv... En periodisk feil må da være et av de enkleste problemene å løse! Nettopp fordi man kan beregne når feilen vil intreffe. F.eks. Man vet nøyaktig når toppen av en sinuskurve vil forekomme! Spørsmålet ditt sier meg ingenting Lenke til kommentar
Hjelper'n Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 har en mistanke om at det gjelder elektro, går du vk1 kanskje? Grunnen er; Periodiske feil er vanskelige å finne fordi: 1. Feilen oppstår bare av og til 2. Feilen er som oftest borte når noen prøver å finne den 3. Feilsøking skjer som oftest når annlegget ikke er i drift, dermed er det mindre sannsynlighet for at feilen blir fremprovosert 4. Feilen oppstår som oftest bare under spesielle forhold, herunder: temperatur, vibrasjon, luftfuktighet, bevegelser, vinkler og spenninger kan sikker komme på mer, men gidder ikke... Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Da kan man ikke kalle dette for periodisk feil! En periodisk hendelse er en hendelse som foregår med kjente og jevne mellomrom. Å bestemme når neste gang en slik periodisk feil skjer er noe av det enkleste en kan beregne... som sagt så er cos(x) en periodisk funksjon. Man vet nøyaktig når toppene/bunnene kommer... Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Faktisk ikke ved feilsøking av elektronisk utstyr... Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 har en mistanke om at det gjelder elektro, går du vk1 kanskje? Grunnen er; Periodiske feil er vanskelige å finne fordi: 1. Feilen oppstår bare av og til 2. Feilen er som oftest borte når noen prøver å finne den 3. Feilsøking skjer som oftest når annlegget ikke er i drift, dermed er det mindre sannsynlighet for at feilen blir fremprovosert 4. Feilen oppstår som oftest bare under spesielle forhold, herunder: temperatur, vibrasjon, luftfuktighet, bevegelser, vinkler og spenninger kan sikker komme på mer, men gidder ikke... Hvis vi ser bort fra mulighetene på punkt 3 og 4, så er jeg overbevist at en ond ånd sørger for at punkt 2 inntreffer Jeg får fnatt av periodiske feil... Lenke til kommentar
Hjelper'n Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 ja, men det trur eg faktisk at det er... Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Hehe, periodiske feil må være funnet opp at den hornede der nede i det varme selv....... Hater dem som pesten selv om jeg sitter med det ofte selv i jobben min. Driver å fikser på faksmaskiner som teknikkere ikke har funnet feilen til og da er det ofte periodiske feil. Papirstans en gang i blant, sånn per 100 print, eller kanskje sjeldnere også... Uff, hat og grøss. En periodisk feil er som nevnt over en feil som kommer og går. Den kan som også nevnt være avhengig av temperatur, vibrasjoner, etc. Eller for min del i papirstans problem, kvaliteten på papiret. Så en peiodisk feil i elektronikk kan også ha noe med spenningen i veggen også, om volt/ampere/hz i veggen er ustabil så kan det også forårsake ustabil elektronikk. Om da ikke produktet har en god strømforsyning med en stabiliseringskrets. I allefall så er en periodisk feil noe av det værste man kommer borti ved feilsøking. For ser man ikke feilen kan man heller ikke forstå hva som skjer og dermed ei heller hva løsningen er. Når man opplevever problemet selv så kan man forstå hva er det som skjer under hvilke forutsetninger. Og dermed kan man lettere resonere seg frem til årsaken og løsningen til problemet. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Faktisk ikke ved feilsøking av elektronisk utstyr... Da tror jeg dere burde få dere nye lærere, hvis de påstår at feil som inntreffer på tilfeldige tidspunkt er det samme som periodiske feil. Lenke til kommentar
hakrist Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Kanskje du mener sporadiske feil? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 lett å forveksle periodisk og sporadisk da... eks på en periodisk feil kanskje? (en sinustopp er ikke en feil) en sporadisk feil kan jo være dårlig kontakt, slik at å bare være litt borti en ledning gjør at feilen fremkommer eller forsvinner... slik som den ene av skjermene mine (kjører dual) har dårlig lodding eller noe slikt slik at å være borti ledninga kan gjøre at fargene blir helt feil eller ordner seg igjen... første gangen jeg prøvde den skjermen trodde jeg det var en større feil siden alle fargene så helt feil ut, og ingenting hjalp... senere flytta jeg tilfeldigvis på den og prøvde den, da funka den, og gjett om jeg ble overraska... så fant jeg ut at feilen oppstod igjen da jeg var borti ledninga... har planer om å skru opp skjermen og lodde fast pluggen hvis den er løs... (hvis ikke er det noe annet løst så det skal jeg nok få fiksa ) skjermen er forresten en gammel samsung 14"-15" som jeg fikk for den skulle hives... Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Hjelper'n og Zimon har helt rett, og det heter faktisk periodisk feil, selv om feilen ikke inntreffer med samme periodetid. Ferdig med den saken! Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Nå er det lenge siden jeg har jobbet med elektronikk men periodiske feil på analogt utstyr er (imo) som regel enklere å finne enn på digitalt. Dette er fordi at en periodisk feil på digitalt utstyr kan skyldes noe så enkelt som en litt for dårlig lodding på en pinne som gjør at denne fungere som en bitte liten antenne. Når da moblien ligger slik og slik i forhold til apparatet så vil den gi inn signaler på den pinnen og apparatet vil klikke. På analogt utstyr derimot så vil ikke slike signaler gjøre så mye (i verstefall så brenner du en transistor), men på analogt utstyr så er feilen oftere at pinnen trekker seg løs pga varme. Da er det bare å gå over printen og dytte på pinnene og se hvem som gir etter. Dette bør gjøres med en herdet tommel hvis du ikke vil ha blod på printen Lenke til kommentar
Duron rocks Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Spesifiserer du ikke mer hva det gjelder blir svarene bare vill gjetting.Vi må vite hvilket felt det gjelder: matte? fysikk? kjemi? tale? koke erter? forstoppelse på dass? osv... En periodisk feil må da være et av de enkleste problemene å løse! Nettopp fordi man kan beregne når feilen vil intreffe. F.eks. Man vet nøyaktig når toppen av en sinuskurve vil forekomme! Spørsmålet ditt sier meg ingenting Se på hvilken kategori spm. ligger i!!! altså Elektronikk. Alle som kan litt ang. elektronikk vet at det er det vi snakker om. Hva er en periodisk feil i mattematikk?? Det ligger rett, og det er du som har gjort en feil her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå