Gå til innhold

macbookk pro vs dell rgb led 1080p til bilderedigering?

Anbefalte innlegg

hei

for tiden så har jeg en dell xps 15, med rgbled skjerm, 1080p og er meget fornøyd med skjermen, Den er lyssterk, har gode farger og ser ut til å ha bra hvitbalanse. Har derimot ikke kalibrert skjermen enda, men har planer om å gjøre det ganske snart

Men her om dagen, så sammenlignet jeg den med en macbook pro 15 tommer, og til min overraskelse, så hadde macbook pro skjermen mye høyere sortnivå/mere kontrast en min skjerm.Ellers så var alt ganske likt, hvor fargene og skarphet var kanskje bitte litt bedre på min rgbled skjerm.

Men pgr. av det høye sortnivået hos macbook pro skjermen, så ble også alle mørke partier i bildene mine en god del mørkere og detaljer som syntes på min skjerm var ikke synlig på macbook pro skjermen. Så derfor har jeg et par spørsmål;

1.Er det mulig at macbook pro skjermene har for høyt sort nivå/for mye kontrast? Eller er det mulig at min skjerm bare har for mye bakgrunnsbelysning? Er vell ikke bra når sortnivået er så høyt, at man mister detaljer i de mørkeste partiene i bildet?

2. Er skjermene til macbook pro kalibrert fra fabrikken? Hvis ikke, ser man i så fall stor forskjell etter kalibreringl?Vill kalibrering av en skjerm, justere ting som kontrast og bakgrunnsbelysning?

.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nesten garantere deg at XPS skjermen er bedre en MBP skjermen, dog er begge ganske bedrøvelige greier i forhold til en stasjonær grafisk IPS skjerm fra f.eks Eizo, Nec, LaCie og Quato. Asus og Dell har for såvidt også noen OK skjermer.

Om skjermen er kalibrert fra fabrikk har ikke mye å si da panelet vil forandre seg innen kort tid uansett, samt at ditt arbeidsområde og behov for bakgrunnsbelysning vil være annerledes enn hos fabrikken. Kjøp deg en Spyder 4 eller lignende og lag en profil for skjermen din (finnes såvidt jeg vet ingen laptoper som lar deg kalibrere skjermen på hardwarenivå slik som en del stasjonære) så vil du sannsynligvis se enorm forskjell med en gang.

Lenke til kommentar

Nesten hvilken som helst skjerm som er kalibrert, vil være bedre enn selv "verdens beste skjerm", hvis sistnevnte bare er justert på måfå eller helt vilkårlig. Du kan ikke sammenligne kvaliteten på din skjerm og den i Mac'en før begge er grundig kalibrerte.

PS. Høyt sortnivå er ikke så veldig bra, man streber etter å få det så lavt som mulig, men likevel med skyggedetaljer i behold. Og høy kontrast gir ikke nødvendigvis et bra bilde - hvis sortnivået er stillt så lavt at grånyanser forsvinner, og man samtidig skrur hvitt opp til max, får man en veldig høy kontrast - men et ubrukelig bilde. Dette er en kommentar til trådstarters første spørsmål: "Er det mulig at macbook pro skjermene har for høyt sort nivå/for mye kontrast?"

Selvfølgelig er det mulig - det kommer an på hvordan brukeren har innstilt skjermen, det.

Det er jo en kjensgjerning at de fleste skjermer som er justert etter "synsing-metoden", kommer helt feil ut i forhold til et etter standardene korrekt bilde. For lavt/høyt sortnivå, manglende skyggedetaljer, for høy kontrast, for høy fargemetning, for høy (kunstig) skarphet er meget vanlig.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men noen generelle kommentarer. Fordi skjermer gjerne brukes i rom med kraftig belysning etterstreber nesten alle å få de så lyssterke som mulig. Ikke noe galt med det, men en skjerm har normalt et gitt statisk kontrastområde og øker du intemsiteten på bakgrunnsbelysningen så vil du få dårligere sortnivå. Ute i sollys vil selv en lyssterk skjerm som regel virke litt mørk, men ser du samme skjermen i et halvmørkt rom kan den virke for lys. Du ser sikkert poenget, en innstilling av bakgrunnslyset kan være "riktig" under noen forhold, men virke for møre eller lys under andre. Dette er selvsagt et ekstra sort problem på laptoper som brukes i mange forskjellige miljøer.

For å få "riktige" bilder må du altså justere lysstyrken i forhold til belysningen, mange kalibreringsenheter har til og med en sensor som vil sjekke rommets belysning hvis de står tilkoblet hele tiden (ikke spesielt praktisk for en laptop). I tillegg justerer en del skjermen sin mørkere for å vurdere bilder som skal til utskrift enn hvis de skal vises på skjerm.

Så her er det ikke noe fasitsvar. Du kan i utgangspunktet ikke bedømme hvor bra to skjermer i forhold til hverandre før begge er justert, i hvert fall ikke hvis det er snakk om to skjermer med relativt like egenskaper.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...