Gå til innhold

BK: Morgon i Uskedalen!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vakkert, men litt blass himmel.

Takker 40D!

Var ikke helt fornøyd med himmelen nei...

Som sagt slet jeg noe med lyset, men dumt at jeg ikke prøvde med flere skudd/instillinger (hadde det for travelt med å komme meg ut på tur...) ;)

Lenke til kommentar

Du prøver så godt du kan Svein men her ble egentlig alt visket ut av himmelen..nedre kant er veldig severdig :-)

Takker Terje!

La vel ut bildet fordi jeg likte selve motivet her... Forberedt på kommentarer/kritikk.....

Ikke fornøyd med himmelen her nei. Slik går det når en ikke tar seg tid til flere skudd med andre innstillinger... (lærer vel av slik også vettu..). ;)

Lenke til kommentar

V.2 er også spennende.. Ser du sliter her. Har sett noen fotografer bruker et filter over halve linsa for og dempe slike himler men det vil vel ikke gå med så mye landskap.

Du får prøve HDR

Lenke til kommentar

V.2 er også spennende.. Ser du sliter her. Har sett noen fotografer bruker et filter over halve linsa for og dempe slike himler men det vil vel ikke gå med så mye landskap.

Du får prøve HDR

Takk igjen 40D!

Mulig HDR kan være noe å satse på ja! Har sett noen her inne som er blitt veldig flinke på HDR (av den mer avdempede typen)....

Har vel tidligere vært av den oppfatning at HDR for ble "for" unaturlig mht. farger, men senere tids severdige bilder har vel korrigert min oppfatning her... :yes:

Lenke til kommentar

Vel, med både photoshop og lightroom har du vel full kontroll på farger og slikt. Det behøver ikke bli unaturlig.

Skjønner nok det ja! Får vel til å anskaffe meg PS/Lightroom for å få prøvd seg da skjønner jeg... :thumbup:

(kun enkel redigering med enkelt gratisprogram hittil...., men Elements 10 ligger klar for installasjon , så vi får se)

Lenke til kommentar

Joda Svein, men liksom ikke noe å skrive hjem om..v 2 er grei..3 som du vanlighvis gir..greit .

Thanks anyway Terje! :)

Men forstår vel ikke dette med: "3 som du vanligvis gir" ..... :hmm: Vi gir vel alle de karakterene vi mener et bilde fortjener, det være seg en 3'er, 4'er eller enkelte andre karakterer dersom et bilde VIRKELIG fortjener det :omg:

Jeg hadde det for meg å ha lest at du hadde disse programmene, men akk ja.

Kan hende dette er til hjelp.. Og andre videoer du finner på Youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=mUPZ_mNGoqc

Takk for tips! Blir artig å studere.... :)

Lenke til kommentar

For meg virker det som du har vært noe snar med etterbehandlingen, Svein Magne.

Og spesielt om du har bildet i RAW-format så kan du garantert hente fram flere detaljer på himmelen.

Liker veldig godt motivet, men kanskje kunne du hatt noe mere forgrunn på bekostning av noe himmel slik at bygningen i nedre kant ikke kom så nære kanten.

Lenke til kommentar

For meg virker det som du har vært noe snar med etterbehandlingen, Svein Magne.

Og spesielt om du har bildet i RAW-format så kan du garantert hente fram flere detaljer på himmelen.

Liker veldig godt motivet, men kanskje kunne du hatt noe mere forgrunn på bekostning av noe himmel slik at bygningen i nedre kant ikke kom så nære kanten.

Takker Birger! :)

Mulig det ja! Bildet er kun tatt i JPEG, men skal teste ut litt mere når jeg har kommet igang med Elements 10.... Sikkert mulig å få til noe med himmelen der også kanskje.... (og så får jeg vel kanskje til å ta bilder i både JPEG/RAW sånn "just in case" - iallefall på en del utvalgte skudd)..... :whistle:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette motivet likte jeg utrolig godt!

Synd at himmelen ble som den ble. Kunne nok ha blitt behandlet en del hvis du hadde fotografert i RAW. Et graderende filter hadde nok også hvert et fint hjelpemiddel her :) HDR er jo også en metodikk å bruke i slike situasjoner, men er ikke like lett det heller synes jeg..

V2 er også flott, men mangler den omliggende skyen - som jeg liker veldig godt!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...