Gå til innhold

hva er vitsen me low end prosessorer?

chil

Anbefalte innlegg

jeg tenker på feks Duron, Celeron ..... hvorfor kjøper folk disse cpuene når de kan kjøpe en amdxp cpu for tilnermed samme penge feks en xp2000 kan jo plukkes for 500kr og er jo mye kraftigere enn alt av low end cpuer. eller hvis du legget til 200kr får du jo en xp2500 som er helt knall... hva er da vitsen me å kjøpe low end cpuer? feks en celeron 1,3ghz koster 450kr mot en xp2000 koster 505.. skjønner ikke helt at det kan være et marked for slike cpuer..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fordi det finnes ett stort marked av folk som blir lurt av selskapene til å kjøpe dem...ingen annen grunn... f.eks. intel: mange har et forhold til Intel som den eneste reelle CPU produsenten i verden (ja jeg vet at det er litt galt, men det slik det er for mange uinnvidde)

derfor må intel ha et low end produkt som er billig, slik at folk som dette har et billig alternativ. ellers kunne det jo være at de begynte å kikke seg om etter alternativer, og det vil jo Intel ikke ha noe av ;)

Lenke til kommentar

En Duron 1.3 får man for 335,- hos psdata. For de fleste kontormaskinerer der mere enn nok cpu. Feks er O2K skrevet for å utnytte 366 mhz cpu'er. Så behovet for en stor cpu er ikke så stort i kontormiljøer, og det er der de fleste maskinene finnes. Altfor mange bedrifter kjøper maskiner som de ikke har behov for, til altfor høye priser, og får derved unødvendige utgifter som heller kunne vært innvestert i andre ting i bedriften. (Gode selgere?!?!?) Mange kjører også serverbaserte løsninger der serveren tar seg av de tunge oppgavene, og derved reduseres behovet for så kraftige arbeidsstasjoner. Og det finnes løsninger med tynne klienter. Men for all del, til hjemmebrukere/spillere, er en duron nok i svakeste laget. (Hvis du ikke bare surfer litt, og skriver ett og annet brev, da holder det i massevis med en 450 forsåvidt). Men disse brukerne utgjør prosentvis bare en liten del av pc-brukerne, det er i kontorer og bedrifter (globalt sett) det er flest databrukere, og feks på trygdekontorene rundt om i Norge, tviler jeg på om saksbehandlingen hadde gått raskere om de hadde oppgradert til P4 3.2 ghz :wink:

Lenke til kommentar
En Duron 1.3 får man for 335,- hos psdata. For de fleste kontormaskinerer der mere enn nok cpu. Feks er O2K skrevet for å utnytte 366 mhz cpu'er. Så behovet for en stor cpu er ikke så stort i kontormiljøer, og det er der de fleste maskinene finnes. Altfor mange bedrifter kjøper maskiner som de ikke har behov for, til altfor høye priser, og får derved unødvendige utgifter som heller kunne vært innvestert i andre ting i bedriften. (Gode selgere?!?!?) Mange kjører også serverbaserte løsninger der serveren tar seg av de tunge oppgavene, og derved reduseres behovet for så kraftige arbeidsstasjoner. Og det finnes løsninger med tynne klienter. Men for all del, til hjemmebrukere/spillere, er en duron nok i svakeste laget. (Hvis du ikke bare surfer litt, og skriver ett og annet brev, da holder det i massevis med en 450 forsåvidt). Men disse brukerne utgjør prosentvis bare en liten del av pc-brukerne, det er i kontorer og bedrifter (globalt sett) det er flest databrukere, og feks på trygdekontorene rundt om i Norge, tviler jeg på om saksbehandlingen hadde gått raskere om de hadde oppgradert til P4 3.2 ghz :wink:

eing me deg at mange ikke har behov for rask pc men uansett en duron 1,3ghz koster 335kr mens en xp 1800+ koster 436 som er 100kr mere....og hvem F vil ikke gi 100kr for å få en mye mye raskere pc..?

Lenke til kommentar
jeg tenker på feks Duron, Celeron ..... hvorfor kjøper folk disse cpuene når de kan kjøpe en amdxp cpu for tilnermed samme penge feks en xp2000 kan jo plukkes for 500kr og er jo mye kraftigere enn alt av low end cpuer. eller hvis du legget til 200kr får du jo en xp2500 som er helt knall... hva er da vitsen me å kjøpe low end cpuer? feks en celeron 1,3ghz koster 450kr mot en xp2000 koster 505.. skjønner ikke helt at det kan være et marked for slike cpuer..

Celeron koster ca fra 600 til 1100 kroner. Pentium 4 begynner på ca 1600 kroner, altså kan du få en Celeron for tusen kroner mindre enn Pentium4. Da er det jo klart at det er en plass i Intel's sortiment for Celeron

Når det gjelder AMD derimot så skal jeg i større grad være enig at på nåværende tidspunkt så er det egentlig ikke store poenget i Duron, men det varierer jo litt hva det egentlig er behov for. Da Athlon og Duron ble introdusert var det en vesentlig større prisforskjell. Samme prisforskjell vil vi kanskje se igjen når Athlon64 kommer.

Du kan godt argumentere for at man heller velger AthltonXP enn Celeron, men Intel må kan jo ikke la være å ha et alternativ i det prissjiktet bare fordi en konkurrent har et bedre kjøp der ;) Og så har vi jo dette med Intel fanatikere...

Lenke til kommentar

En annen ting; økonomi.

Det finnes faktisk mange her i Norge som ikke har penger nok til å kjøpe det de ønsker seg. To hundre kroner kan være forskjellen mellom mat og ikke mat for flere dager. Dermed sier det seg selv at hvis man er i en slik situasjon, så vil man nødvendigvis kjøpe det aller billigste.

-KJ

Lenke til kommentar
jeg er veldig fornøyd med min celeron 2ghz til 700kr , kjører den fortiden på 3.5ghz , ikke dårlig til å være en low end cpu.

grunnen er seff at det ikke er alle som har råd til å kjøpe det aller råeste på markedet . :-?

Er det mulig og klokke dens så høyt da? hvilken kjøling bruker du? og hvor høyt har du stilt vcore

Lenke til kommentar
jeg er veldig fornøyd med min celeron 2ghz til 700kr , kjører den fortiden på 3.5ghz , ikke dårlig til å være en low end cpu.

grunnen er seff at det ikke er alle som har råd til å kjøpe det aller råeste på markedet . :-?

Er det mulig og klokke dens så høyt da? hvilken kjøling bruker du? og hvor høyt har du stilt vcore

bruker en Alpha PAL8942T m.enermax 80x80mm , 1.8volt

Lenke til kommentar

det er faktisk ikke så alt for lenge siden det var ~1000kr forskjell på en "svak" duron-prosessor, og en "svak" XP-prosessor.. noe ala det prisnivået Intel ligger på nå.

det siste halve året har vel XP-prosessorene sunket betraktelig i pris, og er det fint liten vits i å kjøpe en duron (med mindre du skal lage en filserver, printserver, eller andre ting som ikke krever særlig cpu-kraft).

Lenke til kommentar

Jeg tror at en grunn til at Duron 1.3GHz fortsatt kjøpes er at noen ønsker å oppgradere eldre PCer med hovedkort som ikke støtter AMD XP prosessorene. Si at man har en AMD Athlon 800MHz, da vil 325 kr for en Duron kanskje gi den økningen man trenger. Alternativet kan jo være å skifte ut stort sett alt av HK/CPU/minne/kjøler...

Når det gjelder nye PCer, så er det vel knapt noen som bygger en PC med hovedkort som støtter AMD XP og som setter i en Duron?

Lenke til kommentar

Hvis du har fulgt litt med i det siste har du sikkert sett at AMD ikke har lansert nye duroner på veldig lenge. De har istedet hatt ett større spekter på hastigheter på XP cpu'en. Slik som nå, så varierer de fra 1700+ til 3200+. Før hadde de ikke så stort sprik, og man fikk duron'er som hadde samme hastighet til halve prisen av tilsvarende high end cpu fra amd. Vil nok tro at amd vil fase ut de laveste XPene ganske snart når de nå har lansert en ny duron.

Lenke til kommentar

Det er et stort marked for dette. Tipper det selges langt flere celeron enn Athlon XP pga av at den er svært vanlig i rimelige ferdig pc'er hvor ofte AMD er bannlyst. Teite kunder tenker kun på Mhz.

Lenke til kommentar

Dere må heller ikke glemme oppgraderingsmarkedet. Det finnes mange maskiner der hovedkortet ikke støtter de nyeste prosessorene. F.eks. Socket A hovedkort som ikke har støtte for 266 MHz AMD-prosessorer, og Slot 1 og 370/FCPGA hovedkort med eldre P3-prosessorer.

En av maskinene mine oppgraderte jeg fra P3-500 (Katmai) til C-1200 (Tualatin) og oppnådde en meget respektabel tredobling av CPU-hastigheten for 500 kroner. Hvis man sammenligner det med prisen for ny prosessor, nytt hovedkort, ny RAM og i mange tilfeller også ny PSU, så kan prisbildet bli et helt annet enn det som skisseres i postene ovenfor.

Lenke til kommentar
Hvis du har fulgt litt med i det siste har du sikkert sett at AMD ikke har lansert nye duroner på veldig lenge. De har istedet hatt ett større spekter på hastigheter på XP cpu'en. Slik som nå, så varierer de fra 1700+ til 3200+. Før hadde de ikke så stort sprik, og man fikk duron'er som hadde samme hastighet til halve prisen av tilsvarende high end cpu fra amd. Vil nok tro at amd vil fase ut de laveste XPene ganske snart når de nå har lansert en ny duron.

AMD har i en periode nå latt XP-prosessorene med "lav" hastighet overta Durons funksjon som lavpris-prosessor. Det er derfor det ikke kom noen Duroner etter den på 1.3GHz, mens f.eks XP1700+ ikke ble faset ut tidligere.

AMD besluttet imidlertid nylig å gjenopplive Duron-serien, men tiltenkt marked er nå Øst-Europa og andre land der de økonomiske realitetene gjør at selv en prisforskjell på f.eks. $20 faktisk teller en god del.

Lenke til kommentar

Skall du ha en maskin for litt kontorarbeid og litt surfing på nettet er det prisen som er viktig. Det er mange som har maskiner stående som kun brukes til småting en gang i blandt og de er helt klart ikke opptatt av ytelse , men å få en stille maskin billigst mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...