Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tregt nett, mye ping, vet ikke hvorfor

Anbefalte innlegg

Jeg har i de siste dagene slitt med at nettet har vært tregt og ubrukelig. Det vil si at i nettleserne har det gått tregt å laste opp siden osv, og på spill har jeg fått høy ping som gjør at jeg enten får disconnect eller sliter med lagg.

Problemet er at jeg ikke vet hvorfor. Jeg spiller en del Fifa online på PS3, men det lagger og jeg har dårlig connection. Måten jeg har fikset det på er å slå av PC'en min. Tingen er at jeg ikke vet hva som bruker så mye nett på PC'en.

Er det en måte å finne ut alle programmer som bruker nett og evt. hvor mye?

Jeg stenger alt fra steam, utorrent, spotify som er de eneste programmene som bruker internett. Jeg skal ha 20MBps, men når jeg sjekker med speedometer på nett (f.eks. itavisen/speed.bredbandsguiden) får jeg mellom 130-250 ms (ping), og nedlastingshastigheten er på mellom 5-12 mbps. Det skal som sagt være 20 MBps med mindre jeg laster ned eller noe bruker nettet.

Trenger virkelig hjelp, dette er smått irriterende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En restart av moden og router pleier å gjøre susen. Vent noen sekunder før du slår de på igjen.

Du kan også prøve å disable/enable nettverkskortet ditt.

Control Panel\Network and Internet\Network and Sharing Center -> Change adapter settings (til venstre) -> Høyreklikk på Local Area Connection og disable. Vent 10 sek og enable den igjen. Hvis du bruker trådløst gjør du det samme, bare på Wireless network connection :)

Lenke til kommentar

Hvis det bare skjer når din PC står på, så kan det være mange forbindelser som krasjer router eller linjen ut som er for hardt belastet.

Det kan være forskjellige programmer som belaster linjen, så se på oppgavebehandling i Windows (ctrl_alt_delete) og velg nettverk. Sjekk der om det konsumeres båndbredde. Program som Spotify behøver bare å være påslått før de sluker linjen med fildeling.

Ser du at det brukes båndbredde, så stopp ett og ett program / prosess til du finner synderen.

Lenke til kommentar

Men har du til vanlig 20mbps? hvor langt unna er du sentralen?. jeg er 2200 meter og pleier og ha ca 5.49 mbps på linja. men den går ned til 2.39 selv nå som jeg har fått ny ruter fra NGT. har ping på 48. og naboen som har telenor som er lengere unna har 8 i ping. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hvor langt jeg er fra sentralen, fortell gjerne hvordan jeg ser det. Jeg pleier å ha ca. 17-18 mbps. Jeg testet nettopp hastigheten på speedtest.net nevnt over, samtidig som jeg ser på TV2 Sumo. Resultatet ble 10,28 MBps og kun 14 ms i ping. Så pingen er fin for øyeblikket.

Men jeg klarer ikke laste inn HD signal på TV2 Sumo, noe jeg alltid får. Den siste uken har vært en pain in the ass rett og slett. Jeg har restartet routeren, ventet i ca 7-8 minutter før jeg koblet den på igjen. Jeg pleier som sagt ikke ha noe problem med nettet. Ingen av de andre i huset laster ned eller har andre programmer som bruker nett startet.

Møkkanett! Jeg er koblet til med kabel. Når jeg sjekker nettverket (ctrl - alt - delete) står det: Nettverksbruk 2%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...