sinnaelgen Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Er det et utslag av nettleser krigen som raste og medførte inngripen fra EU ? ( MS er redd for tråkke noen på tærne med video avspillingen ) Eller er det bare for å lure til seg flere penger ? Lenke til kommentar
Snøspade Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 [snipp] Muligheten via annen programvare vil du ha. Men ikke i Windows Media Player som kommer med OSet, men hvem pokkern bruker den når de skikkelige codec pakkene bundler Media Player Classic som har denne funksjonaliteten? Er klar over alt man selvfølgelig vil kunne gjøre det via tredjepartsprogrammer. Det er ikke det som er poenget mitt Jeg setter fingeren på at det er patetisk å fjerne noe så latterlig som mulighet for DVD-avspilling, bare for å ha det som en "feature" i en dyrere versjon av Windows. Og unnskyldningen er at markedet for optiske formater er dalende. Forhåpentligvis vil dette da tvinge folk (som ikke vet bedre) til å gå over til alternative medieprogrammer, hvor de mest tilgjengelige vil være VLC eller MPC. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Forhåpentligvis vil dette da tvinge folk (som ikke vet bedre) til å gå over til alternative medieprogrammer, hvor de mest tilgjengelige vil være VLC eller MPC. Dersom man skal spille av DVD-er med Media Player Classic, trenger man kodeker for det på systemet. Og har man kodeker vil man da også kunne spille av i Windows Media Player (ihvertfall dagens versjon av WMP). Noe som viser hvor latterlig det hele er. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 I praksis høres dette ut som en ikke-sak. Legg inn ekstern programvare, og bli ferdig med det. Lenke til kommentar
Snøspade Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 I praksis høres dette ut som en ikke-sak. Legg inn ekstern programvare, og bli ferdig med det. Er vel mer en prinsippsak, slik jeg ser det. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Bah. Jeg spiller ofte av DVD-er via PC-en. DVD-spilleren min er for dårlig og jeg her flere filmer på DVD enn jeg har digitalt. Lenke til kommentar
covah Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Microsoft må betale lisens til DVD Forum hvor hver spiller som kan spille av DVD film. Dropper de dette, sparer de sikkert en betydelig sum. Så får de som har behov for det installere VLC eller en annen codec som fixer det. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Microsoft må betale lisens til DVD Forum hvor hver spiller som kan spille av DVD film. Dropper de dette, sparer de sikkert en betydelig sum. Så får de som har behov for det installere VLC eller en annen codec som fixer det. hvorfor det , når andre ikke tar betalt for avspiller programvaren ? du får det til å høres ut som det er veldig fordyrende for Windows Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Jeg setter fingeren på at det er patetisk å fjerne noe så latterlig som mulighet for DVD-avspilling, bare for å ha det som en "feature" i en dyrere versjon av Windows. Du skal ikke se bort fra at MPEG-LA mafiaen lopper MS for en god del millioner dollar i året for blankolisenser på alle relaterte codecs. Det er absolutt signifikante summer for noe som egentlig ikke er nødvendig. 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Jeg skal ikke bringe Linux inn i denne diskusjonen, annet enn å bringe Mark Shuttleworth's kommentarer om "patent-krigene" videre: Patent problem Other ambitions include the roll-out of the first Ubuntu powered television sets and perhaps support for mark two of the Raspberry Pi stripped-back computer, whenever it launches. "We just couldn't connect all the dots in the first version... I'd be delighted if a future version worked with us," Mr Shuttleworth adds. But as his firm rushes to release new innovations, one major cloud looms: the threat of a patent dispute. Although Canonical has avoided becoming involved in one of the rising number of lawsuits sucking up time and brainpower at its competitors, it is an ever-present concern. "We know that we are sort of dancing naked through a minefield and there are much bigger institutions driving tanks through," Mr Shuttleworth says. "It's basically impossible to ship any kind of working software without potentially trampling on some patent somewhere in the world, and it's completely impossible to do anything to prevent that. "The patents system is being used to slow down a lot of healthy competition and that's a real problem. I think that the countries that have essentially figured that out and put hard limits on what you can patent will in fact do better." Kilde: http://www.bbc.co.uk/news/technology-17916879 1 Lenke til kommentar
Schnapps Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) hvorfor det , når andre ikke tar betalt for avspiller programvaren ? Fordi de andre snylter og gir blaffen i å betale. Mindre aktører slipper unna med mye mer slikt enn giganter som Apple og Microsoft. Det er sikkert ikke snakk om mange kronene pr. lisens (edit - det er faktisk litt penger - se nedenfor), men selger man noen hundre millioner OS blir det fort milliarder av det. Helt greit å ta det bort synes jeg; DVD er et antikvarisk format og de som absolutt vil ha det kan enten installere en gratis avspiller eller bruke en hundrelapp for en lovlig løsning hvis det er viktig for dem. Edit: Det er faktisk snakk om ganske mye penger: Producers have to pay US$15–$20 per player in license fees, to the patent holders of the DVD technology (Sony, Philips, Toshiba and Time Warner) as well as for MPEG-2 licenses. Dette gjelder da for standalone-spillere. Mulig softwarebaserte avspillere har en annen lisensstruktur. Endret 4. mai 2012 av Schnapps 1 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Fordi de andre snylter og gir blaffen i å betale. Mindre aktører slipper unna med mye mer slikt enn giganter som Apple og Microsoft. Eller så leverer de uten (Debian) eller så leverer de i ikke-binær form (FFmpeg) eller så leverer de fra et land hvor algoritmepatenter ikke er gyldige. (VLC) 1 Lenke til kommentar
Schnapps Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Fordi de andre snylter og gir blaffen i å betale. Mindre aktører slipper unna med mye mer slikt enn giganter som Apple og Microsoft. Eller så leverer de uten (Debian) eller så leverer de i ikke-binær form (FFmpeg) eller så leverer de fra et land hvor algoritmepatenter ikke er gyldige. (VLC) Nettopp - uansett så gjør de aktivt noe for å unngå å betale. 1 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Det har ingenting med snylte å gjøre. Lenke til kommentar
espen88 Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Sist jeg så en DVD på PC var vel for et par-tre år siden, så med andre ord ikke et savn for min del... Merkelig å ta bort funksjonaliteten likevel. Lenke til kommentar
Schnapps Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Det har ingenting med snylte å gjøre. Det er selvfølgelig ikke (teknisk) ulovlig å selge eller gi bort film, bøker eller musikk med base i land som ikke anerkjenner opphavsrettigheter heller. Men moralsk forkastelig er det likefullt. 1 Lenke til kommentar
baguett Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 ]Muligheten via annen programvare vil du ha.Men ikke i Windows Media Player som kommer med OSet, men hvem pokkern bruker den når de skikkelige codec pakkene bundler Media Player Classic som har denne funksjonaliteten? hmm la oss se, tja, omentrent alle norske skoler. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Det er selvfølgelig ikke (teknisk) ulovlig å selge eller gi bort film, bøker eller musikk med base i land som ikke anerkjenner opphavsrettigheter heller. Men moralsk forkastelig er det likefullt. Hvorfor blir det moralsk forkastelig bare fordi et annet land har andre lover? Dersom jeg kompilerer FFmpeg her i Norge etter at jeg lastet ned kildekoden fra Frankrike har det ingenting med f.eks USA's lover å gjøre. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Fordi de andre snylter og gir blaffen i å betale. Mindre aktører slipper unna med mye mer slikt enn giganter som Apple og Microsoft. så du vil at det noen vil gi bort gratis skal ta betaling for det , for så gi pengene til denne patent mafiaen ? Lenke til kommentar
Odin47 Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Og windows 8 skal vel leveres på en minnepinne? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå