Gå til innhold

Mission: Gaming build for a Decade


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Oppdraget jeg har gitt meg selv, er å bygge en stasjonær i løpet av sommeren. Men trenger da deres hjelp!

 

Budsjett: 8-10 000 Kr

Mål skal holde i minst 5 år, og vare i minst 10 år ;)

Bruk: Lett gaming, lider under motion sickness, som gjør at jeg ikke kan spille noe særlig FPS games :( Derfor holder driver jeg for det meste med League of Legends, mest sansynlig Diablo 3 og forhåpentlig vis Guild Wars 2.

 

Er en veldig kresen person, og foretrekker kvalitet, lite støy og varme! :) og spesielt når PC'en skal holde så lenge som mulig, men når det gjelder spill, så er det eneste jeg forventer er at den skal kunne dra de over nevnte spillene på en stabil 60 fps med en oppløsning på 1920 x 1080 / full HD :p. Men også helst på high- max på disse spillene, og kanskje heller på medium-high på spillene som kommer om kanskje 2-3 år. Da jeg ikke eier noe man kan kalle for musikk/film bibliotek på flere hundre GBs :), så har jeg vurdert å isteden for å investere penger i en liten SSD + en større HDD, å kjøpe 2 små SSD på f. eks 60/80 GB å kjøre dem i RAID 0, viss noen har erfaring med RAID 0, om det lønner seg i det hele tatt, så kom gjerne med kommentarer! Når det gjelder CD-rom, så trenger jeg det heller ikke, siden jeg allerede har en ekstern liggende :)

 

Da tror jeg at jeg har klart å få opp alle kravene, en trenger for å kunne sett opp en god build :) Håper noen gidde å lese innlegget og har lyst til å hjelpe meg! :)

 

Få på "gaming for a Decade" ! :)

 

- Tommy

 

Ps: Man har jo hørt rykter om at AMD har dårligere kvalitet enn Nvidia, at de støyer en del mer og er mer ustabile? Er det slik fortsatt? Bør jeg da heller gå for Nvidia, siden jeg er så kresen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-251819-0-35452700-1336148302_thumb.png

 

Dette "buildet" støtter de meste av kravene dine. Lyddempet kabinett, og også veldig stillegående skjermkort.

Det ryktet du har hørt om at AMD skjermkortene bråker gjelder sikkert skjermkortene med "stock" kjøler, både nvidia og amd sine stock kjølere bråker. Dette er Asus versjonen av HD7870 som kommer med custom kjøler som gjør at det ikke bråker så mye (+ itilegg så demper jo kabinettet det av lyd som er igjen.

 

Det angående SSD er jeg usikker på, men jeg tror faktisk at du ikke får noe nytte av dette.

 

Itilegg vil jeg gjøre deg sikker på at dette buildet klarer BF3 maksa, og da klarer det seffølgelig GW2, LoL & Diablo 3.

Endret av terje k.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Det ser jo flott ut! :)

Ser at du har valgt å bruke Sandy bridge, istede for ivy, er det en viss grunn?

 

- Tommy

 

Billigere, og du får ikke så mye mer ytelse ut av Ivy Bridge versjonen. Og om jeg har rett så skal SB versjonen være bedre til overklokking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er sikkert helt klar over det, men en PC du kjøper nå til den prisen vil være ubrukelig til spill om 5 år.. Min bror kjøpte sin PC med top notch CPU og skjermkort i 2008 tror jeg, den klarer så vidt BF3.

 

Vil tro om bare noen år så vil 4 - 5 k være skjerm standaren og sånt, kan selfølgelig ta feil men, teknologien er vel det som utvikles kjappest av alt.

 

Du kan jo oppgradere 1 gang pr. tredje år da.. ( Vis du ikke vil ha en shitpc innen 2015 ) :p

 

Edit: Jeg overdriver litt, men prøver å få fram et poeng.

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Det SLI mener at du bygger ikke en PC som du kan forsikre deg om at skal klare spill på mid om 5 år. Men 5 år er en lang tid, og oppsettet mitt gjør det enkelt for deg evt å oppgradere når den tid kommer, om ikke teknologien utvikler seg raskere enn forventet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok, men det jeg ønsker meg, er ihvertfall det at hardwaren, bør kunne holde ut i minst 5 år, greit nok at maskinen kanskje ikke dra spill så godt, men da bør den i det minste kunne brukes som en stue PC eller noe liggende :)

 

SB vs IVY = sparer meg 250 kr, er ivy virkelig så lite lønnsomt? siden det er jo tross alt en den nye generasjonen.

 

- Tommy

Lenke til kommentar

Selve levetiden på maskinvaren utvalgt her er vel på rundt 10 år, og den vil sikkert kunne dra en lettere utgave av Linux om 10 år ;)

 

 

Fordelen med en Ivy Bridge er at du sparer ca 20-25W strømforbruk fra veggen under maks last. Denne PCen vil vel trekke noe slikt som 250-300W fra veggen når du kjører et tungt spill, vurder selv om dette er noe å satse på.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...