Gå til innhold

Trenger hjelp til oppgradering av gamer pc


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg bygget meg ny pc julen 2010, rett før blant annet de "nye" skjermkortene kom ut (og sikkert mye annet), så jeg er litt keen på å oppgradere pcen min nå, slik at den holder noe lenger fremover i tid. I og med at jeg kjøpte en middelklasse PC sist gang.

 

PCen blir i hovedsak brukt til gaming, og denne blir å oppgradere særlig med tanke på det kommende spillet Guild Wars 2. Jeg er ganske usikker på hva som faktisk lønner seg å bytte ut/evt MÅ bytte ut, så jeg lister her hva jeg har nå:

 

Harddisk: SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

PSU: CORSAIR TX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V

CPU: INTEL CORE I5 760 2.80GHZ 8MB S-1156

RAM: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL9

Hovedkort: ASUS P7P55D-E LX P55 S-1156 ATX

Kabinett: FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK

Skjermkort: GIGABYTE GEFORCE GTX 460 OC2 1GB PCI-E DVI/HDMI

 

Det jeg ønkser å oppna med oppgraderingen er å kunne spille hvertfall GW2 på maks, men også andre krevende spill plettfritt.

 

Hva jeg trenger å oppgradere er opp til hva dere tror jeg trenger mest og hva som er nødvendig, men har selv tenkt på en Core I7 3770K og et GTX 680 skjermkort, med tilsvarende passende hovedkort. Evt. må jeg legge på litt mer RAM? Og vil PSUen duge, eller må den også oppgraderes? Kanskje en SSD er vært å slenge med?

 

Tenkte meg et budsjett som helst ikke overgår 10 000!!

 

All hjelp taes i mot med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ivy bridge vil yte rundt 5% bedre på stock klokkehastighet. hvis du skal overklokke vil du ende opp med høyere klokkehastighet på Sandy som resulterer i lik ytelse. under overklokking vil Ivy bli omtrent 20 grader varmere enn Sandy.

 

det kommer helt an på akkurat hvilke kort det er, hvis de ser like ut tar du det billigste. men for eksempel Zotac sitt kort har med Assassins Creed 1, 2 og Revelations. jeg ville sett litt på Asus sitt kort med DCII kjøler: http://www.dustinhome.no/product/5010630360/asus-geforce-gtx-680-directcu-ii-oc-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/#intcmp=searchProvider_dacsa som ar den beste påmonterte kjøleren til GTX 680 når det kommer til både stillhet og kjølegenskaper.

Lenke til kommentar

Ivy bridge vil yte rundt 5% bedre på stock klokkehastighet. hvis du skal overklokke vil du ende opp med høyere klokkehastighet på Sandy som resulterer i lik ytelse. under overklokking vil Ivy bli omtrent 20 grader varmere enn Sandy.

 

Jeg hadde vel egentlig ingen planer om å overklokke, med mindre det fungerer OK med stock kjøler?

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at jeg ender opp med dette:

 

Gainward GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA

PCI-Express 3.0, "Phantom", GDDR5, DVI-D+DVI-I, native-HDMI, DisplayPort

 

Intel® Core i5-3570K Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 6MB, Boxed w/fan

 

ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155

ATX, Z77, DDR3, 2xG3+1xG2-PCIe-x16,SLI/CFX, VGA, DVI, HDMI, DP, WiFi, DLNA, UEFI

 

Intel® SSD 520 Series 120GB 2.5"

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/500MB/s read/write, reseller box

 

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP

 

 

Noen innvendinger eller andre synspunkt før jeg bestiller ?

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at jeg ender opp med dette:

 

Gainward GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA

PCI-Express 3.0, "Phantom", GDDR5, DVI-D+DVI-I, native-HDMI, DisplayPort

 

Intel® Core i5-3570K Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 6MB, Boxed w/fan

 

ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155

ATX, Z77, DDR3, 2xG3+1xG2-PCIe-x16,SLI/CFX, VGA, DVI, HDMI, DP, WiFi, DLNA, UEFI

 

Intel® SSD 520 Series 120GB 2.5"

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/500MB/s read/write, reseller box

 

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP

 

 

Noen innvendinger eller andre synspunkt før jeg bestiller ?

denne gikk jeg for...

http://www.dustinhome.no/product/5010630360/asus-geforce-gtx-680-directcu-ii-oc-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/#intcmp=searchProvider_dacsa

 

kan være greit med 240gb ssd, 120 blir fort alt for lite...

Lenke til kommentar

 

kan være greit med 240gb ssd, 120 blir fort alt for lite...

 

Blirt for mye dyrere med en 240gb, så holder meg til 120 for nå, så får jeg evt. gå for en ekstra SSD senere.

 

Grunnen til at jeg valge Gainward sitt kort er fordi det kommer på lager om to dager, istedenfor 31. mai. Er litt keen på å bestille så fort som mulig. Er vel ikke akkurat noe stor forskjell på de to kortene ellers så vidt jeg ser? Samme klokking, også synes jeg Gainward sitt ser mye finere ut :)

Lenke til kommentar

kan være greit med 240gb ssd, 120 blir fort alt for lite...

 

Blirt for mye dyrere med en 240gb, så holder meg til 120 for nå, så får jeg evt. gå for en ekstra SSD senere.

 

Grunnen til at jeg valge Gainward sitt kort er fordi det kommer på lager om to dager, istedenfor 31. mai. Er litt keen på å bestille så fort som mulig. Er vel ikke akkurat noe stor forskjell på de to kortene ellers så vidt jeg ser? Samme klokking, også synes jeg Gainward sitt ser mye finere ut :)

 

det kortet jeg linket til kommer også om 2 dager, og hvis du ser på viftene så kan du tenke deg at asus sitt kanskje kjøler bedre? dermed kan du velge mellom bedre kjøling, eller høyere klokkehastighet og samme temp, vil nå jeg tro...

 

jeg ble advart av en kamerat et det var lite gunstig å ha 2 ssd er, der et hadde os + diverse og det andre bare hadde diverse, kunne by på mer problemer ( dette er ikke noe jeg VET men noe jeg har hørt...)

Lenke til kommentar

Hmm, om det kjøler bedre vet jeg ikke helt om stemmer? Vil gjerne ha en bekreftelse på dette av noen som har testet begge først, for jeg tror begge skal være gode.

 

Uansett, så velger jeg å ikke gå opp til 240GB med det første, da dette kommer godt over mitt budsjett ;)

Lenke til kommentar

vil nå tro at 2 custom vifter på et fabrikkoverklokket kort kjøler bedre en standard viften`?

 

er jo ikke standardvifte på gainward kortet heller? http://www.komplett....aspx?sku=749045

 

siden du ikke hadde link, så googlet jeg kortet og fant dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746773#extra my bad.....

 

da vet ikke jeg, men jeg ble hvertfall sterkt anbefalt asus kortet, dessuten sier en som har reviewet det at det støyer en del..... ditt valg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...