Gå til innhold

Kunne DU gjort det samme som abb for noe DU kjempet for eller imot?

Gjest medlem-82119

75 stemmer

1. 1. Kunne DU gjort det samme som ABB for noe DU kjempet for eller imot?

• Ja
      17
    • Nei
      58

Anbefalte innlegg

Wikipedia lister totalt 1234 mordere som har drept over 6 personer. Det er 7 000 000 000 mennesker på jorden.

Hvor mange politikere på listen? Eller er disse unntatt morder-stemplet fordi de dreper så jævlig mange når de først setter igang?

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt dette.

Prøve å drepe 100 uskyldige, for å gi hele landet masse sorg.

En slik terrorist vil uansett ikke vinne noe frem.

Men en ting jeg lurer litt på, tenk om det var f.eks Osama som hadde planlagt angrepet, og at det var en helt annen folkegruppe bak angrepene, hvordan ville det påvirket Norge?

FrP ville fått mange ekstra stemmer, det er helt sikkert. Men ville vi da likevel følt oss så trygge som nå, og f.eks gått rosetog og slikt?

Jeg tror rosetoget ikke ville blitt slik det ble, og at vi alle hadde vært mer skremte og kanskje mer isolerte.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er dårlig formulert. Kan fortolkes som: Er din kropp fysisk istand til å gjøre det samme som ABB? Utvilsomt.

Videre forsøples spørsmålet ved å trekke inn ABB (per idag omtrent som å spørre om noen er enige med Hitler i Norge).

Omformulert og nøytralisert:

Anser du at hensikten helliger midlene?

Deretter er det bare å komme med tenkte eksempler og tilslutt vil du få godt over 90% oppsluttning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det kan ses på flere måter. Din måte å formulere spørsmålet på gir svareren gode muligheter for å dukke under "grums"-radaren, mens ts-variant krever at man må tenke seg grundig om i besvarelsene, ellers risikerer man å bli assosiert med barnemorderen og terroristen.

Ser ikke noe galt i å utfordre hvermansen litt ekstra i disse tider med større åpenhet osv osv.

Lenke til kommentar

Wikipedia lister totalt 1234 mordere som har drept over 6 personer. Det er 7 000 000 000 mennesker på jorden.

Hvor mange politikere på listen? Eller er disse unntatt morder-stemplet fordi de dreper så jævlig mange når de først setter igang?

Må en hver tråd på forumet ødelegges av sytingen din? Om en politiker går ut og skyter 10 stk på et kjøpesenter så havner han garantert på denne listen, slapp nå av.

Lenke til kommentar

Jeg er ihvertfall paa den andre siden av det Breivik er , men heller ikke saa langt til venstre som Mullah krekar, Bhatti eller Moheldyen.

Jeg hadde aldri utfoert det Breivik har gjort, det er ikke slike verdier jeg har vokst opp med og vold loeser ingenting.

Selv er jeg foedt og oppvokst i Norge.

-2 aarig barnehage-

- 10 aarig grunnskole

-3 aar allmennfag

-1 aar foerstegangstjeneste (Skarpt oppdrag)

-3 aaerig ingenioerutdannelse i England

-Siv. ing fra NTNU som Maskiningenioer

Stolt av mitt land.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Spørsmålet er dårlig formulert. Kan fortolkes som: Er din kropp fysisk istand til å gjøre det samme som ABB? Utvilsomt.

Videre forsøples spørsmålet ved å trekke inn ABB (per idag omtrent som å spørre om noen er enige med Hitler i Norge).

Omformulert og nøytralisert:

Anser du at hensikten helliger midlene?

Deretter er det bare å komme med tenkte eksempler og tilslutt vil du få godt over 90% oppsluttning.

Spørsmålet ble stilt med bakgrunn i enkelte mediaoppslag om at ingen er istand til å gjøre noe så grusomt uten å være psykisk syk. Jeg bestrider den påstanden, og mener mange kunne gjort noe tilsvarende om de hadde hatt et tilsvarende engasjement mot noe de kjempet for eller imot.

Si at det ble kjent at norges 500 verste pedofile hadde samlet seg på øya. Jeg tror at det ville vært noen i norge som ville vært istand til å drepe 70 av dem selv om de ikke hadde en psykisk lidelse. Det er mange tilsvarende eksempler.

Om hensikten helliger middelet er stillt i en annen tråd

Lenke til kommentar

Spørsmålet ble stilt med bakgrunn i enkelte mediaoppslag om at ingen er istand til å gjøre noe så grusomt uten å være psykisk syk.

Link til et slikt oppslag. Så langt tror jeg nok du selv tolker det på den måten, uten at det nødvendigvis blir konkludert slik i media.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det har bl.a vært hevdet i dagbladets pairutgave flere ganger, i kommentarer og ledere osv.

Nettsider får folk google på om de ønsker. Tar med noen:

http://www.willy.no/?p=1172

Ingen normale mennesker kan gjøre en handling som det han gjorde, uansett politisk syn.

Med "uansett politisk syn" så tenker jeg det inkluderer en grusom nazist på 40-tallet som får tilgang til en øy full av jøder.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Det har bl.a vært hevdet i dagbladets pairutgave flere ganger, i kommentarer og ledere osv.

Igjen. Skal du basere en tråd utifra en påstand, så får du sørge for at påstanden eksisterer. Ser du ikke at ditt syn på verden, igjen og igjen, baserer seg på dine egne feiltolkninger og missforståelser.

Lenke til kommentar

Spørsmålet ble stilt med bakgrunn i enkelte mediaoppslag om at ingen er istand til å gjøre noe så grusomt uten å være psykisk syk.

Link til et slikt oppslag. Så langt tror jeg nok du selv tolker det på den måten, uten at det nødvendigvis blir konkludert slik i media.

Traveldag, jeg er tildels enig i mange av dine observasjoner, men her har du noen quotes fra media som ser ut til å støtte opp om Ankhs påstand:

Om du har en normalt utviklet empati, så vil du ikke være i stand til å drepe 100 for å redde 200.

Breivik mangler den reelle følelsen rundt seg, selv om han til en viss grad kan oppleve den gjennom isolering til ekstreme nettsider og forum. Han mangler samholdet, og han har tatt alle valgene uten at kravene som Milgram kom fram til er oppfylt. Den eneste grunnen til dette må være alvorlige personlighetsforstyrrelse, noe som helt klart er tilfellet med Brevik, og i dette tilfellet så alvorlige og omfattende at de til og med kan gjøre han strafferettslig utilregnelig.

Om verden var så enkel som Ankh skal ha det til, ville kun 1 person av 5 700 000 ha funnet noe å kjempe for med liv og død.

For resten av verden så er det derimot klart at dette store avviket beviser at det ekstreme fåtallet er i stand til å gjøre noe slikt og at dette er noe særdeles unormalt.

Internet media is able to achieve mass media status in its own right, due to the many mass media services it provides, such as email, websites, blogging, Internet and television.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_media
Lenke til kommentar

Ellers bare påpeke at det å drepe er noe man kan lære seg (eller bli opplært til):

Noen som trolig ikke er på morder-listen

Lyudmila Pavlichenko : 309

Carlos Norman Hathcock II: 93

Henry Norwest: 115

Vasily Zaytsev: 242

Billy Sing: 150 (+201 likely)

Ivan Sidorenko: 500+

Simo Häyhä: 705 (+300 likely)

Charles 'Chuck' Mawhinney: 103 (+216 likely)

Francis Pegahmagabow: 378

Adelbert F. Waldron: 109

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I Dagbladets Magasinet Lørdag 12. Mai side 14 har Einar Øverenget en side som heter fritt ord.

Her skriver han bl.a om empati og hvordan folk lærer seg å ikke ha empati med de som de definerer som fienden, samtidig som de har empati med andre. Han skriver bl.a "Det å ha evne til empati betyr ikke at man er like empatisk overfor alle mennesker" og "Det er høyst menneskelig å kunne øve opp evnen til ikke å bry seg om andre" som bl.a eksempliseres av en soldat som er snill og empatisk ovenfor egen familie, men som skyter for å drepe i en væpnet konflikt.

Å linke til eldre papirutgaver som man har lest og kastet er vel umulig, men alle som leser aviser har vel fått med seg slike utsagn.

Lenke til kommentar

Heldigvis har de med politisk makt i dette landet empati nok til at selv de værste fiendene blir behandlet slik ABB blir. Hadde mennesker som ABB sittet med makten ville en person lik ham selv blitt torturert og henrettet. Det er et paradoks.

Lenke til kommentar

I Dagbladets Magasinet Lørdag 12. Mai side 14 har Einar Øverenget en side som heter fritt ord.

Her skriver han bl.a om empati og hvordan folk lærer seg å ikke ha empati med de som de definerer som fienden, samtidig som de har empati med andre. Han skriver bl.a "Det å ha evne til empati betyr ikke at man er like empatisk overfor alle mennesker" og "Det er høyst menneskelig å kunne øve opp evnen til ikke å bry seg om andre" som bl.a eksempliseres av en soldat som er snill og empatisk ovenfor egen familie, men som skyter for å drepe i en væpnet konflikt.

Å linke til eldre papirutgaver som man har lest og kastet er vel umulig, men alle som leser aviser har vel fått med seg slike utsagn.

Da er det fint at vi har psykologiske eksperimenter som viser hvorfor det er slik.

Lenke til kommentar
Da er det fint at vi har psykologiske eksperimenter som viser hvorfor det er slik.

Tja, disse hviser mye rart:

Avstanden du dreper på, jo lengre bort desto lettere

Groupthink "hjelper" til å ta slike avgjørelser

Noen personer har mindre moralske skrøpler enn andre

Så da er det jo litt merkelig at vi da overlater "fotballen" til personer som naturlig oppfyller alle disse vektorene for å ha høyest mulig tendens til å trykke på knappen. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg slenger med at barnemorderen og terroristen har utført noe grensesprengende, og det blir lettere for neste menneske å velge svineriet

Lenke til kommentar

Så da er det jo litt merkelig at vi da overlater "fotballen" til personer som naturlig oppfyller alle disse vektorene for å ha høyest mulig tendens til å trykke på knappen.

Folk som naturlig oppfyller fysiske størrelser med retning? :p

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Jeg hadde gjort det om det var for å redde datteren min, eller andre i nærmeste familie. Jeg hadde ikke klart å drepe barn for andre enn min egen datter, men for henne kunne jeg gjort all verdens grusomheter, dog med en fortvilelse som antakelig hadde oversteget lettelsen over å redde henne.

Hadde ikke klart å smile av handlingene, men jeg hadde vel kanskje kunne følt en viss lykkefølelse over at hun var i god behold.

Helt surrealistisk tanke, men jo, for henne kunne jeg gjort alt, det vil si, alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...