Gå til innhold

Kunne DU gjort det samme som abb for noe DU kjempet for eller imot?

Gjest medlem-82119

75 stemmer

1. 1. Kunne DU gjort det samme som ABB for noe DU kjempet for eller imot?

• Ja
      17
    • Nei
      58

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Når jeg vet hva jeg er istand til, så tar jeg utgangspunkt i det for å høre om andre er istand til det samme. jeg VET at jeg kunne gjort akkurat det samme som abb om øya var fyllt opp med noen JEG anser som MINE fiender, og har møtt nok folk som jeg vet kunne gjort akkurat det samme for SIN sak.

Det føles derfor veldig rart når man i media fremstiller det som ble gjort som så grusomt at ingen andre kunne klart å gjøre det. Dette mener JEG er feil, men det er mine egne personlige meninger.

Ut over det så liker jeg å leke djevelens advokat og rote litt rundt i folks mørke indre og la folk gå inn i seg selv for å finne ut om de kunne gjort noe lignende. Pusher vel litt på, sånn sett, men tror som sagt at mange kunne gjort det samme som abb om folka på øya ble byttet ut med noen andre folk ville ta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wikipedia lister totalt 1234 mordere som har drept over 6 personer. Det er 7 000 000 000 mennesker på jorden.

Om verden var så enkel som Ankh skal ha det til, ville kun 1 person av 5 700 000 ha funnet noe å kjempe for med liv og død.

For resten av verden så er det derimot klart at dette store avviket beviser at det ekstreme fåtallet er i stand til å gjøre noe slikt og at dette er noe særdeles unormalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg vet hva jeg er istand til, så tar jeg utgangspunkt i det for å høre om andre er istand til det samme. jeg VET at jeg kunne gjort akkurat det samme som abb om øya var fyllt opp med noen JEG anser som MINE fiender, og har møtt nok folk som jeg vet kunne gjort akkurat det samme for SIN sak.

Det føles derfor veldig rart når man i media fremstiller det som ble gjort som så grusomt at ingen andre kunne klart å gjøre det. Dette mener JEG er feil, men det er mine egne personlige meninger.

Ut over det så liker jeg å leke djevelens advokat og rote litt rundt i folks mørke indre og la folk gå inn i seg selv for å finne ut om de kunne gjort noe lignende. Pusher vel litt på, sånn sett, men tror som sagt at mange kunne gjort det samme som abb om folka på øya ble byttet ut med noen andre folk ville ta.

Du vet ingen ting før du faktisk er i situasjonen der du må reagere slik. Du har sikkert vært i mange slike situasjoner allerede, men med mindre du skriver fra fengsel, så har du aggert helt normalt. Du snakker om at du ville gjort det samme om det for eksempel dreide seg om dyremisshandling, men så langt har ingen kjørt et terrortokt mot eiere av pelsfarmer her i landet for eksempel. Du er like harmløs som oss andre, bare litt mer naiv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri klart å drepe uskyldige mennesker, ''sivile'' om du så vil kalle dem det, selv for å redde mine nærmeste. Jeg hadde bare ikke klart det.

Nå må dere skille mellom det å drepe 100 ''uvenner'', som TS sa, i f.eks krig, og det å regelrett henrette uskyldige på en øy, hvor mange av dem bare såvidt hadde startet livet sitt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Noe av det skyldes at jeg har gitt opp å bry meg i mange sammenhenger. Samtidig så kjenner jeg mer til av samfunnets strukturer og vendrer litt inn og ut i ulike miljøer og derfor får en mye dypere og bredere sammenheng og bakgrunn av ting. Jeg vet derfor om flere tilfeller av drap som samfunnet har stemplet som ulykke, mens andre ganger har ulykker blitt stemplet som drap. Tiltroen til systemet er derfor borte, sammen med engasjementet. Ser på hendelser som abb forårsaket som et snodig realityshow for å trekke seere, mer enn jeg klarer å bry meg om hendelsene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har tatt endel personlighetsanalyser og lignende som har bekreftet min oppfattelse av meg. Regner meg ikke som følelsesløs, men skille skarpt mellom venn og fiende. Fiender betyr ingenting for meg. Alltid vært sånn, såvidt jeg kan huske. En annen måte å se meg på er at jeg har ekstremt lang lunte, men når det smeller så smeller det. Måten jeg støtter mine venner på gjør at jeg er en venn av mange i mange miljøer, men samtidig er jeg verdens verste kranglefant uansett om det er dårlig service fra en butikk eller folk. Sloss aldri, fordi jeg vet at den dagen jeg føler det er nødvendig å sloss ender jeg i fengsel som drapsmann. Jeg vet hvem og hva jeg er, og er fornøyd med å holde det i sjakk inntil noen eventuelt en dag gjør nok til å trigge meg.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Har tatt endel personlighetsanalyser og lignende som har bekreftet min oppfattelse av meg. Regner meg ikke som følelsesløs, men skille skarpt mellom venn og fiende. Fiender betyr ingenting for meg. Alltid vært sånn, såvidt jeg kan huske. En annen måte å se meg på er at jeg har ekstremt lang lunte, men når det smeller så smeller det. Måten jeg støtter mine venner på gjør at jeg er en venn av mange i mange miljøer, men samtidig er jeg verdens verste kranglefant uansett om det er dårlig service fra en butikk eller folk. Sloss aldri, fordi jeg vet at den dagen jeg føler det er nødvendig å sloss ender jeg i fengsel som drapsmann. Jeg vet hvem og hva jeg er, og er fornøyd med å holde det i sjakk inntil noen eventuelt en dag gjør nok til å trigge meg.

Med mindre du tror at empati har noe med valg av "fiender" så bekrefter du bare det alle andre har sagt. Etter all sannsynlighet, med mindre du har levd isolert hele livet (noe du selv sier du ikke har gjort), så har du vært i hundrevis av slike situasjoner allerede.

Endret av traveldag
Lenke til kommentar

Tenkte litt på dette selv da jeg hadde ett par dager for mye fri fra jobben. Uten noen form for sympati med det ABB gjorde kan jeg på en måte sette meg litt inn i hvordan han rettferdiggjør drapene sine. Han tror at Norge er på vei inn i en kjempeproblematisk tid og at han kan hindre dette ved å anngripe en ungdomsleir for personer som han mener er en del av problemet. Sånn sett kan jeg forstå at han, utifra hans virkelighetsoppfatning, gjorde det som for han antagelig fortoner seg som det tunge men riktige valget.

Kunne jeg gjort det samme selv? Jeg vet ærlig talt ikke. Å skyte ubevæpnede sivile som ikke har noen militær verdi strider mot alt i kroppen min og jeg vet rett og slett ikke om jeg kunne klart å trekke av. Samtidig er det mye rart man kan gjøre om man er redd eller desperat nok. Å skyte mot bevæpnede fiender er trossalt ganske lett når man har riktig trening, mulig det blir lett for en person som er dypt nok i sin egen verden eller har "drillet" seg selv til dette over tid. Jeg er i allefall glad for at jeg antagelig aldri må havne i en slik hypotetisk situasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så derfor lurer jeg kort sagt på om du mener at du ville vært istand til å drepe like mange som ABB for å beskytte andre eller kjempe for eller imot noe.

Nei

Lenke til kommentar

Det å drepe like mange som ham ville vært en veldig ekstrem handling, siden det vel ikke er noen andre enkeltpersoner som har gjort det samme. Så det er ganske selvsagt at de de fleste mennesker i verden ikke er i stand til å utføre en slik handling.

Hvis man derimot spør: "Ville du vært i stand til å torturere andre under press?" er det et mer realistisk spørsmål.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det å drepe like mange som ham ville vært en veldig ekstrem handling, siden det vel ikke er noen andre enkeltpersoner som har gjort det samme. Så det er ganske selvsagt at de de fleste mennesker i verden ikke er i stand til å utføre en slik handling.

Hvis man derimot spør: "Ville du vært i stand til å torturere andre under press?" er det et mer realistisk spørsmål.

Du unngikk å svare selv!

Lenke til kommentar

Du unngikk å svare selv!

Jasså? Nå som jeg er en frelst person ville jeg ikke gjort det, men om ikke kunne jeg nok vært i stand til noe ille... som for eksempel ei jente som hadde en ustabil familiebakgrunn, og som gjorde en ivrig innsats for Rinnanbanden. Hvis man føler at ansvaret er tilstrekkelig pulverisert, blir det enklere.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kunne de som har svart "ja" på undersøkelsen også sittet i rettsaken og smilt av det foran familiene til de drepte?

Hadde jeg gjort noe tilsvarende for noe jeg kjempet for eller imot, hadde jeg smilt ja. Hadde vært jublende glad for at jeg hadde lykkes og strålende fornøyd med min innsats.

Abb smiler jo også på grunn av de faktiske feil som kommer frem, bl.a om WoW. Hadde jeg ikke kjent til CoD serien og spurt en CoD spiller hvor super mario er på skjermen, så hadde sikkert CoD spilleren smilt også. Når uvitende folk skal synse om ting de ikke kjenner til så smiler også jeg.

Lenke til kommentar

Kunne de som har svart "ja" på undersøkelsen også sittet i rettsaken og smilt av det foran familiene til de drepte?

Hadde jeg gjort noe tilsvarende for noe jeg kjempet for eller imot, hadde jeg smilt ja. Hadde vært jublende glad for at jeg hadde lykkes og strålende fornøyd med min innsats.

Abb smiler jo også på grunn av de faktiske feil som kommer frem, bl.a om WoW. Hadde jeg ikke kjent til CoD serien og spurt en CoD spiller hvor super mario er på skjermen, så hadde sikkert CoD spilleren smilt også. Når uvitende folk skal synse om ting de ikke kjenner til så smiler også jeg.

Her er det snakk om å sitte å smile av detaljene rundt særdeles brutale drap.

Det er vel helt klart at du er for naiv til å ha en reell foremening om hva du er i stand til (og ikke i stand til). Selvinnsikt er en fin egenskap, men tydligvis ikke en selvfølge. Fatkum er at du, Ankh, har vært i hundrevis av situasjoner der du kunne ha gjort både det ene og det andre av det du antyder at du er i stand til å gjøre, men du gjorde det ikke. Du har samme grenser som alle oss andre, og når alt kommer til alt så trer disse inn som en del av den normale adferden.

Ditt mest brutale oppgjør kommer garantert til å være mot deg selv når du blir voksen nok til å forstå hvor naiv du er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Joda, men for en detaljfrik og petimeter som abb, og for den del meg, så henger man seg opp i hva som er uvesentlige detaljer for andre men som slik det fremstilles gir et feil bilde på hva som skjedde. Man smiler altså på grunn av at saken fremstilles feil og de detaljefeilene som gjøres av ulik årsak.

F.eks så var det vel snakk om endel ofre som var skutt i hodet. Slik det ble fremstilt så virket det som om abb var en mesterskytter av dimensjoner som i ren rambostil hadde stilt seg opp på en topp og skutt headshot etter headshot med en nøyaktighet og presisjon som var sinnsykt treffsikker. Som det har fremgått tidligere så gikk han rundt etter at de var skutt og skjøt nådeskudd i hodene, dvs fremstillingen av en presisjonsskytter av dimensjoner blir ikke like iponerende når det gjøres fra knappe meteren og blinken ligger helt stille. Slike nyanser i språket skaper en viss galgenhumor, og en forståelse av at aktor er litt "lemfeldig" med detaljene.

Det er mange slike situasjoner som fremstilles feil og merkelig i saken, som også jeg smiler av. Bl.a kommentaren om at delta virket dårlig utstyrt. Det er jo litt pussig når en sivilist shopper på nettet og kler seg opp med våpen, utstyr og uniformer som er bedre enn det som skal være elitetroppen sitt utstyr. Som f.eks at utrykningen forsinkes av at for mange hoppet i båten på grunna slik at båten punkterte og motoren stoppet. Det virker uprofft både av tropp og utstyr, og det blir litt olsenbanden stil over det.

Lenke til kommentar

Joda, men for en detaljfrik og petimeter som abb, og for den del meg, så henger man seg opp i hva som er uvesentlige detaljer for andre men som slik det fremstilles gir et feil bilde på hva som skjedde. Man smiler altså på grunn av at saken fremstilles feil og de detaljefeilene som gjøres av ulik årsak.

F.eks så var det vel snakk om endel ofre som var skutt i hodet. Slik det ble fremstilt så virket det som om abb var en mesterskytter av dimensjoner som i ren rambostil hadde stilt seg opp på en topp og skutt headshot etter headshot med en nøyaktighet og presisjon som var sinnsykt treffsikker. Som det har fremgått tidligere så gikk han rundt etter at de var skutt og skjøt nådeskudd i hodene, dvs fremstillingen av en presisjonsskytter av dimensjoner blir ikke like iponerende når det gjøres fra knappe meteren og blinken ligger helt stille. Slike nyanser i språket skaper en viss galgenhumor, og en forståelse av at aktor er litt "lemfeldig" med detaljene.

Det er mange slike situasjoner som fremstilles feil og merkelig i saken, som også jeg smiler av. Bl.a kommentaren om at delta virket dårlig utstyrt. Det er jo litt pussig når en sivilist shopper på nettet og kler seg opp med våpen, utstyr og uniformer som er bedre enn det som skal være elitetroppen sitt utstyr. Som f.eks at utrykningen forsinkes av at for mange hoppet i båten på grunna slik at båten punkterte og motoren stoppet. Det virker uprofft både av tropp og utstyr, og det blir litt olsenbanden stil over det.

Du svarer jo ikke på noe, og du går deg bort i eget tull.

Lenke til kommentar

Man smiler altså på grunn av at saken fremstilles feil og de detaljefeilene som gjøres av ulik årsak.

Det vesentlige er at Breivik aldri er lei seg over det han har gjort. Han sier han distanserer seg fra det, men hvordan er det mulig?

Det virker uprofft både av tropp og utstyr, og det blir litt olsenbanden stil over det.

Der skrev du noe litt morsomt, men samtidig kan jeg skjønne at politiet ikke kan nå raskt fram til øde steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...