Simen1 Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Jeg har tenkt til å bygge et pinholekamera og tenkte jeg skulle basere det på Ilford Direct positive fotopapir. Derfra trenger jeg litt guiding. 1. Det kommer i tre varianter: FB (fiber based), RC (resin coated) i undervariantene luster og glossy. Betyr luster matt? Hva er forskjellen på de to RC variantene og FB varianten? 2. Hvilke kjemikalier trengs og i hvilke mengder (i første omgang bør det holde til en 25-pakke med 5x7-tommers papir) 3. Finnes det noe enkelt speil-arrangement for å speilvende bildet? 4. Tåler papiret vanlig rødt mørkeromslys? Endret 4. mai 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Fiber = papir, RC = plast, største forskjellen er at plastpapir lan lufttørkes uten å krølle. Luster er vel er litt rufsete overflate. Ilford har vel egne kjemikalier som er egnet vil jeg tro, og at det står utenpå pakken. Om det er fargepapir eller pankromatisk så tåler det ikke rødt mørkeromslys, da må det være orthokromatisk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 Da velger jeg RC luster. Direct positive finnes så vidt jeg vet ikke i fargeversjon så da regner jeg med det tåler rødt lys. Angående kjemikalier så vil jeg helst bestille det i samtidig med fotopapiret. Da må jeg finne ut hvilke kjemikalier som trengs først. Angående spørsmål 3, om speilvending, så ser det ut som jeg må leve med speilvendte bilder. Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Det går an å kontaktkopiere ved å legge sammen to papir skiktside mot skiktside og belyse gjennom papiret; jeg vet ikke hvor bra det blir, det kommer mye an på hvor jevn papirbasen er. Det er bedre om du bruker gulgrønn mørkeromsbelysning enn rød, mye bedre å jobbe i. Bilder vil ofte fortone seg som for mørke når du ser på dem i rødt lyd. Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Du kan jo mmontere ett speil i 45 graders vinkel inne i kamera og ha filmen/papiret i bunnen eller toppen av kamera, men husk at ett speil i denne sammenheng fil kreve ekstremt mye ekstra lys... det er ikke snakk om "ett par blendere forskjell" hehe... Papiret er fixed grade og skal da tåle vanlig rødt lys, men jeg anbefaler som Sexpert gulgrønt. Tipper Dag på fotoimport kan fortelle deg ALT du trenger vite om dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå