Gå til innhold

EA stenger norske PlayFish

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel æren av utnevnelsen som er tvilsom, ikke utnevnelsen i seg selv?

Utnevnelsen er helt på bærtur. De blir satt i samme bås med selskaper som får Saddam Hussein til å fremstå som en hyggelig person, men utnevnelsen kommer som et resultat av særs slett kundebehandling. Akkurat på det punktet har EA bæsjet grundig på leggen. Lærdom: Ikke kødd med kundegruppen din, spesielt ikke den nettkyndige delen.

Lenke til kommentar
Det er vel æren av utnevnelsen som er tvilsom, ikke utnevnelsen i seg selv?
Utnevnelsen er helt på bærtur. De blir satt i samme bås med selskaper som får Saddam Hussein til å fremstå som en hyggelig person, men utnevnelsen kommer som et resultat av særs slett kundebehandling. Akkurat på det punktet har EA bæsjet grundig på leggen. Lærdom: Ikke kødd med kundegruppen din, spesielt ikke den nettkyndige delen.

1: Folk stemmer frem EA til tittelen som det verste selskapet, ...

2: ...men forstetter å kjøpe spilla deres.

3: ???

4: EA takker for gratis PR og ler hele veien til banken.

Lenke til kommentar

Heilt standard EA. Kjøp opp, legg ned, redistribuer talent.

Activision,Rockstar games og alle andre gjør det ;) så standard alle :o

Activison ble solgt til Blizzard. Og ble slått sammen med Blizzard, Activison Blizzard... Endret av Heradon
Lenke til kommentar

Er det noe galt i det da? Slik jeg ser det ender vi da opp med noen få gode spill i stedet for mange middelmådige. Greit å samle talentet til å samarbeide. Fotball-lag gjør jo det samme. Eller tror du samtlige spillere på Liverpool kommer fra Liverpool?

Forøvrig blir jeg litt irritert av kritikken mot EA for tiden. Det er KUN noe som henger igjen fra begynnelsen av årtusenet, da de FAKTISK var et tvilsomt selskap. De har skjerpet seg betydelig nå, og gir ut kanonbra spill på rekke og rad. Bare i år har de gitt ut SSX, Mass Effect 3, Kingdoms of Amalur og Syndicate, som alle er store, gode spill som IKKE blir gitt ut årlig.

Med spill(serier) som Skate, Dead Space, Burnout, Rock Band, Timesplitters, Mirror's Edge, Dragon Age, Mercenaries, og Sim City, for å nevne noen, så skjønner jeg ikke hvordan de kan bli beskyldt for å gi ut spill for ofte. Alle disse er store og gode serier, og har kommet ut med minst 2 års mellomrom (eller uten oppfølgere i det hele tatt).

Og jeg gidder ikke engang ramse opp alle indie-studioene EA publiserer og/eller kjøper opp.

De siste årene har EA vært nærmest upåklagelig, og det irriterer vettet av meg at de ikke får litt skryt for det slik at andre kan følge i deres spor (Activision f.eks.).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Activison ble solgt til Blizzard. Og ble slått sammen med Blizzard, Activison Blizzard...

Ikkje for å vere meir pedantisk enn vanleg, men nei. Vivendi Universal orkestrerte ein fusjonering av dotterselskap Vivendi Games og det uavhengige Activision. Blizzard var eit subsidie av Vivendi Games. Activision ville kapitalisere på Blizzard-namnet, og det resulterande nye selskapet fekk namnet Activision Blizzard (sjølv om det i realiteten er Activision Vivendi Games). Det er framleis Vivendi Universal som har aksjemajoriteten i Activision Blizzard.

Er det noe galt i det da? Slik jeg ser det ender vi da opp med noen få gode spill i stedet for mange middelmådige. Greit å samle talentet til å samarbeide. Fotball-lag gjør jo det samme. Eller tror du samtlige spillere på Liverpool kommer fra Liverpool?

Å støvsuge marknaden for talent? Nei, "galt" er det ikkje, men det er litt trist når alle potensielt interessante utviklarar vert slengt i einsrettingsfarsen til EA og må lage FPS-ar av gamle klassikarar eller irriterande Facebook-tie-ins. Skilnaden frå EA-metodikken til fotballag er ganske enkel: I fotballverda vert einskilde spelarar omsett som handelsgods. Det er ikkje sånn at dei store laga kjøper heile mindre lag, plukker med seg to-tre gode spelarar og sender resten av laget på sjøen.

EA var på rett kjøl rundt 2007-2008 med satsing på nye, til dels mekanisk innovative IP-ar som Crysis, Mirror's Edge, Dead Space, Dragon Age og Mass Effect. Men det er fem år sidan. Alle desse har stagnert etter at EA igjen endra kurs til sequelmania, og droppa alt som ikkje var ein "garantert suksess" eller hadde brei nok appell. Crysis 2, Dragon Age 2, Mass Effect 2/3, Dead Space 2 - alle dårlegare enn originalen, nokre beint fram elendige.

IP Necromancy som med Syndicate for å få nok eit generisk FPS frå ein erodert, tidlegare interessant utviklar, hjelp ikkje akkurat trenden. Som for å understreke poenget mitt har Mirror's Edge aldri fått ein oppfølgjar, medan det førre Timesplitters-spelet kom i 2005. Tidlegare kjekke som spel som Burnout har blitt redusert til ein Arcade/PSN-tittel for å opne for iOS-satsing. Plastikkinstrument-eraen er heldigvis over, men for all del - Rock Band var mykje betre enn dei siste Guitar Hero-titlane. Mercenaries og Kingdoms of Amalur ligg ganske langt utanfor mitt kvalitetsomgrep, sjølv om KoA var eit interessant eksperiment - ta ein sjellaus MMO og fjern alle dei andre spelarane.

Nøyaktig kor ofte spela kjem ut trur eg ikkje at eg har nemnd, og utanfor alle sportsspela til EA er det vel strengt tatt Activision som er mest opptatt av annual franchise-modellen .

Om "indie"-studio vert kjøpt opp eller publiserte av EA er dei per definisjon ikkje indie.

Så joda, EA var kjipe rundt årtusenskiftet. Så var dei ganske ok for rundt fem år sida. No er dei relativt kjipe igjen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Activision,Rockstar games og alle andre gjør det ;) så standard alle :o

Activison ble solgt til Blizzard. Og ble slått sammen med Blizzard, Activison Blizzard...

Blizzard Entertainment er vell det riktige. og jeg vet at de er slott sammen, men jeg bruker dem aldri sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...