carpsdi Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Hei! Skal kjøpe en prossessor til en ny PC, og ser mange interessante valg. Ser spesielt på en i5 2500K, med 3,3 GHz. Men noe ser så rart ut, ser denne: http://www.pixmania.com/no/no/4029338/art/amd/phenom-ii-x4-965-3-4-ghz.html#consumer-advices Den er på 3,4 GHz men mye billigere, pluss at den har bra tilbakemelding. Hvilke av de to ville vært best, m.h.t hovedkort, minne osvosv?? Lenke til kommentar
Tretsy Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 i5 uten tvilo, og pixmania er konkurs så glem å kjøpe den av de. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Du kan ikke sammenligne GHz fra AMD mot GHz fra Intel slik helt uten videre. http://www.cpubenchmark.net/mid_range_cpus.html Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Bestill heller fra dustin eller andre skikkelige norske forhandlere. Pixmania har jeg hørt endel rart om, begge veier. Ellers er i5 et klart valg over phenom. Du kan til og med ta den nye i5 som kom i butikkene denne uken, eneste som er negativ med den er at den overklokker dårligere enn 2500k, men om du ikke bryr deg eller overklokker litt er det en naturlig vei å gå. Den heter i5-3570k. Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 Bestill heller fra dustin eller andre skikkelige norske forhandlere. Pixmania har jeg hørt endel rart om, begge veier. Ellers er i5 et klart valg over phenom. Du kan til og med ta den nye i5 som kom i butikkene denne uken, eneste som er negativ med den er at den overklokker dårligere enn 2500k, men om du ikke bryr deg eller overklokker litt er det en naturlig vei å gå. Den heter i5-3570k. Og den er bedre og billigere? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Den er 5-15% bedre enn 2500k alt i fra hvilken test du kjører. Pris får du sjekke selv, den ligger på rundt 1700 hvis jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 Den er 5-15% bedre enn 2500k alt i fra hvilken test du kjører. Pris får du sjekke selv, den ligger på rundt 1700 hvis jeg ikke husker feil. Står for 1849,- verdt det? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Netshop har den til 1749, men om det er verdt det blir opp til deg selv. Les litt tester der den settes opp mot 2500k. Alternativt, hvis du ikke har tenkt å overklokke i det hele tatt, noensinne, kan du ta i5-3570, uten "k". Den kan ikke overklokkes på samme måte som modeller med "k", og du sparer noen kroner på det. Kjøper du en 3570 variant kan du titte på hovedkort med Z77 chipsett, for å få integrert USB 3.0, PCIe 3.0 og litt annet snæcks. Du kan også bruke en 2500k på Z77 hovedkort, men da mister du PCIe 3.0 funksjonalitet, men det betyr ikke så voldsomt mye. Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 Netshop har den til 1749, men om det er verdt det blir opp til deg selv. Les litt tester der den settes opp mot 2500k. Alternativt, hvis du ikke har tenkt å overklokke i det hele tatt, noensinne, kan du ta i5-3570, uten "k". Den kan ikke overklokkes på samme måte som modeller med "k", og du sparer noen kroner på det. Kjøper du en 3570 variant kan du titte på hovedkort med Z77 chipsett, for å få integrert USB 3.0, PCIe 3.0 og litt annet snæcks. Du kan også bruke en 2500k på Z77 hovedkort, men da mister du PCIe 3.0 funksjonalitet, men det betyr ikke så voldsomt mye. Har ingen planer overhodet om å overclocke, vil det si at jeg ikke trenger den ekstra "k"en? Er de to like raske uoverclocka? Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 pixmania er konkurs så glem å kjøpe den av de. ? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Netshop har den til 1749, men om det er verdt det blir opp til deg selv. Les litt tester der den settes opp mot 2500k. Alternativt, hvis du ikke har tenkt å overklokke i det hele tatt, noensinne, kan du ta i5-3570, uten "k". Den kan ikke overklokkes på samme måte som modeller med "k", og du sparer noen kroner på det. Kjøper du en 3570 variant kan du titte på hovedkort med Z77 chipsett, for å få integrert USB 3.0, PCIe 3.0 og litt annet snæcks. Du kan også bruke en 2500k på Z77 hovedkort, men da mister du PCIe 3.0 funksjonalitet, men det betyr ikke så voldsomt mye. Har ingen planer overhodet om å overclocke, vil det si at jeg ikke trenger den ekstra "k"en? Er de to like raske uoverclocka? Korrekt. Stock speed er de helt like, ingen forskjell. "K" betyr ulåst og kan overklokkes. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 i5 uten tvilo, og pixmania er konkurs så glem å kjøpe den av de. Det er kanskje lurt å holde orden på hva/hvem som er konkurs. Det er i alle fall ikke Pixmania. Pixmania er en av Europas desidert største nettbutikker og har samme eier som Elkjøp og Lefdal, nemlig engelske Dixon Retail. Så før de går konkurs så tror jeg ikke det er mange alternativer igjen. Pixmania er ellers helt grei å kjøpe fra - men pga at lager ligger utenfor Paris er særlig returer/reklamasjon tregt og tungvint. Og det er litt for ofte diskusjon om fransk eller norsk lov gjelder, svaret er at norsk gjelder. Personlig har jeg handlet en del fra Pixmania og har ennå ikke opplevd problemer - men pga muligheten handler jeg kun når det er markant billigere eller jeg ikke får tak i varen i de "norske" nettbutikkene. Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) i5 uten tvilo, og pixmania er konkurs så glem å kjøpe den av de. Det er kanskje lurt å holde orden på hva/hvem som er konkurs. Det er i alle fall ikke Pixmania. Pixmania er en av Europas desidert største nettbutikker og har samme eier som Elkjøp og Lefdal, nemlig engelske Dixon Retail. Så før de går konkurs så tror jeg ikke det er mange alternativer igjen. Pixmania er ellers helt grei å kjøpe fra - men pga at lager ligger utenfor Paris er særlig returer/reklamasjon tregt og tungvint. Og det er litt for ofte diskusjon om fransk eller norsk lov gjelder, svaret er at norsk gjelder. Personlig har jeg handlet en del fra Pixmania og har ennå ikke opplevd problemer - men pga muligheten handler jeg kun når det er markant billigere eller jeg ikke får tak i varen i de "norske" nettbutikkene. Ganske fornuftig, takk Netshop har den til 1749, men om det er verdt det blir opp til deg selv. Les litt tester der den settes opp mot 2500k. Alternativt, hvis du ikke har tenkt å overklokke i det hele tatt, noensinne, kan du ta i5-3570, uten "k". Den kan ikke overklokkes på samme måte som modeller med "k", og du sparer noen kroner på det. Kjøper du en 3570 variant kan du titte på hovedkort med Z77 chipsett, for å få integrert USB 3.0, PCIe 3.0 og litt annet snæcks. Du kan også bruke en 2500k på Z77 hovedkort, men da mister du PCIe 3.0 funksjonalitet, men det betyr ikke så voldsomt mye. Har ingen planer overhodet om å overclocke, vil det si at jeg ikke trenger den ekstra "k"en? Er de to like raske uoverclocka? Korrekt. Stock speed er de helt like, ingen forskjell. "K" betyr ulåst og kan overklokkes. Ok, er utrolig interessert i Ivy Bridgen INTEL CORE I5 3570K Men siden jeg ikke skal overclocke, trenger jeg ikke "K", så da kan jeg spare penger med andre ord? altså kjøpe INTEL CORE I5 3570. Edit; Men er det noen risiko for å overclocke? Endret 4. mai 2012 av JimmyGrudgie Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Jess, 3570 uten "k" er for de som ikke er intressert i overklokking, og yter likt som 3570k uten overklokking involvert. Samme brikke, ene låst, den andre ulåst. Det er alltid en risiko involvert når det gjelder overklokking, og hver enkelt brikke kan overklokke bedre enn en annen, og ryker brikken enten ved at du dytter den for langt eller bruker for høy spenning sitter du med skjegget i postkassen. Du får ikke ny på garanti eller reklamasjon. Hva som passer deg best får du tenke litt over, er ikke så veldig mange kroner som skiller dem. Edit: Nå blir det kveld her i huset, hvis ingen andre svarer om du har flere spørsmål skal jeg svare deg i morgen Endret 4. mai 2012 av SvennAndre Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Jess, 3570 uten "k" er for de som ikke er intressert i overklokking, og yter likt som 3570k uten overklokking involvert. Samme brikke, ene låst, den andre ulåst. Det er alltid en risiko involvert når det gjelder overklokking, og hver enkelt brikke kan overklokke bedre enn en annen, og ryker brikken enten ved at du dytter den for langt eller bruker for høy spenning sitter du med skjegget i postkassen. Du får ikke ny på garanti eller reklamasjon. Hva som passer deg best får du tenke litt over, er ikke så veldig mange kroner som skiller dem. Edit: Nå blir det kveld her i huset, hvis ingen andre svarer om du har flere spørsmål skal jeg svare deg i morgen Hehe, blir kveld her og, så blir nok siste på meg og Men ok, kanskje jeg kan prøve meg på å overklokke. Velger da en i5 2500K. Har ikke tenkt å overklokke den så mye, men hvor mye kan jeg evt overclocke uten at det er noen "fare"? Og at den i det hele tatt gir resultater. Og vil den bli treigere etterhvert pga overclockinga? Edit: Intel Core i5 3570K vs i5 2500K i overclocking?? Endret 4. mai 2012 av JimmyGrudgie Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) i5-2500k overklokker vanligvis til 4.6-4.8 GHz på god kjøling. i5-3570k ser ut til å overklokke til 4.4-4.6GHz på samme kjøling, men gir 5-7% bedre ytelse per MHz. Ytelsesøkningen er så høy som den høres ut, og forskjellen i ytelse når overklokket er så marginal at du ikke kan skille dem. EDIT: Nei, det skjer ingen fall i ytelse på grunn av overklokking, det er flere eksempler på 2500k og 2600k som har kjørt over et år nå på ca 1.5V og 5GHz (vannkjøling for det meste) og ingen av disse har vist tegn på degradering av ytelse eller stabilitet. Endret 4. mai 2012 av arni90 Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 i5-2500k overklokker vanligvis til 4.6-4.8 GHz på god kjøling. i5-3570k ser ut til å overklokke til 4.4-4.6GHz på samme kjøling, men gir 5-7% bedre ytelse per MHz. Ytelsesøkningen er så høy som den høres ut, og forskjellen i ytelse når overklokket er så marginal at du ikke kan skille dem. EDIT: Nei, det skjer ingen fall i ytelse på grunn av overklokking, det er flere eksempler på 2500k og 2600k som har kjørt over et år nå på ca 1.5V og 5GHz (vannkjøling for det meste) og ingen av disse har vist tegn på degradering av ytelse eller stabilitet. Så med andre ord, så bør man velge i5 Sandy Bridge? Og hvordan funker vannkjøler, skal man ha i vann i den? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 i5 Sandy Bridge er like god, det er hele poenget. Lukket vannkjøling som H60 og H100 er bare å montere som andre luftkjølere. Dette er lukkede systemer og har på ingen måte noen av de virkelige fordelene eller ulempene med vannkjøling, de ser noe annerledes ut enn vanlige kjøleribber og monteres veldig likt vanlige kjøleribber. Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 i5 Sandy Bridge er like god, det er hele poenget. Lukket vannkjøling som H60 og H100 er bare å montere som andre luftkjølere. Dette er lukkede systemer og har på ingen måte noen av de virkelige fordelene eller ulempene med vannkjøling, de ser noe annerledes ut enn vanlige kjøleribber og monteres veldig likt vanlige kjøleribber. Ok, ser ut som det er Sandy Bridge som vinner. Men vil jeg på noen måte få mere bruk for en Ivy Bridge senere, i og med at den er nyere? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Hvis du skal kjøre eyefinity med to kort i fremtiden vil Ivy Bridge hjelpe litt med den ekstra PCIe-båndbredden. Ellers er forskjellene altfor små til å bety noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå