PeterB Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Blæh, gratulerer til dere som kom inn. Jeg var laangt unna, selvom jeg har respektable karakterer! Er synd for jeg liker virkelig faget og gjorde det bra i rettslære på VG3. hadde 5 i standpunkt og 6 i eksamen og læreren sa jeg burde sikte mot advokat. Dessverre for meg er det jo slik at spansk f.eks har like mye å si for om man kommer inn eller ikke. Blir informatikk på UIO med evt juss som emne for meg. Lykke til, til alle! Ja, mer bruk av opptaks-/egnethetsprøver samt evt større vektlegging av visse karakterer i tillegg til alle karakterer kunne kanskje ha noe for seg. I USA kommer f eks ingen inn på Law School uten en spesiell justest som evt kan kompensere litt for karakterer. På de beste fakultetene må man ha både topp karakterer og topp justest, og de mest kjente forretningsadvokatene rekrutterer stort sett bare blant disse. Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Ja, mer bruk av opptaks-/egnethetsprøver samt evt større vektlegging av visse karakterer i tillegg til alle karakterer kunne kanskje ha noe for seg. I USA kommer f eks ingen inn på Law School uten en spesiell justest som evt kan kompensere litt for karakterer. På de beste fakultetene må man ha både topp karakterer og topp justest, og de mest kjente forretningsadvokatene rekrutterer stort sett bare blant disse. Enig. Det ville helt sikkert bidratt til at vi ville få studenter som studerte det de har et godt utgangspunkt for. Men man må selvfølgelig beholde et karaktersnitt som måling ved inntak slik at man motiverer til arbeid i alle fag, men som du sier - vektlagt vikigere fag tyngre. Lenke til kommentar
PeterB Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Ja, mer bruk av opptaks-/egnethetsprøver samt evt større vektlegging av visse karakterer i tillegg til alle karakterer kunne kanskje ha noe for seg. I USA kommer f eks ingen inn på Law School uten en spesiell justest som evt kan kompensere litt for karakterer. På de beste fakultetene må man ha både topp karakterer og topp justest, og de mest kjente forretningsadvokatene rekrutterer stort sett bare blant disse. Enig. Det ville helt sikkert bidratt til at vi ville få studenter som studerte det de har et godt utgangspunkt for. Men man må selvfølgelig beholde et karaktersnitt som måling ved inntak slik at man motiverer til arbeid i alle fag, men som du sier - vektlagt vikigere fag tyngre. eksempel på mulige kriterier jus: 1/3 karaktersnitt av alle karakterer 1/3 snitt av visse karakterer (norsk + evt andre fag kandidaten har tatt på høyeste vgs-nivå) 1/3 "justest" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå