Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Glemt passord Windows 7 - har lest tidligere tråder

Anbefalte innlegg

Jeg har rotet til passordet på windows 7 og kommer ikke inn på pcen. Jeg har en gjestebruker på samme pc uten passord så der kommer jeg inn, men får ikke gjort noe fornuftig.

Jeg har lest gjennom og forsøkt tipsene som står i tidligere tråder her på forumet, men står helt fast.

Feks link til denne beskrivelsen:

http://techrena.net/reset-windows-xp-vista-7-password-usb-pen-drive-cd/

Her kommer jeg så langt som til å skulle gjøre USB sticken klar til å reboote, men maskinen godtar ikke kommandoen "syslinux.exe –ma f:"

Jeg får feilmeldingen "syslinux.exe gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando, kjørbart program eller satsvis fil"

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha programmet syslinux(.exe) på stikka for å kjøre det. Har ikke lest oppskrifta di, men prøv å bla i katalogene på stikka di etter du har bootet med den. Mulig syslinux.exe ligger i ei mappe. Kommandoene "dir" "cd" osv. brukes for dette.

Edit: Vha. "dir" så lister du opp alt som er på stikka. "dir /p" hvis det er for mye til å se allt. Se om det er ei mappe som heter "syslinux" eller "tools" eller noe sånt. Gå inn i mappa ved å skrive feks "cd syslinux". Kjør "dir" på nytt når du er inne i mappa for å få ei liste over hva den innholder. For å gå tilbake kan du skrive "cd..". Let deg frem til programmet.

Beklager hvis jeg skriver noe som du allerede kan :)

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Jeg hadde ikke åpnet iso-fila. Nå har jeg extraced isofila, og syslinux.exe er der. Får ny feilmelding når jeg skriver kommandoen nevnt i første innlegg:

"Accessing physical drive: Ingen tilgang.

Did not successfully update the MBR; continuing..."

???

Lenke til kommentar

Dette skyldes at syslinux.exe ikke ligger i "path". Derfor må du navigere til riktig katalog på USB-sticken, for å få kjørt programmet. Hvis du ikke vet hvor fila ligger, kan du finne den ved å bruke kommandoen "dir syslinux.exe f:"

Prøvde det, og så den opprinnelige kommandoen. Fikk et annet svar nå - skal se om det går nå!! :D

Lenke til kommentar

Da har du ikke tilgang til den aktuelle partisjonen.

Regner med at dette ikke er din maskin og at du forsøker å knekke passordet til en maskin du egentlig ikke skal ha tilgang til, eller ønsker å heve rettighetene dine på en maskin du har begrenset tilgang til. Eventuelt så må du kjøre kommandoen med sudo, for å heve tilgangen til administrativt nivå.

Lenke til kommentar

Jo min maskin:) Tror det virker nå, som jeg skrev over. Det virket da jeg skrev kommandoen du sa. :) Men problemet nå er at jeg får ikke til å starte maskinen fra USB. Jeg vet ikke hvilken knapp jeg skal trykke på for å boote maskinen..

Har funnet den samme forklaringen på norsk, og det står:

Du er nå klar til å boote maskinen fra USB/CD/DVD. Sett inn lagringsenheten du har brukt i den maskinen du har glemt passordet på og sett den enheten maskinen til å boote fra (avhengig av hvilket lagringsmedie du har brukt) i BIOS, eller ved å velge boot device under oppstart. (Det er vanlig at man bruker ESC, F2, F12, F11, F10 eller liknende for å velge BIOS/boot device under oppstart)."

Lenke til kommentar

Da har du ikke tilgang til den aktuelle partisjonen.

Regner med at dette ikke er din maskin og at du forsøker å knekke passordet til en maskin du egentlig ikke skal ha tilgang til, eller ønsker å heve rettighetene dine på en maskin du har begrenset tilgang til. Eventuelt så må du kjøre kommandoen med sudo, for å heve tilgangen til administrativt nivå.

Hva betyr å kjøre kommandoen med sudo..?

Eller har det kanskje ikke noe å si lenger, siden jeg fikk det til?

Den meldingen jeg får nå er "syslinux.exe [-sfmar][-d directory] <drive>: [bootsecfile]

Hvilken maskin har du da?

Vi fortsetter å poste om hverandre ser jeg - hehe

Det er en Asus Eee PC Seashell series, står det. En liten minipc.

Lenke til kommentar

Tror du må lese oppskrifta nøye. Slik du har beskrevet i 1. post så ser det ut som du prøver å tilkoble en disk med bokstaven "f:"? Disken du skal tilkoble er vel "c:"?

Jeg tror kanskje jeg roter litt med noe. Men f: tror jeg er riktig, for jeg skal legge filene inn på en USB-enhet, og den er f: Blir ikke det riktig da?

Og på spørsmålet om hva slags pc jeg har, så er det pcen som passordet ikke virker på som er den lille mini pcen min, mens den jeg skriver på nå - hvor jeg prøver å lage en boot-bar usb-enhet, er en Dell inspiron 1525. Begge er mine..

Men nå er jeg så forvirret at jeg kaster snart alt ut vinduet her. :omg:

Normalt datakyndig på brukernivå, men dette her er ikke mitt level..

Skal slette alt og begynne fra starten en gang til og se hvordan det går.

*kryss fingrene*

Her er linken til den norske oppskriften jeg har, forresten:

http://www.nettbladet.com/guider/glemt-passord-windows-7-vista-xp.html

Lenke til kommentar

Nei, stopper opp på samme sted. Står ikke tilgang igjen. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har tilgang til det på egen pc??? Privat pc, ikke jobb pc. Ikke tilknyttet noe nettverk eller noe sånt.

Er det dyrt å gå i en data-butikk og få de til å fikse det?

Kan jeg reinnstallere maskinen formatere pcen (heter det vel?) på nytt, eller vil passordet fortsatt være et problem da?

Har ikke noe av betydning på den lille pcen, så gjøre ikke noe om jeg mister det som er der.

Endret av Dakotha
Lenke til kommentar

Den siden Phlake viser til vil nok fungere greit.

Selv brukte jeg noe linux greier på en minne pen.. som ga meg mulighet for og resette alle passord på windows..

selve resettingen av passordene er en veldig rask jobb.

De fleste som jobber med salg og oppsett av datamaskiner har tilgang på programmer som kan slette passordene på windows. (hadde hvertfall det før)

Hvis ikke du har noe fornuftig på maskinen din.. så kan en formatering og nyinstallering av Windows være en fordel.. da det meste blir litt raskere etterpå.

Div fornuftige/ufornuftige programmer kan lastes ned fra FILEHIPPO eller fra NINIT.

Ninit lager en rask installfil som installerer alle programmene du ønsker i et trykk.. (antivirus + mer fornuftige ting)

LYKKE til

Lenke til kommentar

Tror jeg missforsto litt på hvor du var i prosessen.

Når du booter maskina med minnepenna i, hva skjer da? Er det da du får beskjed om "ikke tilgang"?

Når du fikk meldinga: "syslinux.exe [-sfmar][-d directory] <drive>: [bootsecfile]" så hadde programmet startet og hva gjorde du? Tror det spør om å spesifisere hvilken drive som er oppstart...

Jeg gjorde noe lignende på en maskin jeg fant på fyllinga for et par år siden, og dette fungerte da helt greit. Usikker på om det var samme program og guide, da.

Lenke til kommentar

Tusen takk til dere som har prøvd å hjelpe meg! Jeg er visst ikke datasmart nok til å klare dette selv, men jeg ringte der jeg hadde kjøpt pcen og de hjalp meg over telefon. Fantastisk! :)

De sa hva jeg måtte trykke for å få pcen tilbake til fabrikkoppsett, dvs alt som er lagret på pcen forsvant, men det var ikke noe viktig så det gjør ikke noe.

Det viktige er at nå er pcen i orden igjen - hurra! :)

Ville bare si takk til dere som har prøvd å hjelpe meg, det setter jeg pris på.

:) :) :)

Endret av Dakotha
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...