Solosup Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Hei, har nettopp kjøpt meg en Samsung NP530U3-A02 Ultrabook og innstallert det medfølgende Windows 7. Når jeg da ser på informasjonen om disk C så står det at det kun er 90GB total tilgjengelig. Hva kan dette skyldes? Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Man får aldri så mye tilgjengelig som størrelsen på disken er. Grunnen husker jeg ikke nå. I tillegg så reserveres 10-15-20 GB som "recovery-partisjon" (mulig jeg husker feil av begrepet). Dette ble opplyst ved installasjon av Win 7 da SSDen ble formatert. Selve C-partisjonen blir da på 90 GB. Helt normalt. Ikke den beste forklaringen, men resultatet er som forventet. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Installasjonen reserverer også gjerne en hibernate fil og en swap fil, begge like store som minnet ditt. Lenke til kommentar
Solosup Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 Man får aldri så mye tilgjengelig som størrelsen på disken er. Grunnen husker jeg ikke nå. I tillegg så reserveres 10-15-20 GB som "recovery-partisjon" (mulig jeg husker feil av begrepet). Dette ble opplyst ved installasjon av Win 7 da SSDen ble formatert. Selve C-partisjonen blir da på 90 GB. Helt normalt. Ikke den beste forklaringen, men resultatet er som forventet. Er det mulig å brenne Win 7 på en cd, så slette denne recovery partisjonen? Slik jeg forstår det er det bare Win 7 lagret på harddisken?.. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Man får aldri så mye tilgjengelig som størrelsen på disken er. Grunnen husker jeg ikke nå. I tillegg så reserveres 10-15-20 GB som "recovery-partisjon" (mulig jeg husker feil av begrepet). Dette ble opplyst ved installasjon av Win 7 da SSDen ble formatert. Selve C-partisjonen blir da på 90 GB. Helt normalt. Ikke den beste forklaringen, men resultatet er som forventet. Er det mulig å brenne Win 7 på en cd, så slette denne recovery partisjonen? Slik jeg forstår det er det bare Win 7 lagret på harddisken?.. Recovery er kanskje feil ord. Så nei, det løser ingenting å brenne Win 7 til cd. Dette er en del av disken som blir reservert til systemet så den delen er nødvendig. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) - Skriv "compmgmt.msc" i feltet under "all programs" i start-menyen - Utvid "storage" - Klikk på "disk management" - Ta et screenshot av skjermen og post i tråden Endret 4. mai 2012 av Azidops Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Høyreklikk på gjenopprettingspartisjonen og gi den en bokstav. Så kan du se innholdet i Utforsker. Det er antagelig mulig å flytte det til en eksterndisk. Eller flere DVD'er. Så kan du slette den partisjonen. Da blir det mulig å utvide C: så den får all plassen. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Det gir ingen mening å kopiere innholdet på den partisjonen. http://www.pronetworks.org/forums/windows-7-built-in-recovery-partition-and-options-t104922.html Du får selv bestemme om den er verdt å beholde. Jeg ville gjort det. Lenke til kommentar
Omland07 Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Størrelsen defineres utifra Byte.. og derifra til GB så regner de 1000 mellom hvert steg. i stede for 1024byte = 1kb noe som gjør at verdien som er skrevet på hardisken ikke stemmer. 120 000 000 000 Byte = 111,758 GB synlig. men disken defineres ofte som 120 gb og for og gjøre det hele komplett.. så forsviner 100 mb i tillegg til "systemfiler" kun for oppstar.. som du bare ser i oversikten (på bilde). og noen MB for firmware til hardisken som ikke kan ses. SSD diskene er litt bedre.. men pga regnefeil så ser det mye som forsvinner som du ser Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 og for og gjøre det hele komplett.. så forsviner 100 mb i tillegg til "systemfiler" kun for oppstar.. som du bare ser i oversikten (på bilde). og noen MB for firmware til hardisken som ikke kan ses. SSD diskene er litt bedre.. men pga regnefeil så ser det mye som forsvinner som du ser Det er fullt mulig å unngå 100 mb partisjonen ved installasjon, du må bare velge egendefinert (avansert) installasjon. Lenke til kommentar
Omland07 Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Jeg prøvde og egendefinere.. men Windows forlangete UANSETT de 100 Mb for systemfiler alle gangene jeg har egendefinert.. (men du kan velge hvilken disk du vil burke de fra. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Jeg prøvde og egendefinere.. men Windows forlangete UANSETT de 100 Mb for systemfiler alle gangene jeg har egendefinert.. (men du kan velge hvilken disk du vil burke de fra. Etter at windows har opprettet sin 100 mb system reserved partisjon, sletter du så din opprettede partisjon, og utvider system reserved til den størrelsen du ønsker. Når du så installerer vil hele Windows 7 bli liggende på system reserved, som du kan gi nytt navn på i utforskeren. Lenke til kommentar
Omland07 Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 høres fornuftig ut.. kanskje teste det neste gang da..har aldri tenkt på og utvide systemdisken på 100MB til hoved disk. bare motsatt. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 høres fornuftig ut.. kanskje teste det neste gang da..har aldri tenkt på og utvide systemdisken på 100MB til hoved disk. bare motsatt. Det funker fint. Har gjort det et utall ganger i flere år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå