Gå til innhold

Kun 90 av 128 gb ledig på SSD ved innstallasjon

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp kjøpt meg en Samsung NP530U3-A02 Ultrabook og innstallert det medfølgende Windows 7. Når jeg da ser på informasjonen om disk C så står det at det kun er 90GB total tilgjengelig.

Hva kan dette skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man får aldri så mye tilgjengelig som størrelsen på disken er. Grunnen husker jeg ikke nå. I tillegg så reserveres 10-15-20 GB som "recovery-partisjon" (mulig jeg husker feil av begrepet). Dette ble opplyst ved installasjon av Win 7 da SSDen ble formatert. Selve C-partisjonen blir da på 90 GB. Helt normalt.

Ikke den beste forklaringen, men resultatet er som forventet.

Lenke til kommentar

Man får aldri så mye tilgjengelig som størrelsen på disken er. Grunnen husker jeg ikke nå. I tillegg så reserveres 10-15-20 GB som "recovery-partisjon" (mulig jeg husker feil av begrepet). Dette ble opplyst ved installasjon av Win 7 da SSDen ble formatert. Selve C-partisjonen blir da på 90 GB. Helt normalt.

Er det mulig å brenne Win 7 på en cd, så slette denne recovery partisjonen? Slik jeg forstår det er det bare Win 7 lagret på harddisken?..

Lenke til kommentar

Er det mulig å brenne Win 7 på en cd, så slette denne recovery partisjonen? Slik jeg forstår det er det bare Win 7 lagret på harddisken?..

Recovery er kanskje feil ord. Så nei, det løser ingenting å brenne Win 7 til cd. Dette er en del av disken som blir reservert til systemet så den delen er nødvendig.

Lenke til kommentar

Høyreklikk på gjenopprettingspartisjonen og gi den en bokstav. Så kan du se innholdet i Utforsker. Det er antagelig mulig å flytte det til en eksterndisk. Eller flere DVD'er.

Så kan du slette den partisjonen. Da blir det mulig å utvide C: så den får all plassen.

Lenke til kommentar

Størrelsen defineres utifra Byte.. og derifra til GB så regner de 1000 mellom hvert steg. i stede for 1024byte = 1kb noe som gjør at verdien som er skrevet på hardisken ikke stemmer.

120 000 000 000 Byte = 111,758 GB synlig. men disken defineres ofte som 120 gb

og for og gjøre det hele komplett.. så forsviner 100 mb i tillegg til "systemfiler" kun for oppstar.. som du bare ser i oversikten (på bilde). og noen MB for firmware til hardisken som ikke kan ses.

SSD diskene er litt bedre.. men pga regnefeil så ser det mye som forsvinner som du ser

Lenke til kommentar

og for og gjøre det hele komplett.. så forsviner 100 mb i tillegg til "systemfiler" kun for oppstar.. som du bare ser i oversikten (på bilde). og noen MB for firmware til hardisken som ikke kan ses.

SSD diskene er litt bedre.. men pga regnefeil så ser det mye som forsvinner som du ser

Det er fullt mulig å unngå 100 mb partisjonen ved installasjon, du må bare velge egendefinert (avansert) installasjon.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde og egendefinere.. men Windows forlangete UANSETT de 100 Mb for systemfiler alle gangene jeg har egendefinert.. (men du kan velge hvilken disk du vil burke de fra.

Etter at windows har opprettet sin 100 mb system reserved partisjon, sletter du så din opprettede partisjon, og utvider system reserved til den størrelsen du ønsker. Når du så installerer vil hele Windows 7 bli liggende på system reserved, som du kan gi nytt navn på i utforskeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...