Gå til innhold

Sletting av hdd på gammel laptop

Anbefalte innlegg

Kamerat av meg har en gammel laptop som det er virus på andre ting gammelkjæresten har lagt der. Han har ikke noe ønske å se noe av innholdet på hdd. Tenkte derfor å slette hdd når jeg starter opp laptopen. Noen forslag til hvilket program jeg skal laste ned å innstallere på en cd/usb pinne å ta med til han?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo forsøkte først full formattering med orginal windows lisens.

Men greit å sjekke om det ikke er recovery partisjon så heller bruk det, jeg har aldri vært noe fan av recovery partisjoner men vi får håpe det ikke er virus også der.

Ranish Partition Manager er nok litt raskere en eraser, men det kommer ann på hvor mange overskrivinger du velger.

Lenke til kommentar

Det du trenger her er DBAN (Wikipedia). Dette programmet sletter hele harddisken ved overskriving. Du laster ned DBAN, starter PC-en som skal slettes med et bootbart medium (floppy, CD, DVD, USB) med DBAN på og kjører sletteoperasjonen. Det holder med 1 gangs overskriving, men programmet har mange varianter for overskriving.

Vanlig framgangsmåte er å laste ned ISO-imagefila, brenne denne til en CD-R (f.eks. med InfraRecorder), boote PC-en fra CD-en og kjøre DBAN. Hvis du bare kjører "autonuke" så skrives disken over 3 ganger, men man kan kjøre 1 gangs overskriving via menyvalg (som naturligvis går raskere).

Når prosessen er ferdig, er disken klar for ny installasjon av operativsystemet.

Edit: Eraser som er nevnt i tråden her er et flott program, har de samme overskrivingsalgoritmene som DBAN, men egner seg til å slette filer på en sikker måte og ikke hele harddisker.

Endret av BonzoDog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...