Gå til innhold

BK: Sandefjord

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Øyet som ser igjen. ;-) ... Høyhus er idyll for noen det og :)

God utsikt fra dem. Ligger høyt opp og har kanskje friskere luft enn i sentrum? Levende bomiljø, en liten gutt utenfor høyblokka som har velva på sykkelen, en gammel dame som vanner blomstene utenfor inngangen, for å ikke snakke om henne bak kjøkkengardina. Frihet til å gjøre andre ting når en slipper å holde hus og hage i orden.

Livet i høyblokka og livet i et etablert eneboligstrøk .... hva er det for de enkelte?

Fint bilde som viser forskjelligheten og som kan få en til å spinne på mange historier. Retningen i historien du vil fortelle kan forsterkes med bilder i en serie.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker...det var synsingen sin det;).Ja en serie her har vi jo..langs hele utseilinga fra sentrum av Sandefjord,noen er allerede lagt ut,men har da fler;),og flere blir tatt.Tenkte,eller har tenkt å ta turen den 17.mai...rart for noen,men med barn over 30,så er den dagen ikke helt den samme lenger,men i September blir vi besteforeldre,så da blir det full stå hei neste år..og det har vi allerede fått i oppdrag;)

Lenke til kommentar

Ikke det at jeg er glad i blokker, poenget var mer at vi tolker ut fra hvem vi er og hva vi har opplevd, kall det gjerne fordommer. Med fordommer tenker jeg ikke på den negative betydningen av ordet, bare at vi starter tolkningen fra ett sted.... Prøve å gå litt forbi - skaper utvikling.. Tenkte litt på bildet ditt av takrenne og vann, hvor mine sto i fordommer sto i veien, en liten stund ....Nå hadde jeg lyst å utfordre deg på tittelen din ....;)

Skal roe ned kommentarene mine litt......

Kos deg 17.mai og lykke til med barnebarnet i september!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Øyet som ser igjen. ;-) ... Høyhus er idyll for noen det og :)God utsikt fra dem. Ligger høyt opp og har kanskje friskere luft enn i sentrum? Levende bomiljø, en liten gutt utenfor høyblokka som har velva på sykkelen, en gammel dame som vanner blomstene utenfor inngangen, for å ikke snakke om henne bak kjøkkengardina. Frihet til å gjøre andre ting når en slipper å holde hus og hage i orden.Livet i høyblokka og livet i et etablert eneboligstrøk .... hva er det for de enkelte? Fint bilde som viser forskjelligheten og som kan få en til å spinne på mange historier. Retningen i historien du vil fortelle kan forsterkes med bilder i en serie.

Jada joda, men det er bare utenpå. Jeg er oppvokst på fjell i Drammen (en klase av blokker) og det å stable alle slags folk oppå hverandre, alle med hvert sitt behov for frihet og bestemmelses rett, kan gå en på nerva.

Damen bak gardina ønsker ikke kontakt med noen for hun har sittet der å spekulert, fundert å blitt mer å mer menneskesky.

Som en undulat uten menneskelig kontakt biter, vil hun være frempå så fort noe endrer seg. En koffert på trappa, mens du laster inn i bilen kan være nok. Hun vil stikke hodet ut å slenge drit om at en ikke kan sperre hele ingangen å at detta vil få konsekvenser dersom den ikke er fjernet... Vel innen hun får snakket ferdig har du pakket ferdig, så hun smetter inn igjen å drar igjen gardina.

Den "lille" gutten som hadde veltet på sykkelen er han kødden som leder mobberne som igjen sørger for at sønnen din ikke tør gå til skolen. Nå har han rappa sykkelen til en gutt i naboblokka, fordi han ikke gadd gå hjem, så slenger han den bare fra seg.

Hun som vanner blomstene er faktisk hyggelig, men skravler hull i hodet på deg. Du har stoppet å hilst på henne noen ganger før, å blitt stående 20-30 minutter å hørt historiene hennes som gjentar seg. Nei du prøver å ungå henne på en hyggelig måte, ved å bare si "hei jeg har dårlig tid.. sees" eller "God dag.. oops som klokka flyr".

Når det er sagt, så kommer husregler: stille etter elve, trappevask, dugnad, regler for bruk av vaskekjeller og boder.

Ja boder! Hvor ofte har ikke barn i blokka eller den narkomane i 4. etasje hvert å brutt seg inn i boden.

Så er det møter hvor formannen i blokka noterer hvem som møtte opp og ikke møtte opp. Her skal du ha med deg kaffe eller kake. Saker kan være alt fra klager fra beboerne til valg av blomster borte ved søppelstativet.. gjesp, så er det kaffe pause og noe å bite i om 2 timer, før vi går igjennom årsregnskapet, og valg av ny kasserer.

Noen frivillige....?

Pent bilde, men det skjuler også noe.

Lenke til kommentar
Øyet som ser igjen. ;-) ... Høyhus er idyll for noen det og :)God utsikt fra dem. Ligger høyt opp og har kanskje friskere luft enn i sentrum? Levende bomiljø, en liten gutt utenfor høyblokka som har velva på sykkelen, en gammel dame som vanner blomstene utenfor inngangen, for å ikke snakke om henne bak kjøkkengardina. Frihet til å gjøre andre ting når en slipper å holde hus og hage i orden.Livet i høyblokka og livet i et etablert eneboligstrøk .... hva er det for de enkelte? Fint bilde som viser forskjelligheten og som kan få en til å spinne på mange historier. Retningen i historien du vil fortelle kan forsterkes med bilder i en serie.
Jada joda, men det er bare utenpå. Jeg er oppvokst på fjell i Drammen (en klase av blokker) og det å stable alle slags folk oppå hverandre, alle med hvert sitt behov for frihet og bestemmelses rett, kan gå en på nerva. Damen bak gardina ønsker ikke kontakt med noen for hun har sittet der å spekulert, fundert å blitt mer å mer menneskesky. Som en undulat uten menneskelig kontakt biter, vil hun være frempå så fort noe endrer seg. En koffert på trappa, mens du laster inn i bilen kan være nok. Hun vil stikke hodet ut å slenge drit om at en ikke kan sperre hele ingangen å at detta vil få konsekvenser dersom den ikke er fjernet... Vel innen hun får snakket ferdig har du pakket ferdig, så hun smetter inn igjen å drar igjen gardina.Den "lille" gutten som hadde veltet på sykkelen er han kødden som leder mobberne som igjen sørger for at sønnen din ikke tør gå til skolen. Nå har han rappa sykkelen til en gutt i naboblokka, fordi han ikke gadd gå hjem, så slenger han den bare fra seg.Hun som vanner blomstene er faktisk hyggelig, men skravler hull i hodet på deg. Du har stoppet å hilst på henne noen ganger før, å blitt stående 20-30 minutter å hørt historiene hennes som gjentar seg. Nei du prøver å ungå henne på en hyggelig måte, ved å bare si "hei jeg har dårlig tid.. sees" eller "God dag.. oops som klokka flyr". Når det er sagt, så kommer husregler: stille etter elve, trappevask, dugnad, regler for bruk av vaskekjeller og boder. Ja boder! Hvor ofte har ikke barn i blokka eller den narkomane i 4. etasje hvert å brutt seg inn i boden.Så er det møter hvor formannen i blokka noterer hvem som møtte opp og ikke møtte opp. Her skal du ha med deg kaffe eller kake. Saker kan være alt fra klager fra beboerne til valg av blomster borte ved søppelstativet.. gjesp, så er det kaffe pause og noe å bite i om 2 timer, før vi går igjennom årsregnskapet, og valg av ny kasserer. Noen frivillige....?Pent bilde, men det skjuler også noe.

Historien slutter jo ikke der. Denne menneskeskye damen har ikke lenger noen god kontakt med barn å barnebarn fordi hun har blitt sur å snerpete av å bo i stabel.

Mobberen er jo ikke alene. Mange følger ham av frykt og blir mobbere. Kanskje 20% av disse ender på fylla eller som narkoman, mens kanskje 2% tar sitt eget liv i tenårene.

Gutten i naboblokka som fikk sykkelen sin frastjålet har en far som har diagnosen psykopat. Det at sykkelen ble frastjålet var dråpen som fikk fram pat'n i psyken hans for å si det slik. For gutten rømte hjemmefra, barnevernet ble koblet inn. 2 år etter er gutten kommet til en familie på vestlandet hvor "far" i huset ser ut til å ha et godt øye til unge gutter. (jeg tør ikke spekulere mer)

Damen som alltid vannet blomster og ønsket å prate døde og ble ikke funnet før 3 uker etterpå. Dette ble jo tragisk, og samvitigheten gnager. Hun spurte jo gang på gang om du ville komme innom på en kopp kaffe og du svarte alltid nei, har ikke tid! Nå skulle du ønske du brøy deg mer.

Nå ringer formannen i blokka på.. "Du var ikke på møtet i går kveld?"

Lappen i gangen! Åhh det glemte du "Beklager det ble litt mye her i går"

Formannen minner om at dette er andre gang du har unlatt å møte, og at valget om kasserer falt på deg.

Før han går minner han om at du har vaske uke, enda uken akkurat har begynt.

Jeg savner å bo i blokk da. Hadde det ikke vært for kona ville jeg flyttet i blokk.

Nok om det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok "skråblikk" på byen dette! Fine farger og gode kontraster på mer enn en måte! Tror muligens at mindre av sjøen forran og mer av himmelen over kunne gitt et enda sterkere uttrykk! God 3'er herfra! :)

Takker..tror jeg ikke hadde så mye mer å gå på her ang himmel...ikke på denne brennvidden,men tar med meg den til neste tur til Harry land;);)

Lenke til kommentar
Jada joda, men det er bare utenpå. Jeg er oppvokst på fjell i Drammen (en klase av blokker) og det å stable alle slags folk oppå hverandre, alle med hvert sitt behov for frihet og bestemmelses rett, kan gå en på nerva. Damen bak gardina ønsker ikke kontakt med noen for hun har sittet der å spekulert, fundert å blitt mer å mer menneskesky. Som en undulat uten menneskelig kontakt biter, vil hun være frempå så fort noe endrer seg. En koffert på trappa, mens du laster inn i bilen kan være nok. Hun vil stikke hodet ut å slenge drit om at en ikke kan sperre hele ingangen å at detta vil få konsekvenser dersom den ikke er fjernet... Vel innen hun får snakket ferdig har du pakket ferdig, så hun smetter inn igjen å drar igjen gardina.Den "lille" gutten som hadde veltet på sykkelen er han kødden som leder mobberne som igjen sørger for at sønnen din ikke tør gå til skolen. Nå har han rappa sykkelen til en gutt i naboblokka, fordi han ikke gadd gå hjem, så slenger han den bare fra seg.Hun som vanner blomstene er faktisk hyggelig, men skravler hull i hodet på deg. Du har stoppet å hilst på henne noen ganger før, å blitt stående 20-30 minutter å hørt historiene hennes som gjentar seg. Nei du prøver å ungå henne på en hyggelig måte, ved å bare si "hei jeg har dårlig tid.. sees" eller "God dag.. oops som klokka flyr". Når det er sagt, så kommer husregler: stille etter elve, trappevask, dugnad, regler for bruk av vaskekjeller og boder. Ja boder! Hvor ofte har ikke barn i blokka eller den narkomane i 4. etasje hvert å brutt seg inn i boden.Så er det møter hvor formannen i blokka noterer hvem som møtte opp og ikke møtte opp. Her skal du ha med deg kaffe eller kake. Saker kan være alt fra klager fra beboerne til valg av blomster borte ved søppelstativet.. gjesp, så er det kaffe pause og noe å bite i om 2 timer, før vi går igjennom årsregnskapet, og valg av ny kasserer. Noen frivillige....?Pent bilde, men det skjuler også noe.

Takker;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...