chakar Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) Jeg har fra før av et Canon EOS 450 D som jeg har vært veldig fornøyd med. Dessverre mistet en venninne av meg dette i bakken for en god stund siden, og det har siden det vært noe som ikke stemmer med det. Har også forhørt meg litt rundt; reparasjon er omlag like dyrt som et nytt, og da lurer jeg på hvilket jeg bør kjøpe? Vil ha et så billig som mulig kamera, men ikke dårligere enn 450 D. Setter pris på deres meninger. Endret 3. mai 2012 av CharlotteKaria Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Canon 550D blir nok en fin erstatter tror jeg Jeg er usikker på hvor 1100D legger seg med tanke på rangering her, men personlig synes jeg 1100D blir litt knøttete og plastikkaktig. 550D/600D er nok kanskje veien du bør gå tror jeg Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Jeg ville nok lagt i det ekstra for 600D for å få den utvippbare skjermen. Fin å bruke til fotgrafering i vanskelige vinkler. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 1000D er på en måte lillebroren til 450D, så du kan oppleve det som et "svakere" kamera når det gjelder funksjonaliteter, men bildekvaliteten er den samme som på 450D, hvis du ikke bruker kameraet veldig avansert så kan du klare deg med et 1000D men da får du et kamera som er slappere på det meste samt mindre skjerm. 550D er bedre på det meste og blir den naturlige erstatteren. Går utifra at du har en 18-55 IS på ditt 450D kamera, er det i orden kan du bruke det videre på et nytt kamera så sparer du noen kroner på det. 550D er ofte og finne på tilbud for tiden så er det ingen kjempehast så følg med i reklamene fra Elkjøp/Lefdal, nettbutikkene samt fotobutikken. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Har du noen objektiver, blitser eller annet Canon-spesifikt ekstrautstyr til det? Hvis ikke så vil jeg slenge ut en påstand om at du bør vurdere å kjøpe noe annet enn Canon. Endret 4. mai 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Hvis ikke så vil jeg slenge ut en påstand om at du bør kjøpe noe annet enn Canon. Og da mener vi ikke Nikon 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Joda, gjerne Nikon. Med prioritert vekt på automodus, maks pris ca 5000 kr, minst like robust som kameraet det skal erstatte, men ikke noe særlig større og tyngre, samt hovedvekt på bruk av kit-objektiv og foto av alt fra ferieturer, fester og dagligliv så vil jeg anbefale i denne rekkefølgen: Pentax K-r med 18-55mm (fra ca 3000 kr) Nikon D3200 med 18-55mm VR (hvis butikkprisen blir ca 4000 kr) Nikon D5100 med 18-55mm VR (fra ca 5000 kr) Sony A57 med 18-55mm (hvis butikkprisen blir ca 5000 kr) K-r er litt mer robust enn D3200, men D3200 er litt bedre teknisk. Begge kommer med rød farge om det skulle være ønskelig. D5100 er teknisk bedre enn begge disse, men koster jo litt ekstra. (kommer kun i sort utgave). A57 er omtrent på nivå med D5100, men har elektronisk søker og er litt annerledes enn D5100. Alle disse fire synes jeg er bedre kjøp enn Canon 550D. Men nå får vi først høre om det er aktuelt for trådstarter å bytte merke før vi utbroderer alternativene mer. Endret 4. mai 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Du er fornøyd med Canon og da ville jeg gått for 550D eller 600D selv om det alltid er slik at noen mener gresset er grønnere på andre siden, det er bare tull jeg har prøvd 1 Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Dersom du vil ha nytt kamera akkurat nå vil jeg anbefale deg å komme opp på 18-megapixler-sensoren som sitter i modellene 550D, 600D, 60D og 7D. Det billigste av disse er 550D som fås ned mot 4300 kroner uten kit-objektiv. Du slipper enda billigere unna med 1100D, den har samme 12,2-megapixlers sensor som 450D, men er et entry-kamera som har enklere byggekvalitet. Et brukt 550D er og et godt alternativ om økonomien er i høysetet. Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Jeg har fra før av et Canon EOS 450 D som jeg har vært veldig fornøyd med. Dessverre mistet en venninne av meg dette i bakken for en god stund siden, og det har siden det vært noe som ikke stemmer med det. Har også forhørt meg litt rundt; reparasjon er omlag like dyrt som et nytt, og da lurer jeg på hvilket jeg bør kjøpe? Vil ha et så billig som mulig kamera, men ikke dårligere enn 450 D. Setter pris på deres meninger. Først og fremst, hva er feilsymptomene? Dersom det har falt i bakken er det stor sannsynlighet for at det er objektivet, og ikke kamerahuset, som er litt ute av kurs. Da koster det ikke mye for et nytt kitobjektiv i så fall. 18-55mm IS fås til en 500-lapp på bruktmarkedet. Evt. kan du benytte muligheten til å oppgradere til et noe bedre objektiv. Det første du bør prøve er ihvertfall å få lånt et annet objektivt å teste på kamerahuset ditt. Endret 4. mai 2012 av tech8 2 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Hvis ikke så vil jeg slenge ut en påstand om at du bør vurdere å kjøpe noe annet enn Canon. Jeg tror ikke jeg vet om en større og mer innbitt anticanonperson enn deg Simen Normalt gidder jeg ikke bry meg med kvasimisjonærer, men for å tilfredstille undringen om hvorfor: Er det dårlige fotominner fra barndommen hvor en tante tok fæle bilder av deg med et canonkamera? Tor 6 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Hvis ikke så vil jeg slenge ut en påstand om at du bør vurdere å kjøpe noe annet enn Canon. Jeg tror ikke jeg vet om en større og mer innbitt anticanonperson enn deg Simen Normalt gidder jeg ikke bry meg med kvasimisjonærer, men for å tilfredstille undringen om hvorfor: Er det dårlige fotominner fra barndommen hvor en tante tok fæle bilder av deg med et canonkamera? Tor Enig og om noen hadde sagt det samme men bare byttet ut Canon med Nikon så hadde det blitt full fyr på forumet Lenke til kommentar
polljen Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Hvis ikke så vil jeg slenge ut en påstand om at du bør vurdere å kjøpe noe annet enn Canon. Jeg tror ikke jeg vet om en større og mer innbitt anticanonperson enn deg Simen Normalt gidder jeg ikke bry meg med kvasimisjonærer, men for å tilfredstille undringen om hvorfor: Er det dårlige fotominner fra barndommen hvor en tante tok fæle bilder av deg med et canonkamera? Tor Enig og om noen hadde sagt det samme men bare byttet ut Canon med Nikon så hadde det blitt full fyr på forumet Jeg er helt enig med dere begge. Når en trådstarter så klart gir uttrykk for at vedkommende ønsker råd om et spesifikt merke, så er det en uting ja rett og slett repektløst å begynne å bringe inn annet enn akkurat det merket i diskusjonen. En tommelfingerregel bør være å la TS sitt ønske veie mer enn ens egen "overbevisning". Til trådstarter: Det kan som andre har nevnt en god ide å sjekke objektivet før du legger penger i nytt hus. Har du noen kjente som også har Canon og som du kan låne et objektiv med for å sjekke? Når det gjelder nye Canonhus, så er som sagt 550D, 600D og 1100D gode alternativ. Personlig ville jeg gått for 600D, men hvis du er på budsjett så er begge de to andre gode valg. Om 1100D er for mye "plastikk" er en smakssak, jeg har testet 1000D og "plastikken" plaget meg ikke. Endret 4. mai 2012 av polljen 1 Lenke til kommentar
GSM Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Jeg ville gått for 600D pga utvippbar skjerm og mulighet for å fjernstyre blits 1 Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Yes, canon 550d/600d med magic lantern firmware så har du et konge kamera Lenke til kommentar
chakar Skrevet 11. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2012 Takk for tilbakemeldinger! Ønsker i hovedsak canon da det er det jeg er vant med, og øgså er veldig fornøyd med det. Med det sagt er det også en stor bonus at de nyere canon kameraene har HD video. Jeg hadde tenkt å kjøpe videokamera uansett, men har forhørt meg litt rundt, og da har jeg forstått det slik at videofunksjonen på de nyere canon (f.eks 600D) er like god som et helt enkelt videokamera ellers (når det gjelder video, er det kun for å filme enkle ting som familiebegivenheter. ikke noe high-tech) Er selvsagt åpen for andre kameraforslag også, men tror det blir et canon uansett. Ellers kan jeg nevne at jeg er 90% sikker på at det er objektivet som har fått støyten, men som sagt ønsker jeg også video, og det er vel derfor jeg vurderer å bare kjøpe hele kameraet nytt. Blir ikke noe billigere å kjøpe både videokamera og objektiv tror jeg. Men igjen; er åpen for forslag også når det gjelder det. Lenke til kommentar
runar_ha Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Med det sagt er det også en stor bonus at de nyere canon kameraene har HD video. Jeg hadde tenkt å kjøpe videokamera uansett, men har forhørt meg litt rundt, og da har jeg forstått det slik at videofunksjonen på de nyere canon (f.eks 600D) er like god som et helt enkelt videokamera ellers (når det gjelder video, er det kun for å filme enkle ting som familiebegivenheter. ikke noe high-tech) Både 550, 600 og 60D filmer i full HD. Men min påstand er at en speilrefleks ALDRI kommer til å erstatte et videokamera. Har selv en 60D. Når du filmer MÅ du se på opptaket via displayet bak på kameraet. Du kommer aldri til å klare å følge et bevegelig mål. Dessuten fokus. Kameraet stiller du fokus på ved å trykke utløser halvt ned (som vanlig). Så skal du trykke på start knappen BAK på kameraet og så prøve å følge motivet i displayet. Zoomer du eller det bevegelige målet beveger seg mot deg eller bort fra deg må du endre fokus manuelt. Det er HÅPLØST å se på displayet og stille fokus korrekt. Da må du evnt gjøre om displayet til sort/hvitt visning. Med disse argumentene her tror jeg du skjønner at en speilrefleks ALDRI kommer til å erstatte et videokamera. Men JA, de 3 nevnte kameraer filmer i full HD. Runar Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 @runar_ha: Du er litt vel bombastisk synes jeg. Panasonic GH2 (ikke et speilrefleks direkte - men relativt nær i funksjonalitet) - banker de fleste videokamera til fornuftig pris på alle egenskaper. Sony sin SLT-serie gjør seg heller ikke bort. Ellers må man i realiteten på dedikerte videokamera i denne prisklassen også følge med på en LCD skjerm - dedikert søker finner man omtrent bare på dyrere videokamera (med et par unntak fra Panasonic). Å bruke en vridbar LCD skjerm på tre tommer på 600D eller omtrent tilsvarende (ofte mindre skjerm) på et videokamera er omtrent hipp som happ. Så å følge et bevegelig mål - ja det går helt greitt. Forskjellen ligger i langt større grad i ergonomi - et videokamera i disse prisklassene er laget for enhåndsbetjening og er således enkelt å håndtere - betjeningsknapper ligger der de skal. Start/stopp og zoom enkelt tilgjengelig. Så medfører den lille bildebrikka på et videokamera at man har stor dybdeskarphet - no som gjør at det meste er i fokus uansett. Og at autofokus på f.eks 550D, 600D og 60D ikke er brukbart er jeg helt enig i. Samme gjelder bruk av zoom - ikke minst i sammen med autofokus/manuell fokus. Manuell fokus er primært avhengig av optikken. Kitobjektiv etc er nesten ubrukelige - men med optikk med god manuell fokus så er fokusering både presis og det fungerer alldeles glimrende. Til det jeg filmer av video er faktisk min 550D overlegen de meste av videokamera i samme prisklasse - men jeg filmer relativt korte snutter primært med fastoptikk - og er interessert i "effektene" som liten dypdeskarphet og beviste fokusskift gir. Til familiebegivenheter som trådstarter tenker seg videofunksjonen brukt til - er nok et dedikert videokamera beste alternativet - om da ikke trådstarter vil vurdere Sony SLT eller et speilløst system som f.eks Panasonic GH2. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 (endret) Takk for tilbakemeldinger! Ønsker i hovedsak canon da det er det jeg er vant med, og øgså er veldig fornøyd med det. Med det sagt er det også en stor bonus at de nyere canon kameraene har HD video. Som andre også har nevnt, hvis video er viktig, er det ikke sikkert at Canon er det beste valget. Det har nemlig ikke autofokus under filming, og det er relativt håpløst å bare filme familiebegivenheter og andre enkle ting hvor man ikke har full kontroll over situasjonen, og samtidig holde fokus hele tiden. Vil du ha et speilrefleks med god video, er nok Sony sine nyere kamera (A55, A65 er gode tips) overlegne Canon på video, spesielt på grunn av at du her får full autofoks mens du filmer. Du får autofokus også på Nikon sine speilreflekskamera, men den er tregere enn Sony. Dog er det bedre enn ingen autofokus overhodet. Når det er sagt, så er også tipset om såkalte hybridkamera godt. Det er en slags blanding av kompakt og speilrefleks i størrelse, men de har utskiftbare objektiver og bildekvaliteten er nær eller like god som på speilrefleks. Personlig mener jeg Panasonic har det mest modne systemet, med størst utvalg av objektiver og tilbehør, samtidig som de har både Olympus og Leica i ryggen. Disse kameraene takler også autofokus under videofilming veldig bra. Før Snekker'n og andre dunker meg hardt i hodet med et Canon-kamera, så la meg spesifisere at Canon er like gode som konkurrentene på det meste, men når det gjelder autofokus under videoopptak så er altså den ikke-eksisterende. Derfor kan jeg gjerne anbefale Canon, men ikke når video er viktig. Uansett bør kameraet kjøpes i en butikk, om mulig. Da har du mulighet til å prøveholde kameraene, og også undersøke hvordan videodelen fungerer i praksis. Til slutt vil jeg bare si at hvis man mestrer video på et speilrefleks, får du mye mer enn et videokamera til samme pris kan gi, både mtp skarphet, dybde i bildet, farger og bildekvalitet generelt, samt at du har mulighet til å bytte til andre objektiver om behovet (og pengene) skulle melde seg. Endret 11. mai 2012 av Bergendahl Lenke til kommentar
runar_ha Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 @runar_ha: Du er litt vel bombastisk synes jeg. Panasonic GH2 (ikke et speilrefleks direkte - men relativt nær i funksjonalitet) - banker de fleste videokamera til fornuftig pris på alle egenskaper. Sony sin SLT-serie gjør seg heller ikke bort. Vel, bombastisk eller ei. Det jeg beskriver ER korrekt med et kamera rett fra esken uten tilleggsutstyr. Trådstarter snakker om Canon speilrefleks, og det forholder jeg meg til. En ekte speilrefleks er laget for 2 hånds bruk. Øye skal se gjennom søker, v. hånd på objektiv og h. hånd på utløser. Når en skal filme video funker ikke lenger kameraets ergonomi. For en får mye støtte av kameraet mot hodet (når det gjelder å holde kamera stabilt). Nå skal kameraet ut fra kroppen på halve armenes lengde . ikke lenger lett å holde en speilrefleks stille... ;o) En MÅ huske å stille fokus FØR en begynner å filme. Og denne fokusering når en har aktivisert display (orginalt oppsett) er treg!!! Så skal man starte video bak på kameraet. En mister da noe fokus på motivet samt at en får kameraet ut av balanse når en trykker på start knappen. Så de første sekundene av filmen må alltid klippes vekk. Samme når en skal stoppe opptaket - bak og finne knappen og kameraet vippes. En får ikke akkurat noen snapshots av dette...for å si det mildt.. ;o) Til trådstarter - prøv et kamera i butikk, og du skjønner hva jeg mener. I fjor sommer traff jeg en kar under ferien min oppe på Aksla i Ålesund. Stod og filmet med en 550. Han hadde faste objektiver uten autofokus, stativ, en belg rundt display som var vridd ut på siden. Kameraet var i tillegg modifisert med magic lantern. Og han filmet solnedgang på fjellene i bakgrunnen. Til det hadde han nok den perfekte rigg... Alt til sitt... Runar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå