Gå til innhold

To motorer, en med forsinket innkobling.


Anbefalte innlegg

Skal ta opp automasjon, og har eksamen på mandag.

 

Da jeg på VGS var mye syk, og generelt hadde mye fravær har jeg aldri koblet noe mer avansert en start/stopp.

 

Forstår LITE/ingenting når det kommer til auto, og etter 2.5 år som lærling hvor jeg ikke har vært borti auto en eneste gang, så ser jeg på dette som en umulig oppgave.

 

Finnes det noen kloke sjeler som kan forklare meg hvordan jeg skal gå fram å koble det jeg har fått i oppgave(legger ved bilde av oppgaven.), og evnt kan vise meg både hovedstrøm og styrestrømskjema på dette.. ?

 

Veit at jeg ikke lærer av å spørre. Men lærer jo absolutt av å gjøre det i praksis, noe jeg er tvungen til å gjøre.

 

Har allerede strøket på èn eksamen, hvor jeg da hadde dreierettningsvender.

Dette burde jo fortelle dere litt hvor landet ligger.. Jeg er med andre ord _helt grønn_ på området!

 

Hadde vært evig takknemlig om jeg fikk hjelp til å bestå denne gangen.

 

På forhånd takk!!

post-274024-0-00933600-1336077200_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja.

 

Dette er jeg smertelig klar over.

 

Problemet er bare at jeg jobber i et lite privateid firma, og har ikke hatt tid til å få noen som helst opplæring innen automasjon, da vi under hele min læreperiode(også før og garantert etter for den saks skyld) har hatt altfor mye å gjøre.

Har heller ingenting med automasjon å gjøre i jobbsammenheng, ingenting what so ever.

 

Så nå må jeg bare bruke kvelden, morgendagen og helga på å lese meg opp så mye som overhodet mulig, og hadde virkelig håpet på å få fatt på tegninger og aller helst en forklaring over denne type kobling her inne.

Selvom jeg akkurat nå ikke forstår et kvidder av automasjonstegninger, så må det jo være til stor hjelp å faktisk ha tegninger å se på, for å få et vist innblikk i hvordan dette skal være!

Lenke til kommentar

Haha, det er jo håpløst for deg. Les en vg1 lærebok og du vil kunne nok for å forstå det der. Kunne sikkert tegnet opp, men for å være helt ærlig er jeg for lat. Tidsrele, med forsinket innkobling styrer kontaktor for motor1. Tidsreleet blir startet av kontaktor for motor 2, som har direkte start.

Lenke til kommentar

Denne er fin:

 

Viser en start/kjørekrets som ikke er aktiv.

F2: Motorvern (Både drift (95/96) og varsel for utløst (97/98)

S1: Stop (Nødstop når det brukes nødstop bryter)

S2: Start (Med selvbærende holdekrets gjennom kontaktor Q1s 13/14)

Q1: Kontaktor for hovedsrøm - motor.

H1: Lampe F2 utløst.

H2: Drift

Styre_str%C3%B8m_skjema.jpgHovedstrømsskjema for samme eksempel:

Hovedstr%C3%B8ms_skjema!.jpgNår du forstår dette kan du begynne å se på hvor du vil sy inn neste motor og timer for forsinket start.

Se deretter på hvor du vil rute styrestrømmen for å få de egenskapene du trenger ved motorvern utløst.

Endret av Cerwell
Lenke til kommentar

Hvordan ser dette styrestrømskjemaet ut?

Føler at det er nogenlunde rett, men jeg er absolutt ikke sikker :(

 

hvilket yrke havner du på etter utdanningen? det er bra du tar et oppgjør med deg selv om dette, men du skulle ha komt med dette tidligere :)

 

du må sette det ned å få inn forståelsen for automatiserte anlegg og hvordan brytere fungerer. finn symbolene og betegnelsene til bryterne og sifferne på tilkoblingen (hvilken skrue). elko handboka har mange symboler. eks -F1 med tilkoblingspunkt 2 og 4, -S1 med tilkoblingspunkt 3 og 4. tall (1,2,5,6,9) bakest betyr lukket kontakt (NC) og (3,4,7,8) betyr normalt open kontakt (NO). ikke alle produkter følger denne rekkefølgen. dette kan vere elektroniske relee, hjelperele. du skal bruke element automat med C karakteristikk, ikke jordfeilautomat. noen bruker også en motorvernbryter.

 

anlegg der det kan oppstå fare for mennesker eller drift feil, veldig fort skal man kunne koble fra strømmen. da trenger du en nødstopp. den plasseres helt først i styreskjema. det kan stå flere nødstopper flere plasser. det skal også vere en service bryter for enkelt motor eller system for vedlikohold av komponenten/systemet. den skal vere lett tilgjengelig og det skal selvsakt nødstopp også vere. service bryter skal kunne låses i off tilstand. du bestemmer selv om du vil ha den med, jeg ville ikke brudd meg med det. motorvernet sin kontaktsett (bryter) i styrestrømmen er der bare for å bryte styrestrømmen så alt strøm forsvinner. vernet ligger egentlig i L1, L2 og L3 i hovedstrømmen. når vernet ryker så skjer det samme med kontaktsettet da disse henger sammen.

 

når du ser på denne linken:

 

http://ndla.no/nb/node/27545

 

så er du at du har nesten likt skjema. ta vekk -S2 og -Q3:3 og 4. sett da inn tidsreleet sit kontaktsett (NO) og kontaktor til releet i paraell med -Q2:A1 og A2. -Q2/3:21 og 22 er bare en foriggling sånn at det det blir bare en motor som går til enhver tid. aldri begge samtidig. dette skal du ikke ha da motorene skal gå samtidig. det er sånn transportband jobber sammen. det fins også elektronisk tidsrelee. på skjemaet ditt så blir lampe -H1 fault (feil,vern utløst) signal og -H2 blir run (kjør) signal.

 

les igjennom dette godt og tenkt. ikke stress for da klarer du ikke å se logikken. skal se om jeg for laget et komplett skjema. lenge siden jeg tegnet skjema selv så jeg gjør det gjerne. se om du klarer å sette inn ei lampe for run (kjør,drift) for den første motoren og en for den tidsforsinket motoren.

Endret av Sopps
  • Liker 1
Lenke til kommentar

post-149586-0-32529300-1336159089_thumb.jpgpost-149586-0-15811700-1336159097_thumb.jpgTerminologi_og_symboler.pdf

 

bare med dette skjemaet så kan man sette inn flere nivå brytere, sensorer, givere, trykkføler, temperaturføler osv bare ved å legge til hjelperelee.

 

du kan lese skjemaene sånn. når man trykker inn S1 så legger K1:A1, A2 inn og blir holdt inne av K1:13,14. motor 1 starter. samtidig legger K3:a1,a2 å telle. etter 20 sekunder legger K3:15,18 inn. K2:a1,a2 legger seg inn og motor 2 starter. noen leser det som at bryterene/funksjonene blir høy og lav som med PLS styring. lav er da original posisjon og høy er endra posisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan ser dette styrestrømskjemaet ut?

Føler at det er nogenlunde rett, men jeg er absolutt ikke sikker :(

 

hvilket yrke havner du på etter utdanningen? det er bra du tar et oppgjør med deg selv om dette, men du skulle ha komt med dette tidligere :)

 

Elektriker. Type serviceelektriker :)

Og ja, jeg burde absolutt tatt tak i dette tidligere! :(

 

Sitter nå med en montør i bedrifta jeg jobber i som skal prøve å vise, tegne og forklare!

Skal se over tegningene du har laget, og det du har skrevet! Så bare kjapt gjennom det nå, og så ut til å være til stor hjelp! :D

Lenke til kommentar

Hvordan ser dette styrestrømskjemaet ut?

Føler at det er nogenlunde rett, men jeg er absolutt ikke sikker :(

 

hvilket yrke havner du på etter utdanningen? det er bra du tar et oppgjør med deg selv om dette, men du skulle ha komt med dette tidligere :)

 

Elektriker. Type serviceelektriker :)

Og ja, jeg burde absolutt tatt tak i dette tidligere! :(

 

Sitter nå med en montør i bedrifta jeg jobber i som skal prøve å vise, tegne og forklare!

Skal se over tegningene du har laget, og det du har skrevet! Så bare kjapt gjennom det nå, og så ut til å være til stor hjelp! :D

 

det måtte jo vere service elektriker. det var jo typisk. du liker vell å spikre en enslig PR til en stikk hos en kunde som følger med hva du gjør hele tiden og bekymrer seg over prisen hele tiden. hos meg går jobbene på løpende band. skipsverftet sine oppstart planer skal følges. alt trenger strøm da. denne veka skulle hovedmotorene startes og da må den ha masse strøm til systemene som skal drive motoren sikkert. preheater, heater, ferskvanns platekjøler, fuel oil pump, FW/SW pump, pressure unit, og mer. 24V anlegget må også opp for å gi strøm til styringen på motoren. så må generatoren som er tilkoblet motoren, ha kablene sine som går til hovedtavlene, tilkoblet. det er ikke det samme som med en bil. når hele systemene til bare en pumpe så blir det mye arbeid. dette kan du da gange med antall generator sett de har. på denne lille yacth med elendig luksus, så hadde denne bare 3 gen-set (main generator) og 1 aux-set (forbruks generator). ca per pumpe har man 4-5 kabler + kontroll system. her gjør man som du har jobbet meg nå. vi lager noe som heter starterskap fult av relestyringer. her er en del potensialfrie kontakter og. skapene som er standard har dette: power supply 450V/690V (ingen skrivefeil, gen-set produserer med 60Hz), kabel til motor, nødstopp, IAS/ACON/E0 (alarm system ombord) - fault, run, stop, emergency stop og målesløyfe. noen bruker også level switch, temp, limit switch, pressure transmitter osv som har med eks vann i røret eller tanken å gjøre. men egentlig er ting her avansert, men faktisk så er det ikke vanskelig. du er velkommen ombord å starte med skips installasjon når du er ferdig med fagprøva. næringen skriker etter nordmenn. det er en grunn til at vi har mange polakker. de fleste er flinke, men de tar over næringen litt og litt.

 

det er bra at bedrifta di har tatt deg på alvor. selv har jeg erfaring med at lærling er en person lavt på rang stigen som skal gjøre mye dritt. læreplan skal lages, men det kan man bare drømme om. når bedriftene jeg vaar i innrømte at de ikke hadde vært flink med lærlingene sine. firmaet mitt nå har mange skipsverft på vestlandet. men nå i et år har vi hatt litt lite jobb så vi har vert på flyttefot over hele verden. jeg begynte som lærling med 6 skip på 182m og i går starta jeg på en katamaran som var 14,99m (typisk å holde seg under 15m grensa). fra å løpe opp trappene på 15 eta. til 2 eta. fra hovedmotor på 17m høg til hovedmotor som rekker deg opp til låra. når jeg har komt til pensjonsalderen så sitter jeg vell igjen på en plastbåt i badekaret. :tease:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

*snip*

 

Hvordan gikk det?

 

spør om det samme jeg

*snip*

 

Hvordan gikk det?

 

spør om det samme jeg

 

Seeeint svar!

Men er nå fagmann! :)

Gikk kjempegreit med autodelen denne gangen, når jeg viste sånn høvelig hvilke inn-/utganger som hørte til hvilke komponenter!

Takker masse for hjelpa!! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...