Gå til innhold

Bygge gaming PC


Anbefalte innlegg

Hei,

 

lurer på om noen kan hjelpe meg å finne deler billigst og best til en gaming og filmredigerings stasjonær PC til prisen rundt 6000?

 

Vet ikke helt hva jeg skal se etter..

 

Trenger jeg for eksempel lydkort?

 

PS. trenger bare generelle deler, dvs ikke mus, tastatur, headset, skjerm o.l. Bare ting til selveste "PCen", og ikke tillegsutsyr.

 

Håper på svar!

Trenger heller ikke OS, o.l

 

Edit:

 

Vil bare si at bruket blir lavt fordi jeg for tiden har lite penger.

Får derimot mere etterhvert, så kommer etterhvert til å bytte ut deler.

Poenget er da at jeg vil trenge en socket, kabinett og strømforsyner som tåler det (skal kanskje gå til hardcore gaming deler opptil 10k ekstra, pluss det jeg da nå bruker). Ellers kan jeg forsåvidt kjøpe det i tillegg senere.

Endret av JimmyGrudgie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, vet ikke hvor jeg skal starte. 6000kr er veldig lite for at det skal opfylle kravene dine, men det går ant å prøve.

 

post-251819-0-21828800-1336149654_thumb.png

 

Valgte en veldig god kvalitet PSU som gjør at du evt slipper å oppgradere den senere.

Samt med 1 TB HDD grunnet videofilmer osv tar jo mye plass.

Valgte et Z68 chipset, da desse er mye like Z77 som er Ivy bridge chipsettene, som da gjør at du kan bruke Ivy Bridge prosessorer i dem.

Ville egentlig valgt en i7 2600k siden den er billigere og omtrent likt Ivy Bridge versjonen som jeg valgte, og den er bedre når det kommer til overklokking, men Ivy Bridge CPU'en har en bedre grafikkmotor som da gjør slik at du kan spille lavgrafikk spill på høye instillinger som feks Wow intill du har pengene til å invistere i ett bedre skjermkort.

Valgte ett ganske bra kvalitet kabinett, (m-ATX).

 

Og viss du ikke vet det så er denne i7 prosessoren som du får mest for pengene når det kommer til redigering, men skal du bare spille så tjener du ikke så mye mer ytelse av den iforhold til en i5 prosessor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du skrev

-jg

 

 

Tjaa, kanskje 6000 var litt lavt.

 

Har gått litt rundt, skal ikke redigere fullt så mye, blir egentlig mest for litt self entertainment, ikke noe seriøst- eller da skole selvfølgelig, men det teller ikke stort.

Velger da en i5 IB.

 

Men, har ikke planer om å overclocke, men først og fremst da vi nevner det, er det bra og overclocke? Er det noen risikoer? Ryker garanti/reklamasjonsrett osv da? Og da må jeg vel evt skaffe en prossessor kjøler?

 

Ellers, har hørt at om man ikke skal overclocke, så kan man drite i den "k"-en bak i5, i7 osvosv. Er dette da sant?

 

Om du ser på bilde har jeg valgt en ny Ivy Bridge i5 med en "k". Er den like rask som den uten "k" når den ikke er overclocka?

 

Bilde for varene (med skjerm, du kan godt se bort ifra den, men vil gjerne vite om den er bra og! :) )

 

post-195509-0-68660500-1336157830_thumb.jpg

 

Edit:

Byttet ut min harddisk med den du satt opp :)

Endret av JimmyGrudgie
Lenke til kommentar

Hei,

 

lurer på om noen kan hjelpe meg å finne deler billigst og best til en gaming og filmredigerings stasjonær PC til prisen rundt 6000?

 

Vet ikke helt hva jeg skal se etter..

 

Trenger jeg for eksempel lydkort?

 

PS. trenger bare generelle deler, dvs ikke mus, tastatur, headset, skjerm o.l. Bare ting til selveste "PCen", og ikke tillegsutsyr.

 

Håper på svar!

Trenger heller ikke OS, o.l

 

Edit:

 

Vil bare si at bruket blir lavt fordi jeg for tiden har lite penger.

Får derimot mere etterhvert, så kommer etterhvert til å bytte ut deler.

Poenget er da at jeg vil trenge en socket, kabinett og strømforsyner som tåler det (skal kanskje gå til hardcore gaming deler opptil 10k ekstra, pluss det jeg da nå bruker). Ellers kan jeg forsåvidt kjøpe det i tillegg senere.

 

Har ikke mye å bidra, men for én uke siden hadde jeg samme idéen og stort sett de samme delene i hue...

Lenke til kommentar

forslag

 

Den blir litt dyr :p

 

Ellers var den ganske så fantastisk :)

 

Edit:

 

Okey, har nå byttet ut PSU'en jeg har valgt med den du har valgt :)

 

Har også byttet ut den SSD jeg valgte med deres :)

Endret av JimmyGrudgie
Lenke til kommentar

Skjermen er ikke å mye å skryte av når du får DELL U2312HM for noen hundrelapper mer.

Og når du velger så ser det ut som du har lyst til å kjøpe komponenter som ser "kule" ut, feks sabertooth, ikke verdt det, iallefall ikke når du er på budsjett.

 

post-251819-0-39266500-1336159002_thumb.png

 

Dette er ett bra build, med tanke på at jeg prioiterer de tinga som du faktisk får mer ytelse av.

Jeg la til skjermen i oppsettet siden du hadde en i ditt. (Det er den mest anbefalte skjermen til under 2000kr.)

Viss du vil redusere prisen er det bare til å ta ned på ting som ikke skader ytelsen fullt, som da blir feks å velge 4GB ram istede for 8GB, 500GB (eller mindre) isteden for 1TB, kjøpe en billigere GPU som GTX 560 TI.

Du kan da også droppe CPU kjøleren da denne ikke er nødvendig, men jeg anbefaler det sterkt da stock kjøleren som kommer med lager mye støy og kjøler ikke like godt.

 

Og det du nevnte å kjøpe i5 2500 uten "K" kommer vi igjen til den delen der du har lyst til å kjøpe deler som du ikke trenger å oppgradere, og heller oppgradere ved å kjøpe en SSD, eller en CPU kjøler evt.

Endret av terje k.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjermen er ikke å mye å skryte av når du får DELL U2312HM for noen hundrelapper mer.

Og når du velger så ser det ut som du har lyst til å kjøpe komponenter som ser "kule" ut, feks sabertooth, ikke verdt det, iallefall ikke når du er på budsjett. (1)

 

 

Og det du nevnte å kjøpe i5 2500 uten "K" kommer vi igjen til den delen der du har lyst til å kjøpe deler som du ikke trenger å oppgradere, og heller oppgradere ved å kjøpe en SSD, eller en CPU kjøler evt. (2)

 

1:

Men er den for gaming? Har nokså mye i responstid..

 

2: Tenkte ikke da på en i5 2500, tenkte på Ivy Bridge i5, som jeg har med på bilde.

Ellers skjønte jeg ikke det du mente..

 

Edit:

 

Nei, tenker ikke på ting som ser kule ut, men tok den siden den hadde 5 stjerners, men da jeg tok en titt var det bare på biosen generelt, så kan godt droppe den ja :)

 

Men vil bare si at jeg ikke skal ha mini tower, ergo ikke noe micro atx! Er nokså bestemt på den jeg valgte - så om du kunne foreslå noen hovedkort som er atx og passer til kabinettet, ville det vært fint :)

Endret av JimmyGrudgie
Lenke til kommentar

Skjermen er ikke å mye å skryte av når du får DELL U2312HM for noen hundrelapper mer.

Og når du velger så ser det ut som du har lyst til å kjøpe komponenter som ser "kule" ut, feks sabertooth, ikke verdt det, iallefall ikke når du er på budsjett. (1)

 

 

Og det du nevnte å kjøpe i5 2500 uten "K" kommer vi igjen til den delen der du har lyst til å kjøpe deler som du ikke trenger å oppgradere, og heller oppgradere ved å kjøpe en SSD, eller en CPU kjøler evt. (2)

 

1:

Men er den for gaming? Har nokså mye i responstid..

 

2: Tenkte ikke da på en i5 2500, tenkte på Ivy Bridge i5, som jeg har med på bilde.

Ellers skjønte jeg ikke det du mente..

 

Edit:

 

Nei, tenker ikke på ting som ser kule ut, men tok den siden den hadde 5 stjerners, men da jeg tok en titt var det bare på biosen generelt, så kan godt droppe den ja :)

 

Men vil bare si at jeg ikke skal ha mini tower, ergo ikke noe micro atx! Er nokså bestemt på den jeg valgte - så om du kunne foreslå noen hovedkort som er atx og passer til kabinettet, ville det vært fint :)

 

Hvorfor? Samme ytelse, og lettere å dra med seg på LAN osv. Og allikevell om den har mye responstid så har den ekstremt gode farger som gjør at den forsatt er verdt det for gaming, og iallefall for redigering.

 

Men viss du nekter på m-atx som egentlig bare er dumt gjort av deg så kan du velge Fractal Design R3, og ATX versjonen av HK uten at prisen skal stige til værs.

 

Og jeg vil bare nemne at NZXT har veldig mye plast i deres kabinett, som utgir dårlig kvalitet, derimot Fractal bruker aliminium som gjør den fleksibel og du får mye mer kvalitet for pengene. Også skal NZXT ha dårlig kjøling i kabinettene deres. Fractal sine kabinett er som oftest støydempet som reduserer støy, og de har støvfilter som gjør at du slipper mye støv over alle komponentene dine. Er ikke sikker men tror det NZXT mangler støvfilter.

Endret av terje k.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å gi deg noen tips: det er ikke bra butikk å kjøpe deler for 6000 nå og bytte de ut innen nærmeste fremtid med "hardcore" deler, du taper penger og det er unødvendig. Anbefaler deg og kjøpe en kurant gamer PC til 6000 kr også oppgradere med tilleggs"varer" senere, som for eksempel ekstra lagringsplass, tredjeparts CPU-kjøler, mer minne o.l. I tillegg kan du kjøpe en PC med en CPU som har innebygget grafikkprosessor som du kan bruke til lette spill før du kjøper et ordentlig grafikkort.

 

Når det gjelder overklokking så er ikke det noe must, men du kan klemme ganske mange ekstra megahertz ut av en 2500k uten å tære av levetiden dens. Sandy Bridge (i5 2500k) har minimalt mindre ytelse enn Ivy Bridge til omtrent samme pris og i tillegg overklokker mye bedre.

 

Mitt forslag:

 

Intel i5 2500k - 1600 kr

MSI Z77A-GD55 - 1200 kr

Corsair HX 850W - 1500 kr

Corsair Graphite 600T - 1400 kr

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB (èn brikke) - 200 kr

Crucial M4 64gb/Intel 520 60GB ssd - 700 kr

 

Totalt kommer dette på ca 6400 kr, og når du har skaffet penger senere, kjøper du

 

ASUS GeForce GTX 680 2GB - 4100 kr

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB x3 - 600 kr

SEAGATE BARRACUDA 3TB 7200RPM - 1300 kr

PHANTEKS PH-TC14PE CPU COOLER - 650 kr

 

Jeg personlig ville gått for en 120GB SSD i førsteomgang, men på denne måten holder du budsjettet samt at du slipper å re-installere windows når du får resten av delene. Dette er også et godt rustet, stabilt og fremtidsrettet oppsett med god nok PSU og hovedkort til å kjøre to kort i SLi dersom du ville komme til å ønske det i fremtiden

Lenke til kommentar

For å gi deg noen tips: det er ikke bra butikk å kjøpe deler for 6000 nå og bytte de ut innen nærmeste fremtid med "hardcore" deler, du taper penger og det er unødvendig. Anbefaler deg og kjøpe en kurant gamer PC til 6000 kr også oppgradere med tilleggs"varer" senere, som for eksempel ekstra lagringsplass, tredjeparts CPU-kjøler, mer minne o.l. I tillegg kan du kjøpe en PC med en CPU som har innebygget grafikkprosessor som du kan bruke til lette spill før du kjøper et ordentlig grafikkort.

 

Når det gjelder overklokking så er ikke det noe must, men du kan klemme ganske mange ekstra megahertz ut av en 2500k uten å tære av levetiden dens. Sandy Bridge (i5 2500k) har minimalt mindre ytelse enn Ivy Bridge til omtrent samme pris og i tillegg overklokker mye bedre.

 

Mitt forslag:

 

Intel i5 2500k - 1600 kr

MSI Z77A-GD55 - 1200 kr

Corsair HX 850W - 1500 kr

Corsair Graphite 600T - 1400 kr

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB (èn brikke) - 200 kr

Crucial M4 64gb/Intel 520 60GB ssd - 700 kr

 

Totalt kommer dette på ca 6400 kr, og når du har skaffet penger senere, kjøper du

 

ASUS GeForce GTX 680 2GB - 4100 kr

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB x3 - 600 kr

SEAGATE BARRACUDA 3TB 7200RPM - 1300 kr

PHANTEKS PH-TC14PE CPU COOLER - 650 kr

 

Jeg personlig ville gått for en 120GB SSD i førsteomgang, men på denne måten holder du budsjettet samt at du slipper å re-installere windows når du får resten av delene. Dette er også et godt rustet, stabilt og fremtidsrettet oppsett med god nok PSU og hovedkort til å kjøre to kort i SLi dersom du ville komme til å ønske det i fremtiden

 

Vil bare si at de delene du har gitt er særdeles billigere på dustinhome :)

Lenke til kommentar

For å gi deg noen tips: det er ikke bra butikk å kjøpe deler for 6000 nå og bytte de ut innen nærmeste fremtid med "hardcore" deler, du taper penger og det er unødvendig. Anbefaler deg og kjøpe en kurant gamer PC til 6000 kr også oppgradere med tilleggs"varer" senere, som for eksempel ekstra lagringsplass, tredjeparts CPU-kjøler, mer minne o.l. I tillegg kan du kjøpe en PC med en CPU som har innebygget grafikkprosessor som du kan bruke til lette spill før du kjøper et ordentlig grafikkort.

 

Når det gjelder overklokking så er ikke det noe must, men du kan klemme ganske mange ekstra megahertz ut av en 2500k uten å tære av levetiden dens. Sandy Bridge (i5 2500k) har minimalt mindre ytelse enn Ivy Bridge til omtrent samme pris og i tillegg overklokker mye bedre.

 

Mitt forslag:

 

Intel i5 2500k - 1600 kr

MSI Z77A-GD55 - 1200 kr

Corsair HX 850W - 1500 kr

Corsair Graphite 600T - 1400 kr

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB (èn brikke) - 200 kr

Crucial M4 64gb/Intel 520 60GB ssd - 700 kr

 

Totalt kommer dette på ca 6400 kr, og når du har skaffet penger senere, kjøper du

 

ASUS GeForce GTX 680 2GB - 4100 kr

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB x3 - 600 kr

SEAGATE BARRACUDA 3TB 7200RPM - 1300 kr

PHANTEKS PH-TC14PE CPU COOLER - 650 kr

 

Jeg personlig ville gått for en 120GB SSD i førsteomgang, men på denne måten holder du budsjettet samt at du slipper å re-installere windows når du får resten av delene. Dette er også et godt rustet, stabilt og fremtidsrettet oppsett med god nok PSU og hovedkort til å kjøre to kort i SLi dersom du ville komme til å ønske det i fremtiden

 

Vil bare si at de delene du har gitt er særdeles billigere på dustinhome :)

 

Det kan godt hende, bruker komplett som referanse uansett hvem jeg lager oppsett for.

 

post-195509-0-74367700-1336161689_thumb.jpgOk, har blandet litt.

Her er den nå, hvordan ser den ut?:

 

Skjønner ikke helt tankegangen din her, du sier du skal bruke 16000 på en ekstrem gamerpc men du går for et HD7850? Hadde jeg vært deg hadde jeg venta på GTX660Ti eller GTX670 fra Nvidia.

 

Ville også lagt mere penger i kabinett, siden det er det som følger med deg fra oppsett til oppsett når delene blir utdatert. Selvfølgelig, smak og behag, men det kabinettet er ikke akkurat noe "kvalitetskabinett", for å si det sånn.

 

EDIT: Dessuten er den phanteks vifta priset med "farge", istedetfor hvit som du har valgt. La faktisk ikke merke til at hvit var såppass mye billigere før du la den i handlelista

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Skjermen er ikke å mye å skryte av når du får DELL U2312HM for noen hundrelapper mer.

Og når du velger så ser det ut som du har lyst til å kjøpe komponenter som ser "kule" ut, feks sabertooth, ikke verdt det, iallefall ikke når du er på budsjett. (1)

 

 

Og det du nevnte å kjøpe i5 2500 uten "K" kommer vi igjen til den delen der du har lyst til å kjøpe deler som du ikke trenger å oppgradere, og heller oppgradere ved å kjøpe en SSD, eller en CPU kjøler evt. (2)

 

1:

Men er den for gaming? Har nokså mye i responstid..

 

2: Tenkte ikke da på en i5 2500, tenkte på Ivy Bridge i5, som jeg har med på bilde.

Ellers skjønte jeg ikke det du mente..

 

Edit:

 

Nei, tenker ikke på ting som ser kule ut, men tok den siden den hadde 5 stjerners, men da jeg tok en titt var det bare på biosen generelt, så kan godt droppe den ja :)

 

Men vil bare si at jeg ikke skal ha mini tower, ergo ikke noe micro atx! Er nokså bestemt på den jeg valgte - så om du kunne foreslå noen hovedkort som er atx og passer til kabinettet, ville det vært fint :)

 

Hvorfor? Samme ytelse, og lettere å dra med seg på LAN osv. Og allikevell om den har mye responstid så har den ekstremt gode farger som gjør at den forsatt er verdt det for gaming, og iallefall for redigering.

 

Men viss du nekter på m-atx som egentlig bare er dumt gjort av deg så kan du velge Fractal Design R3, og ATX versjonen av HK uten at prisen skal stige til værs.

 

Og jeg vil bare nemne at NZXT har veldig mye plast i deres kabinett, som utgir dårlig kvalitet, derimot Fractal bruker aliminium som gjør den fleksibel og du får mye mer kvalitet for pengene. Også skal NZXT ha dårlig kjøling i kabinettene deres. Fractal sine kabinett er som oftest støydempet som reduserer støy, og de har støvfilter som gjør at du slipper mye støv over alle komponentene dine. Er ikke sikker men tror det NZXT mangler støvfilter.

 

Hvorfor M-atx kabinett? det mest normale er vanlig miditower kabinett når det er snakk om gaming

Lenke til kommentar

For å gi deg noen tips: det er ikke bra butikk å kjøpe deler for 6000 nå og bytte de ut innen nærmeste fremtid med "hardcore" deler, du taper penger og det er unødvendig. Anbefaler deg og kjøpe en kurant gamer PC til 6000 kr også oppgradere med tilleggs"varer" senere, som for eksempel ekstra lagringsplass, tredjeparts CPU-kjøler, mer minne o.l. I tillegg kan du kjøpe en PC med en CPU som har innebygget grafikkprosessor som du kan bruke til lette spill før du kjøper et ordentlig grafikkort.

 

Når det gjelder overklokking så er ikke det noe must, men du kan klemme ganske mange ekstra megahertz ut av en 2500k uten å tære av levetiden dens. Sandy Bridge (i5 2500k) har minimalt mindre ytelse enn Ivy Bridge til omtrent samme pris og i tillegg overklokker mye bedre.

 

Mitt forslag:

 

Intel i5 2500k - 1600 kr

MSI Z77A-GD55 - 1200 kr

Corsair HX 850W - 1500 kr

Corsair Graphite 600T - 1400 kr

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB (èn brikke) - 200 kr

Crucial M4 64gb/Intel 520 60GB ssd - 700 kr

 

Totalt kommer dette på ca 6400 kr, og når du har skaffet penger senere, kjøper du

 

ASUS GeForce GTX 680 2GB - 4100 kr

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB x3 - 600 kr

SEAGATE BARRACUDA 3TB 7200RPM - 1300 kr

PHANTEKS PH-TC14PE CPU COOLER - 650 kr

 

Jeg personlig ville gått for en 120GB SSD i førsteomgang, men på denne måten holder du budsjettet samt at du slipper å re-installere windows når du får resten av delene. Dette er også et godt rustet, stabilt og fremtidsrettet oppsett med god nok PSU og hovedkort til å kjøre to kort i SLi dersom du ville komme til å ønske det i fremtiden

 

Vil bare si at de delene du har gitt er særdeles billigere på dustinhome :)

 

Det kan godt hende, bruker komplett som referanse uansett hvem jeg lager oppsett for.

 

post-195509-0-74367700-1336161689_thumb.jpgOk, har blandet litt.

Her er den nå, hvordan ser den ut?:

 

Skjønner ikke helt tankegangen din her, du sier du skal bruke 16000 på en ekstrem gamerpc men du går for et HD7850? Hadde jeg vært deg hadde jeg venta på GTX660Ti eller GTX670 fra Nvidia.

 

Ville også lagt mere penger i kabinett, siden det er det som følger med deg fra oppsett til oppsett når delene blir utdatert. Selvfølgelig, smak og behag, men det kabinettet er ikke akkurat noe "kvalitetskabinett", for å si det sånn.

 

EDIT: Dessuten er den phanteks vifta priset med "farge", istedetfor hvit som du har valgt. La faktisk ikke merke til at hvit var såppass mye billigere før du la den i handlelista

 

Var nesten derfor jeg bare tok den billigste :)

 

Grunnen til at jeg tok det grafikkkortet var jo nesten fordi at de andre før deg nevnte det.. Hvilke vil du anbefale til den prisen som er ute NÅ? :)

 

Tror jeg driter i å lage kvalitets PC noe ekstra, og rett og slett går inn for PCen nå for den ca 7k.

Lenke til kommentar

Til Audun: Hvorfor har du valgt en HX850 da denne er laget av CWT? Hele poenget med å kjøpe en Corsair kvalitet PSU er pga den er laget av Seasonic. Og 850W er laget av CWT, ikke Seasonic. Derimot 650W er laget av Seasonic.

 

Til Vodkish: Det er ikke noe "standard gaming" kabinetter. Men ATX er det normale til dags dato, men så lenge det ikke har noe å si på ytelsen har det ingenting å si. Du greier forsatt å kjøre SLI i Define Mini, og uansett så er ikke SLI anbefalt da Single-Card er mye bedre.

Endret av terje k.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...