Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU-kontroll, Kan jeg bare fjerne defekt stopplys i spoiler for å få bil godkjent?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hatt bilen min på eu-kontroll og der fikk jeg en 2.feil på "feil funksjon stopplys oppe". Det er bremselyset som er i spoileren bak som ikke virker, og det ser ca sånn ut:

http://3.bp.blogspot...T-VW-Golf-3.jpg

Når jeg åpnet lyset for å skifte pærer så jeg at det er trengt vann inn og alt er rustet slik at pæreholderene ikke sitter på printkortet lengre.

Spørsmålet er, kan jeg bare koble fra lyset og sette et plastdeksel der lyset stod, eller bare lakke glasset sort for å få bilen godkjent? Det er vel ikke påbudt med stopplys oppe på en personbil?

Jeg har en liten golf mk3-95mod, ikke bilen det er bilde av lengre opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje dumt spørsmål, men hvor finner jeg ut om den er registrert med stopplyset oppe? Jeg har bare hatt bilen noen år og jeg vet ikke om spoileren er orginal eller ettermontert.

Vil de som tar etterkontrollen på bilen finne ut om bilen er registrert med stopplyset oppe?

Lenke til kommentar

Fra Kjøretøyforskriften:

STOPPLYS

8. Bil skal ha minst to lykter bak som gir rødt stopplys og som tennes straks driftsbremsen betjenes.

8.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet S1/S2 i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2.

b) Være e-merket med symbolet S i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvar ende krav som i alt. a eller b.

8.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 45° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.

8.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 35 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Når det på grunn av bilens konstruksjon er nødvendig, kan dog høyden fra veg banen til øverste kant av den lysende flaten økes til maksimalt 190 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.

8.4 Dersom det benyttes en ekstra lykt for stopplys, skal den være midt montert, og den må, når den betraktes rett bakfra, være plassert høyst på bilens tak, og ikke lavere enn 15 cm under bakvinduets nedre kant. Lykten skal tilfredsstille nr. 8.1 eller amerikanske spesifikasjoner.

Men det heter og:

4. Lykter eller refleksanordninger (unntatt på motorsykkel med sidevogn) som har samme funksjon og som det er to eller flere av, skal være montert i et like antall og parvis være plassert jevnhøyt, en på hver side og i like stor avstand fra kjøretøyets ytterste kanter. Lysene eller refleksene fra disse skal ha samme farge og tilnærmet samme lysstyrke. Lykter som har samme funksjon, må være koplet slik at de bare kan lyse samtidig.

Det er påbudt med to, men samtidig "skal" vell det tredje virke. Om du dekker det til så det ikke er synlig skal bilen godkjennes, da du oppfyller kravet med de to på sidene.

På en EU-kontroll, ville jeg gitt deg en 1'er feil og ikke en 2'er feil for at det midtre bremselyset ikke virket

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...