Gå til innhold

Dags MTM


Anbefalte innlegg

Så bar det videre til Turnbull & Asser for å finne skjorte til den nye jakken. Alain Rowe har tatt skjegget og strippet helt ned den litt voldsomme stilen han hadde da jeg var her sist, og nå ser han mer ut som en kontorist i Handelsdepartementet. Han bladde igjennom alle stoffprøvene både en og to ganger, og jeg måtte komme igjen dagen etter før vi kom helt i mål. En uvanlig hyggelig mann som holdt på å dø av utmattelse.

 

 

post-181154-0-68923900-1431720146_thumb.jpg

 

post-181154-0-33342400-1431720167_thumb.jpg

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-181154-0-99862100-1431721158_thumb.jpg

post-181154-0-75682800-1431721181_thumb.jpg

Så humpet jeg videre til Whitcomb & Shaftesbury for å prøve den nye jakken og buksen. Synes det ble ganske så bra.

 

post-181154-0-79733800-1431721220_thumb.jpg

De to distingverte herrene John og Suresh bivåner sin kreasjon.

 

 

post-181154-0-00354900-1431721264_thumb.jpg

Her ser vi på neste ordre, selv om jeg nok heller burde begynne å spare til tupé. Kikket også på utkast til en vinterfrakk som jeg kommer til å bestille i løpet av høsten.

 

 

post-181154-0-72813300-1431721310_thumb.jpg

De har også en liten kolleksjon av RTW.

 

Jeg må si det er et osean av forskjell mellom disse herrene og Tom Mahon på den ene siden og Gieves & Hawkes på den andre. Hos G&H var det som å komme inn i en upersonlig fabrikk der der var om å gjøre å presse meg gjennom rasket mulig. En pølsemaskin der målet er å tjene penger.

Sik har det aldri vært med disse små, uavhengige skredderne jeg har brukt. De er opptatt av personlig kontakt og nærhet til kunden, fordi produktet de leverer er unikt og personlig.

 

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ulykke, men så ble det lykke likevel.

Dagen etter at jeg hentet jakken oppdaget jeg at sømmen i venstre lomme ga etter; plutselig sto jeg med hele hånden i fôret. Dette var fredags kveld, og Whitcomb & Shaftesbury holder stengt om lørdagene.

Må si at leppen hang litt med tanke på at jeg skulle reise hjem på søndag og at jakken da måtte sendes fra Stavanger til London for reparasjon, og så tilbake til Stavanger igjen. Både tiden det ville ta, plunderet med tollen og de ekstra utgiftene irriterte meg. Dessuten er det aldri kjekt å oppdage at et nytt plagg har feil.

Sendte en mail til Suresh, han er liksom adm.dir i W&S. Han kunne melde lørdag morgen  at retteskredderen de bruker arbeider om lørdagene, og det var bare å oppsøke han i kjelleren i St Georg street der de har sitt verksted. 
Som sagt så gjort, jeg hev meg på the underground og var fremme på 20 minutter. Der ble jeg møtt av en aldeles hyggelig mr Khan, som la til side arbeidet han holdt på med, fikset lommen og sydde på igjen fôret for hånd. Dette brukte han kanskje 12 minutter på og skulle ikke ha fem shilling for. Da ble jeg utrolig glad; for han var det kanskje en liten sak, men han sparte meg for ganske mye heft og kladd. Det må jeg si var service fra en snill mann.
I løpet av en liten time hadde jeg en fikset jakke.

 

post-181154-0-29608600-1432058702_thumb.jpg

Her sitter mr Khan og fikser jakken min.

 

post-181154-0-30753100-1432058709_thumb.jpg

I kjelleren i St George st holder flere skreddere til. Noen syr bespoke, og her rettes dresser fra noen av det store husene på Savile Row. Jeg så blant annet et helt stativ fra Richard James; en av de mest betydningsfulle fornyerne av the Row-style. http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_James_(tailor)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig morsomt å få et slikt detaljert innblikk i mål- og skreddersømverdenen. Selv om det her opereres med et volum som ikke er realistisk for min del er det absolutt nyttig når jeg selv en dag (forhåpentligvis) skal ta skrittet og skaffe meg en skreddersydd dress.

Endret av henrikwl
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er veldig morsomt å få et slikt detaljert innblikk i mål- og skreddersømverdenen. Selv om det her opereres med et volum som ikke er realistisk for min del er det absolutt nyttig når jeg selv en dag (forhåpentligvis) skal ta skrittet og skaffe meg en skreddersydd dress.

 

Hyggelig tilbakemelding.

Det er en læringsprosess for meg dette og jeg håper jo at det er mer enn egoet mitt som har glede og nytte av det jeg legger ut. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tør jeg spørre hvilken bransje du er i, Dag? Jeg har prøvd å gjette ut fra antrekkene, men de varierer fra klassisk formell til mer gøyalt og spenstig, så jeg ser ikke for meg at det er en streng dresskode på kontoret(?). Først i tråden var jeg overbevist om at du var lærer/professor, men utleggene som fremkommer kontrer vel den antagelsen vil jeg si.

Du virker som en interessant mann med flere sider, i gammel-engelsk tweed med tatoveringer, et aktivt menighetsliv og piggtråd-dasslokk  :wee:

Endret av toth
Lenke til kommentar

Tør jeg spørre hvilken bransje du er i, Dag? Jeg har prøvd å gjette ut fra antrekkene, men de varierer fra klassisk formell til mer gøyalt og spenstig, så jeg ser ikke for meg at det er en streng dresskode på kontoret(?). Først i tråden var jeg overbevist om at du var lærer/professor, men utleggene som fremkommer kontrer vel den antagelsen vil jeg si.

Du virker som en interessant mann med flere sider, i gammel-engelsk tweed med tatoveringer, et aktivt menighetsliv og piggtråd-dasslokk  :wee:

 

Som jeg har antydet mer enn en gang, så har vi mennesker mange sider. Å leve ut disse tror jeg er sunt og bra, så fremt det ikke går ut over noen. Og det gjør det ikke, bortsett fra lommeboka da. Den var jo ganske slank i mine unge år, og siden jeg har mye å ta igjen har den heller ikke fått lagt så mye på seg.

 

Herr Brun har rett angående yrke. Dresskoden på kontoret bestemmer jeg selv, og jeg har nok fått mer enn ett hevet øyebryn opp gjennom årene. Da fra kolleger, ikke fra brukere. De virker stort sett fornøyde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wonderful, keep on truckin' er det eneste rette å si til det :)

 

Ingen fare med det.

I dag skal jeg etter planen gjøre ferdig portrettet jeg har på høyre arm. Vi får nå se, for sist jeg stilte for å fullføre, i pinsen, var tattomannen ikke der.

Jeg er på ingen måte ferdigmalt, og har noen idéer jeg driver å pusler med, men har sånn sett ingen bråhast med å få blekk på meg. Heller ha et motiv som jeg kjenner jeg kan gå og stå for enn bare ytre dekor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En liten oppdatering  fra rundreisen i Tweedistan; i går gikk turen til mildt sagt legendariske Harris på Hebridene. Så utrolig mye fint å se og så mange flotte stoffer, skikkelig kjekt for en klesentusiast.

 

Det selges tweed i nesten hver en lille 7 Eleven butikk, og det brukes til mer enn bare å lage klær; mange bruker stoffet til putetrekk, møbelstoff, sengeteppe, etc. Sånn ca £ 35 pr løpemeter. Men det ble ikke handling på meg i dag, kun sightseeing. Eller kanskje jeg skulle kalle det en pilegrimsreise? Uansett jysla gildt, som de sier på Jæren.

 

post-181154-0-62694500-1437026253_thumb.jpg

 

post-181154-0-88911100-1437025280_thumb.jpg

 

post-181154-0-60780900-1437025293_thumb.jpg

 

post-181154-0-92190400-1437025312_thumb.jpg

 

post-181154-0-60332200-1437025324_thumb.jpg

 

post-181154-0-68560700-1437026351_thumb.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar

Travel dag i London; hente skjorter, prøve antrekk og hente jakke + pub, mat og shopping. Det tar på for selv en mann.

 

post-181154-0-22137500-1437245171_thumb.jpg

Dette er selveste ubåtkaptein og superflinke skjortemann Alain Rowe hos Turnbull & Asser. Sjokkerende antrukket uten jakke. Det skjer ikke ofte i den butikken der.

 

post-181154-0-23321900-1437245193_thumb.jpg

 

Slik ser det ut i MTM-avdelingen hos Gieves & Hawkes.

 

post-181154-0-97251700-1437245199_thumb.jpg

 

Det trengs enda noe jobbing på de buksene der, og når jeg ser på selgerens bukser så synker lippa.

 

Og da har jeg atter lastet opp max av det jeg kan her på Diskusjon.no... ergerlig. For jeg har ikke fått vist bilder av bespokejakken jeg hentet hos Whistcomb & Shaftesbury; den beste jeg har hentet der so fare.

 

Vet det fins måter å laste opp i skyen eller hvor det nå er, men jeg er en gammel mann og kan ikke med sånt. Orker ikke med det i kveld, men jeg blir nok nødt å slette noen gamle bilder - igjen, dessverre.

 

Miniatyrbildet viser splitten som er sydd inn på hver side av fronten på buksene fra G&H; har aldri sett sånt før og føler det er litt kjerring. Men jeg skal ikke felle noen dom før de er ferdige - det kan være de funker til slutt.

post-181154-0-60553900-1437245219_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lykken er å ha smarte barn, ulykken er at de er smartere enn foreldrene. Okkesom, fikk jeg håndleding til å finne ut en måte å laste opp på. Får se om det virker.

 

Her ei i alle fall den siste jakken fra W&S, jeg må si at førsteinntrykket er bra, og at jeg kan ha glede av denne i mange år fremover. BAtZSEg.jpg

fgCBRqf.jpg

Lenke til kommentar

Utrolig moro å følge med på tråden din Dag, og jeg begynner absolutt å forstå hvorfor du holder på med dette.

 

Befinner meg for tiden i Vietnam, nærmere bestemt Hoi An, en liten kystby med en milliard turister og cirka like mange "skreddere". Har imidlertid funnet to ganske habile skreddere, og fått sydd to skjorter, samt kopiert en badeshorts jeg allerede hadde (og liker veldig godt) til to bomullshorts. Hittil har det vært en kjempegøy erfaring, og selv om mine valg i stor grad har begrenset seg til å velge farger og plasseringer av lommer osv, har jeg hatt det veldig, veldig gøy.

 

Håper du fortsetter å oppdatere tråden her og poste i bildetråden. Jeg er lite aktiv på forumet nå, men leser alltid gjennom denne tråden og bildetråden for å følge med på dine oppdateringer -- de er skikkelig bra og tilfører forumet mye. Tror også mange andre setter pris på de, selv om du ikke får så mange tilbakemeldinger som du fortjener.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...