Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå er Python et skripting-språk mens C++ er et funksjonelt og objektorientert språk. Du kommer ikke langt om du kun skal skrive ting i Python.

 

Python er da også objektorientert, og det langt mer funksjonelt enn C++ (hvis du mener funksjonelt som i funksjonell programmering).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er Python et skripting-språk mens C++ er et funksjonelt og objektorientert språk. Du kommer ikke langt om du kun skal skrive ting i Python.

Jeg vil protestere på at at python er kun et scriptingspråk. Det er mye mer kraftig enn det. Og jeg vet ikke om noen ting jeg ikke kan gjøre i Python som jeg kunne ha gjort i C++. Om det hadde vært lurt å gjøre det i Python istedet for C++, det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Nå er Python et skripting-språk mens C++ er et funksjonelt og objektorientert språk. Du kommer ikke langt om du kun skal skrive ting i Python.

med mindre du jobber med virkelig regnetunge operasjoner innen økonomi, fysikk/matte eller driver å utvikler grafikkmotor kan python gjøre stort sett det meste du har behov for. Det er også et utmerket språk til webutvikling med django, eller desktopapplikasjoner med f.eks. wx-widgets.
Lenke til kommentar

Nå er Python et skripting-språk mens C++ er et funksjonelt og objektorientert språk. Du kommer ikke langt om du kun skal skrive ting i Python.

med mindre du jobber med virkelig regnetunge operasjoner innen økonomi, fysikk/matte eller driver å utvikler grafikkmotor kan python gjøre stort sett det meste du har behov for. Det er også et utmerket språk til webutvikling med django, eller desktopapplikasjoner med f.eks. wx-widgets.

 

Jeg ser fremdeles Python som en altløsning, men det hadde vært greit å kunne bruke noe annet i de tilfellene en faktisk støter på noe.

Lenke til kommentar

Nå er Python et skripting-språk mens C++ er et funksjonelt og objektorientert språk. Du kommer ikke langt om du kun skal skrive ting i Python.

med mindre du jobber med virkelig regnetunge operasjoner innen økonomi, fysikk/matte eller driver å utvikler grafikkmotor kan python gjøre stort sett det meste du har behov for. Det er også et utmerket språk til webutvikling med django, eller desktopapplikasjoner med f.eks. wx-widgets.

 

Jeg ser fremdeles Python som en altløsning, men det hadde vært greit å kunne bruke noe annet i de tilfellene en faktisk støter på noe.

Selvfølgelig. Selv er jeg en veldig stor fan av å lære ting "just for the heck of it", og man burde aldri legge restriksjoner på nyskjerrigheten - det er tross alt den som bringer verden videre. Eneste er at alt for mange fokuserer seg på å lære seg flest mulig språk - i stede for å fokusere på å lære seg dybde av programmering.

 

Å kunne syntaksen til 10 forskjellige språk har ingen gevinst om du ikke er flink til å utvikle gode algoritmer.

Endret av etse
Lenke til kommentar

Herlig, en ny "hvilket språk er best"-debatt :)

 

Når Python kommer til kort trenger man et språk som C / C++. Men noen spennende alternativer som skal gjøre samme nytten er D (allerede nevnt) og Go.

 

Problemet med alle disse kan fort bli at abstraksjonsnivået blir for lavt. Noe annet man kunne vurdert, som også ville ha utvidet horisonten mer, er å lære seg Erlang. Det er skreddersydd for å utnytte paralellitet, og kan gi enorm ytelse i mange sammenhenger uten alt for mye innsats.

 

Eller hva med å ta en titt på Haskell?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Common Lisp. Ingen over. Ingen ved siden av.

Eventuelt Scheme. ;) Jeg anbefaler at du får tak i Structure and Interpretation of Computer Programs og leser den. Da får du en ganske bra innføring i både datavitenskap og et programmeringsspråk som kommer til å sprenge hodet ditt. Det burde være lett å gå videre til Common Lisp etterpå hvis du vil ha mer kraft til praktisk arbeid.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Drar opp denne tråden igjen. En fordel jeg ikke fant skrevet her, er at C, og C++ kan lett kombineres med Python for å få ytelse der det trengs.

 

Selv lar jeg ofte C++ ta seg av mer hardcore kalkulasjonener hvor Python rett og slett ikke yter bra nok. Jeg trenger at kalkulasjoner som er lange, og tunge skjer FORT, og uansett hvordan jeg formulerer dem i Python så duger de ikke.

 

Jeg lager en helt standard DLL, som jeg kalder ved bruk av Ctypes i python.


from ctypes import *
cpp = cdll.LoadLibrary("./calc.dll")
print cpp.multiply(2,5)

Endret av warpie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...