-Marte Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Hei! Jeg er svært plaget med urinveisinfeksjon, noe som hemmer hverdagen min betraktelig. Jeg har det minst èn gang i måneden, og kan ha det opp til 3-4 ganger pr. måned (ofte mer, men da kun symptomer i noen få timer eller på morgen/kveld før det går over etterhvert). Dette har jeg slitt med i fire år, og jeg gjør alt forebyggende uten at det har noen effekt. Uansett, tablettene jeg har fått for dette hver gang jeg har vært hos legen, er Trimetoprim 160 mg. I pakningsvedlegget står det om anbefalt døgndose, og der står det at voksne skal ta 100 mg pr. døgn om de tar disse forebyggende. Mitt spørsmål er da: er det noen som plages med det samme? Og er det noen som har vært borti at man kan få disse reseptbelagte tablettene forebyggende? Evt. hvor plaget må man være for at man kan få det? På forhånd; takk! Marte Lenke til kommentar
Marte Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) (Hei Navnsøster!) Det var et år jeg hadde urinveisinfeksjoner 7-8 ganger tror jeg, utrolig vondt og irriterende. Jeg fikk også trimetoprim, og de fungerte en liten stund. Nå er jeg så og si immun mot alle medisinene, utenom Furadantin (siste jeg prøvde, i vinter, fungerte veldig kjapt, men jeg ble utrolig kvalm av de). Jeg synes også å merke en forskjell når jeg tok noen tranebær-tabletter jeg fant på Meny, men dette kan ha vært helt tilfeldig, siden jeg allerede hadde startet på antibiotika-kuren. For å snakke forebyggende, så er det jo alltid anbefalt å ta tranebær-tabletter f.eks. Det som også kan hjelpe veldig mye er å dusje før og etter sex (både du og partneren din), og samtidig urinere rett etter man har hatt sex, for å skylle vekk eventuelle bakterier som kan ha kommet opp i urinrøret og kan skape infeksjon. Nå ville jeg hørt med legen din og lagt fram problemet. De fleste burde ha stor forståelse for hvor vondt og hemmende det er emd urinveisinfeksjon som vender tilbake hele tiden. Håper du finner ut av det og at legen din er behjelpelig hvertfall! Endret 3. mai 2012 av Marte Lenke til kommentar
-Marte Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2012 Takk for svar! Er veldig nøye med alt det forebyggende - alt fra å drikke masse hele tiden til dusjing og toalettbesøk før/etter sex. Tar også tranebærtabletter hver dag, men dette har ingen virkning på meg. Det er veldig irriterende at jeg har det så ofte selv om jeg er meget nøye med det forebyggende. Det greieste er vel å høre med legen min. Synes også det er altfor tungvindt når man har fått det og vil ha tabletter! Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Det er ikke bare greit med forebyggende antibiotikabehandling da det er fare for resistensutvikling. Du bør få en dyrking av urinen for å få tak på hvilken bakterie det dreier seg om. Be siden om henvisning til urolog på sykehuset. Du kan i mellomtiden be din lege om Hiprex http://www.felleskatalogen.no/medisin/hiprex-meda-559803, mulig denne vil ha god effekt på deg. Noen opplever også å ha god hjelp av homeopaten. Lenke til kommentar
-Marte Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 Tusen takk for svar! Det å utvilke resistens mot denne type behandling er noe jeg nødig vil gjøre, og det er vel mye av grunnen til at legen min ikke har foreslått det tidligere også. Hiprex har jeg aldri blitt presentert for før, men det er godt mulig jeg kommer til å be om dette neste gang jeg er i kontakt med legen min. Dette er såpass vondt og hemmende for meg at jeg er villig til å prøve alt som kan ha en effekt. Det ligger nok i familien å være utsatt for dette. Tanten min var like plaget med dette før som jeg er nå, og hun ble sendt på en sjekk på sykehuset. Vurderer det selv. Men etter å ha funnet ut hvilken type bakterie det er - hva gjør de så videre? Er det noe mer å gjøre med det, sett bortsett fra antibiotikaen? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Type bakterie vil fortelle hvilken antibiotika som vil virke best. Det vil også kunne fortelle om det er en bakterie som er din egen, eller noen annens. Er det noen annens, er det nærliggende å tro at det er i samband med seksuell aktivitet. Det er angitt i litteraturen at kondom kan beskytte mot urinveisinfeksjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå