--Pr3DaToR-- Skrevet 3. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) Har nettopp oppgradert fra Powercolor 5850 1GB PCS+ til dette. Trodde da jeg skulle få kjørt de fleste spillene på maks uten problemer, men neida.. Opplever mellom gjevne mellomrom FPS drops i for eks. BF3 Ultra settings. Pluss det er en rar lyd jeg aldri har hørt før, som surrer fra GPU'en mens den er i Load. Merkelige greier... Ikke bare det, men kortet kjører bare i 2.0 16x modus istedenfor 3.0 16x modus som det egentlig skal, og hovedkortet samt prossesoren er også nytt. Noen tips/råd hadde vært kjempe flott!! Endret 3. mai 2012 av --Pr3DaToR-- Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2012 hovedproblemet kan jeg ikke si noe om uten å vite mer om hva du har i maskinen din. Surrelyden er coil whine Avhengig av hovedkort, prosessor og konfigurasjon vil du få PCIe 3.0 med 7970. Lenke til kommentar
SD88 Skrevet 3. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) Den surrelyden som du snakker om fikk jeg også på mitt Sapphire 7970 kort. Sendte det i retur og venter nå på mitt nye Asus 7970 DCUII TOP kort. Synes lyden var så høy og fæl å høre på at jeg er ikke orket mer. Får nå bare håpe at Asus sitt kort ikke lager samme lyd. Endret 3. mai 2012 av San22_ Lenke til kommentar
--Pr3DaToR-- Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) Maskinvare (PC) CPU: Intel® Core i7-2600K Processor - Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, 95W, Boxed w/fan Hovedkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155 - ATX, Z68, DDR3, 3xPCIe(3.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s,USB3.0,FW, VGA,DVI,HDMI, EFI GPU: XFX Radeon HD 7970 3GB GDDR5 PCI-Express 3.0, "BLACK - Dual Fan -DD", DVI, 2xmi Primær HDD: Corsair SSD Force Series 3, 120GB 2.5" SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/510MB/s read/write, S RAM: x4 Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 2GB CL7-7-7-20, 240pin PSU: Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI Kabinett: CM Storm Trooper Gaming Big Tower Vifter: 2x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 140mm Bak Søkte opp Coil Whine, og det høres ikke bra ut hvis de fleste 7970 korta har dette problemet Ja liker heller ikke den lyden i lengden... Høres ut som noe er gale, med den lyden i bakgrunnen :/ Endret 3. mai 2012 av --Pr3DaToR-- Lenke til kommentar
--Pr3DaToR-- Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) Men først av alt, så instalerte jeg skjermkortet i mitt gamle AMD oppsett, som nå ligger på hyllen, og det var der surrelyden først oppstod. Om det kan være noen sammenheng med at både HK og CPU er gammelt, vet jeg ikke, men med det oppsettet så kjørte bare skjermkorte i 2.0 x8 modus, istedenfor x16 som det gjør nå. Har også lest en del om at det bør helst være en 22nm CPU for å kjøre PCIe 3.0 fullt ut, men om det i praksis stemmer håper jeg da ikke Endret 3. mai 2012 av --Pr3DaToR-- Lenke til kommentar
SD88 Skrevet 3. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2012 http://en.wikipedia.org/wiki/Coil_noise Det er verken uvanlig eller farlig, bare sinnssykt irriterende Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) Ok, PCIe 3.0 vil du ikke få med en 2600k. PCIe-kontrolleren ligger på prosessorbrikka og du må ha en Ivy Bridge-prosessor for PCIe 3.0-støtte. Angående BF3, så tror jeg du må ha litt mer guffe for å kjøre alt på Ultra, særlig hvis du ikke har overklokket og kjører uten framelimit. Et overklokket 7970 med framelimiter på 60 fps vil fungere rimelig akseptabelt i BF3 på Ultra. Endret 3. mai 2012 av arni90 Lenke til kommentar
SD88 Skrevet 3. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2012 Rart med tanke på at vi har ganske så like spec's og jeg har aldri hatt noe problemer med kjøre BF3 på ultra... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2012 De dagene da hovedkortet bestemte hva du fikk av PCI-E støtte har reist i Intel leiren. Alt sitter nå i CPUen som Arni nevner, og vil du ha 3.0 må hovedkortet kunne støtte overføringen men aller viktigst, PCI-E kontrolleren må også være 3.0, og denne sitter nå i CPUen sammen med minnekontrolleren. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2012 Noe du kan prøve, som hjalp på enkelte tilfeller med småhakking hos meg, er å deaktivere strømsparingsfunksjoner fra AHCI: http://www.sevenforums.com/tutorials/177819-ahci-link-power-management-enable-hipm-dipm.html Installer .reg-filen i registret og velg "active." Det hjalp på et noe uresponsivt system på skrivebordet. Lenke til kommentar
--Pr3DaToR-- Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. mai 2012 Okey, takk for noen fine innlegg Hovedkortet støtter PCIe 3.0, samt at GPU'en kan kjøres i 3.0 x16, men som dere sier, så er det CPU'en som bestemmer.. Takk uansett Skal prøve den regfila, Arni. Kanskje det kan hjelpe, når jeg kjører SSD'en og en 2TB HDD i AHCI. Men igjen, pcen må slite ganske mye når den ligger rundt 30-35-40 fps i BF3 Ultra settings, dette er da ikke normalt selv om det ikke er overklokket? Samme problemet ligger i WoW, har testet det også, og da lå fps'en rundt 60-80, noe som ser skremmende ut for meg, siden WoW er ett ganske gammelt og utdatert spill, med tanke på at de bruker samme motor som i WC3. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2012 35-40 fps uoverklokket med en 2600k + 7970 @ stock høres sannsynlig ut om du er i veldig hektiske situasjoner. Hvis ikke bør du prøve å laste ned siste drivere fra nettet. WoW blir oftest prosessorbegrenset fordi det er en eldgammel spillmotor som ikke støtter flertråding. I de folketette områdene høres 60-80 fps relativt bra ut. Lenke til kommentar
Aslan-Volk Skrevet 3. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) jeg vil anbefale driver 12.3 for 7xxx seriene. Prøv å ta ut skjermkortet og sette den inn igjen ellers reseat som det kalles. WoW byer vil du ikke ha bra frames, spiller ingen rolle hvor heftig maskin du har. Endret 3. mai 2012 av Aslan-Volk Lenke til kommentar
--Pr3DaToR-- Skrevet 7. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. mai 2012 Tror jeg returnerer dette kortet. Er ganske skuffet over ett teoretisk sett knallbra kort, men hos meg så funker det ikke etter forventningene, da det også får pcen til å fryse gjennom nettene. Men takk for noen bra tips og god hjelp! Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 7. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2012 (endret) jeg vil anbefale driver 12.3 for 7xxx seriene. Prøv å ta ut skjermkortet og sette den inn igjen ellers reseat som det kalles. WoW byer vil du ikke ha bra frames, spiller ingen rolle hvor heftig maskin du har. Når er jo 12.4 WHQL ute, så jeg vil heller anbefale den.. 8.97 Beta er også ute, den fungerer greit hos meg. Uansett, så er det en tråd om ytelsestap etter siste patch på BF3 forumet, den tråden begynner å bli ganske lang nå, så det er tydeligvis noe rart. Dessuten så er ikke FPS drops noe unormalt i BF3, det kommer HELT ann på hvor du spiller, og hvor mange du spiller med. B2K er map som man plutselig får fps drops, og befinner du deg i nærheten av bygninger som blir sprengt i filler, så vil du også kunne oppleve heftige fps drops.. Et eksempel er Seine Crossing, et map jeg normalt har konstant 120fps med to 7970, jeg sto inne i den høye bygningen på monument square, da bygningen ble skutt i filler, og fps sank til 60 og det hele endte i lag galore deluxe.. BF3 virker dårlig optimalisert. Endret 7. mai 2012 av FiveInline Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2012 BF3 er kjempebra optimalisert, men det stemmer kun på de laveste innstillingene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå