Gå til innhold

Hvor kjøpe jaktutstyr til høsten, og hvilke merker er bra?

Anbefalte innlegg

Hei, er snart klar med jegerprøven, og det klør etter å få fatt i klær og utstyr til jakt til høsten, da både rypejakt på fjellet og hjortejakt på vestlandet. Det er jo en del nettbutikker, men er det noen å anbefale som har både brukbare og rimelige ting? Eller er det best å gå i en normal butikk, da kjenner jeg bare til XXL egentlig, nærmeste by er Bergen.

Er det noe å spare på å kjøpe fra utlandet, og i såfall hvilke butikker, er så utrolig mye å velge i.. Brukt?

Trenger bukse og jakke, fjellsko/støvel, kompass, sekk, regnbeskyttelse, våpen og det aller meste annet.. Hvilke merker av klær og sko er å anbefale? Ser det er mange som går med Norrøna men det er jo nokså kostbart..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har:

Jahtijakt classic sett. meget fornøyd.

Fikk noen gode Alfa sko som brukes på senhøst og vinter jakt, samt forsvarets M77 feltsko til sommer og tidlighøstjakt. viktig med vantette sko med høy snøring. tar du vare på skoa så tar skoa varepå deg.

av sekk så har jeg en Harkila stolsekk til ca 1500 kjøpt på G max, litt dyrt kanskje, men den er god å bære, lett og har flate breie stropper så¨er god å skyte med på ryggen.

undertøy og sokker er ull, med mulig mellomlag av fleece kjøpt diverse steder

Skytehansker fikk jeg til bursdagen og er helt uvurderlig når det begynner å bli kaldt:

kan anbefale å skaffe buff eller ansiktsmaske hvis du skal å¨jakt ut på sen høst/vinteren

Radio: Icom Basic/F-3022 med lang antenne, hurtiglader og mic Kjøpt hos XXL

Av våpen har jeg en Ruger M77mk2 30-06 med leupold 3.5-12x50 på toppen og en Franchi Fast Black

Rifla kjøpt brukt for ca 8000 privat og hagle kjøpt ny for 9000,- hos XXL

har jakt hatt og caps begge vantett, begge meget snasne :D, Begge deler fått til bursdag

*tillegg *

Så,

søk rundt snakk med forskjellige frilufts og jaktfolk.

Ikke spar penger på sko

Våpen, sko og sekk ville jeg iallfall ha prøvd på kroppen før kjøp.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

For klær og div utstyr, sjekk Magasinet.no. Deres jaktdresser (eller jakker/ bukser) med merket Dovrefjell er bra og praktiske. Og tilnermet like gode, som det dyreste norske på markedet, men til halve prisen. Du får de med og uten membran. Med membran, så trenger du ikke regntøy. De har også alt du trenger av sokker, undertøy/superundertøy i ull, "meningo" ull (kløfri) og i polyproylen. Selv bruker jeg pollypropylen, fra innerst og ut til jaktdressen. Og på vestlandet, men ofte tungt terreng, ville jeg anbefale pollypropylen, da den transportere fukt utover. Ull lagrer vann/fukt, i de hole ull-hårene. Med andre ord, klærene blir tyngere og tyngere, ettersom du svetter. Og selv om tørr ull er noe bedre enn pollypropylen, så er fuktg ull dåligere. Men valget er ditt. :)

Skal du likevel kjøpe regntøy, så kjøp av det dyreste. Tynt, lett og feksibelt! Tenker på Helly Hansen , eller Peter Storm. Selv bruker jeg mye en lang jakke fra Peter Storm og lårings fra Jerven. Begge er så tynne at jeg kan rulle dem sammen og puttte i en av sidelommene på jakka.

Jaktstøvler må du ikke kjøpe på "nettet", de må prøves.

Ville anbefalt deg å kjøpe en anatomisk jaktsekk og ikke en stolsekk, som første sekk. Selv har jeg sekker for alle formål og turer, så jeg velger etter behov og type terreng. Har til og med en stolsekk, men bruker den lite.

Rifler er mye smak og behag. Reis på en skytterbane og spør om å få prøve div. rifler. Hagle bør som regen tilpasses deg, så har du mulighet, så bruk penger på tilpassningen. Og glem nå ikke å trene med våpnene da! :)

Lenke til kommentar

Hei, hvis du fremdeles trenger litt tips så har jeg litt på lur. Jeg går hovedsaklig på hjortejakt på vestlandet - så jeg vet kanskje litt om hva som er lurt.

Bekledning:

Her foretrekker jeg noe som er helt lydløst. Ull er det beste, ingenting er så irriterende som å gå med klær som bråker. En kvist som slår inn i deg kan ødelegge hele turen. Jeg bruker denne dressen:

https://www.forsvarsbrukt.no/p-783-vadmel-m39-uniform.aspx

Fordelen med den er at det selvsagt er ull. Dressen er som du ser, veldig billig. Du holder varmen selv om det regner mye. Denne dressen er for øvrig perfekt hvis du skal sitte i ro lenge, for eksempel på posteringsjakt. Det kan bli i varmeste laget dersom du går med jakka på dersom det er litt varmt. Jeg pleier da å ta av meg jakken, og så kun bruke en grønn ullgenser som ble brukt av hæren. https://www.forsvarsbrukt.no/p-1127-ullgenserubruktdepotvare.aspx

Det som er negativt med den er at hvis du blir våt, så blir det tungt å gå med. Jeg pleier ikke å ha på meg jakken når jeg går (med mindre det er veldig kaldt). Buksa går fint. Hvis det er snakk om mange minusgrader - så finnes det ikke så utrolig mye som er bedre. Varmen kommer utrolig fort når du begynner å gå igjen etter å ha sittet 3-4 timer i flere minusgrader. Been there done that. :)

Selv om buksa er i ull, så klarer jeg meg likevel. Regnklær bruker jeg ikke med mindre det regner veldig mye - og jeg planlegger å være lenge ute. Har ullstilongs under.

Sko:

Dette har jeg egentlig ikke mye peiling på. Min anbefaling er å ikke spare på pengene her - kjøper du gode sko, så slipper du å bli våt på føttene og de varer lenge. Jeg har brukt noen sko fra Gronell de siste årene (husker ikke type). Beste skoene jeg har hatt, lette ift andre jaktstøvler. Aldri opplevd å bli våt på beina mine, selv etter lange dager i regnvær og trakking i våt myr - noe du ikke skal lete lenge etter på vestlandet.

Jeg har et inntrykk av at man får det man betaler for.

Sekk:

Her følger jeg også tipset om å være lydløst. Kjøp deg gjerne en jaktsekk med noe stoff/ull utenpå. Igjen, hvis du får en kvist på en plastikksekk så hører hjorten det på laaaaang avstand. Jeg har denne sekken:

http://www.bergans.no/produkter/default.asp?liste=grontjakt_sekker_liste&MenyID=121070&page=sekker_detalje&modID=4146&ml1=10&ml2=&t=Uvdal%20Loden%2035L

http://www.bergans.no/produkter/default.asp?liste=sekker_liste&MenyID=121070&page=sekker_detalje&modID=4142&ml1=6&ml2=&t=Bird%20Bag%2012L

God og behagelig, og hvis du skal på rypejakt så er vel den perfekt med et rypenett bakpå også? :)

Våpen:

Hagle:

Her har jeg ikke så mye peiling, men det spørs litt hvor mye du skal ut med. Baikal er det billigste du får tak i, men skal samtidig ha veldig god kvalitet. Jeg skal til å kjøpe meg en nå til 5000,- og man får det for billigere. Kanskje ned i 2500. 1500 for enkeltløper. Det er veldig viktig at du finner deg en hagle som passer deg. Kan ikke understrekes nok - da det vil kunne være stor forskjell.

Rifle:

Tikka T3 skal være et sikkert valg. Kjenner to stk som har T3, og de er fornøyde.

Jeg vil egentlig anbefale deg å lese på kammeret.no, du finner veldig mye kunnskap der.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

våpen: mossberg 88 pump hagle fås for under 2000 ny hos wingevapen. denne er en billig utgave av den kjente mossberg 500 og skal være en veldig god hagle selv om den er veldig billig. Weatherby PA-08 fås kjøpt på xxl for ca 2500kr. denne skal vist være veldig god og skyte med og den er en pumpe hagle. eventuelt så kan man gå for en remington 870. disse går for 4-5 tusen og er en av 2 hagler som har bestått helvetes testen til us army, jeg skal kjøpe en slik en selv snart. eventuelt så har du mossberg 935 som er en semi auto hagle og er veldig god og skyte med og er kjent for og være politlig. og til sist, vist du er bestemt på at du vill ha en o/u hagle. så får du star baikal billig. kan fås for under 3tusen og er kjent for og være nærmest uødelegbar men den er tung og 'klompete'.

rifle: remington 700 vsf fås til ca 10 tusen og har veldig mye after market deler og kan lett bygges om til en langholds rigg eller hundefører rifle om du vil det i fremtiden. remington 700 er og fåretrekke foran tikka t3 siden det er mindre after market deler og muligheter til senere modifikasjon til tikka t3. men vist du ikke er intrisert i og ha muligheten til og senere bygge om rifla eller bytte stokk så er tikka t3 en utrolig god og billig rifle! men hold deg unna browning rifler. disse kan du nesten ikke bytte sikte på engang. du kan også gå for en semi auto rifle vist du føler for det, men hær vill ikke jeg utale meg siden jeg ikke vet så mye om de riflene som er lovlig til jakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...