m.sp Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Hei Sitter her med min "nye" cpu og vurdere å overklokke. Går inn i BIOS og setter CPU clock ration på X.13 (Skal da i teorien være 133*13, kan også sette den på X.15 men tar det gradvis):-) Men ingenting skjer! Noe jeg må gjøre? Låse opp fysisk på brikka? Noen råd? Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Hører vel ikke in under skjermkort, men mulriplyeren på XP prosessorene er låst. Må "operere" litt for å låse den opp, eller FSB klokke. Se på http://www.tomshardware.com, de har en story om hvordan du "låser opp" XP prosessorene. Lenke til kommentar
Kjellis Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Hei! DU må åpne L1 bridge'n på cpu'n for å få overklokket den før du evt. prøver multiplier'n i BIOS. Og uheldigvis har AMD gjort det litt vanskeligere for oss med XP-prosessorene, da de har laget en "grop/fordypning" i kjernen! Du må fylle igjen denne fordypningen før du kan eksempelvis ta i bruk det kjente blyant-trikset :wink: Dette kan du lese mye mer om på blant annet http://www.overklokking.no og på Toms-hardware... Lenke til kommentar
delete_this_account Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 http://www.ocinside.de/index_e.html?/html/...p_painting.html Trykk på linken med important comments, og følg instruksjoner. Jeg brukte loctite super attack gel lim til å lime hulla, og bakrute-varmetråd sølv-lakk til å tegne over. Bruk blank teip, og teip over der du ikke skal limemale. Lenke til kommentar
m.sp Skrevet 10. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2002 Vel takk for råd... Er litt ny på dette her, men du nevnte FSB klokke.. Hva og hvordan gjør man det? Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Quote: On 2002-02-10 11:17, m.sp skrev:Vel takk for råd...Er litt ny på dette her, men du nevnte FSB klokke..Hva og hvordan gjør man det? Du øker Front Side Bus hastigheten (vanligvis 100 eller 133 MHz). Siden multiplyeren er låst, vil dette være eneste måte å øke hastigheten på. DVS at om multiplyeren er 11x133=1466, kan du gradvis øke FSBen og overklokke, F.Eks til 11*150=1650. (HAR IKKE PRØVD Å KOLKKE TIL 150, SÅ DET VAR BARE ET EKSEMPEL!) Faren med denne type klokking er at RAM, PCI og AGP hastighet også øker, om du ikke kan velge dividere på disse som klokker de ned til rett hastighet igjen - AGP går normalt på 66MHz, PCI på 33. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 kjører en Athlon XP1700+ @ 1650MHz her (150MHz FSB), helt fint og stabilt. Lenke til kommentar
m.sp Skrevet 11. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2002 Jeg har nå justert FSB til 138Mhz. Resultatet var tilsynelatende vellykket, og i bios stod det XP 1800+ . Jeg lot den da stå en stund slik at jeg kunne se at den var stabil. Da jeg så begynte å spille Max Payne, for å se en evn. forandring, klikket spillet etter ca 5min spilling, og pc`n rebootet. Noen forklaring? Er dette en ren softwarefeil eller en hardware? Kan det skade f.eks. ram da jeg tror en brikke er på 100Mhz (256 på 133Mhz) ? Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Quote: On 2002-02-11 20:45, m.sp skrev:Jeg har nå justert FSB til 138Mhz.Resultatet var tilsynelatende vellykket, og i bios stod det XP 1800+ . Jeg lot den da stå en stund slik at jeg kunne se at den var stabil.Da jeg så begynte å spille Max Payne, for å se en evn. forandring, klikket spillet etter ca 5min spilling, og pc`n rebootet.Noen forklaring? Er dette en ren softwarefeil eller en hardware? Kan det skade f.eks. ram da jeg tror en brikke er på 100Mhz (256 på 133Mhz) ? Ustabilitet er ofte et tegn på at du har klokka for høyt. Og om du har PC100 (PC1600) RAM er 138 FSB ganske høyt. Om det er PC133 (PC2100) bør den vel tåle det. Men prøv å klokke tilbake, og se om Max ikke går lenger da. Kan også være at noen av komponentene dine (gfx, HD, andre PCI komponenter) ikke liker den høyere bus hastigheten - PCI busen vil være høyere, men ikke mye i dette tilfellet? Lenke til kommentar
ThaJaCkal Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Still opp spenningen på VCORE Lenke til kommentar
delete_this_account Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Vcore bør være standard hvis du ikke overklokker mye. Da må du også ha ekstrem kjøling, hvis ikke blir prosessoren j****g varm. Jeg kan overklokke 1.4 til 1.58GHz med standard vcore (1.75V), og hvis jeg øker spenninga, må jeg klokke ned for å kjøre stabilt. (pga at prosessorene blir ca. 10-12 grader varmere da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå