Gå til innhold

Hvordan måle opplastingshastigheten?

Anbefalte innlegg

Jeg har gang på gang hatt et irriterende problem med min nettleverandør (Homebase / GET) hvorav vår 24 / 24mbit fiberlinje har hatt variable opplastingshastigheter de siste to årene.

Når jeg har testet så har det vist seg at linjen normalt har ligget på alt fra 24 / 5mbit til 24 / 15mbit og når jeg har klaget så er det ikke alltid de ser noen logisk løsning på problemet, mens andre ganger så har ting plutselig blitt 24 / 24 mbit igjen.

Det som er utrolig bisart med dagens problem, er at jeg ikke ser noen logisk mønster på problemet. Det første jeg gjør før jeg eventuelt klager er jo å teste ut lokalnettet her hjemme for å eliminere eventuelle problemer som kan være skapt av oss selv. Så det første jeg gjør er å gå innom Speedtest.net og teste hastigheten vår opp imot et par servere, normalt har jeg brukt Hafslund sin server i Oslo da fibernettet vårt var bygget ut av Hafslund engang i tiden og det har alltid makset ut linjen vår, men denne gangen har jeg også testet opp mot Devenia LTD i Oslo bare for failsafe.

Det mystiske er at jeg nå har testet omlag femti ganger, på fire forskjellige systemer og jeg ser en helt bisarr trend som jeg ikke kan forstå meg på:

Nettverket er koblet opp på denne måten:

1: D-Link DGS-3010G (konverterer fra fiber til kobber, hvor port5 er mappet med nettlinje og kappet med hastigheten vår (24/24mbit))

2: Cisco RV 220W router (eies og konfigureres av oss, vi får altså en helt ren kobling via DGS-3010G fra Homebase og konfigurerer nettverket selv)

3: Cisco SRW2024-K9 switch (koblet med 1x CAT6a kabel fra router, videre fra switchen er alt av maskiner og andre nettverksenheter koblet med CAT7 kabler, min maskin samt filserver er konfigurert med LACP)

4: Netgear WNDR4500 kjørende i aksesspunktmodus for distribuering av 2.4GHz 802.11n og 5.0GHz 802.11n nettverk, begge med 3x3 stream støtte. Koblet til Cisco SRW2024-K9 via CAT7 kabel.

Før testing så restartes alt av nettverksutstyr, og samtlige maskiner restartes, alt av sikkerhetsprogrammer deaktiveres og forblir deaktivert under testing, alt av sikkerhetsfunksjoner i router deaktiveres også og det står ingenting på som gjør beslag på nettverksressurser (utenom diverse ting i operativsystemene som står å kjøre i bakgrunnen.)

Test maskinene er som følger:

Maskin nr1 er min stasjonære-PC, selvbygd kjørende med Asus Rampage III Extreme, Intel Core i7-980X, Intel Pro/1000 ET Dual NIC, Windows 7 Ultimate 64-bit med 2x Link Aggregation (802.11ax / LACP) til Cisco SRW2024-K9 switchen.

Maskin nr2 er min Mac Mini Mid-2011 HTPC, kjørende med Windows 7 Ultimate, Broadcom BCM57765 Gigabit NIC og Broadcom BCM4331 WiFi NIC koblet til Cisco SRW2024-K9 med CAT7 kabel og kjører 2.4GHz 802.11n (300mbit) når den testes over trådløst.

Maskin nr3 er en MacBook Air 13" Mid-2011 modell, kjørende med Mac OS X Mountain Lion Developer Preview 3 (teknisk sett 4 med gårsdagens oppdatering), denne bruker Broadcom BCM4322 WiFi NIC og kobles via 2.4GHz 802.11n (300mbit) trådløst.

Maskin nr4 er en MacBook Pro 17" Early-2011 modell, også kjørende med Mac OS X Mountain Lion Developer Preview 3 (teknisk sett 4 med gårsdagens oppdatering), og her benyttes det et Broadcom BCM4331 WiFi NIC og Broadcom BCM57765 Gigabit NIC. Igjen kobles det med CAT7 kabel til Cisco SRW2024-K9 når det testet over kabel, og 5.0GHz 802.11n (450mbit) når det testes over trådløst.

Og etter omlag femti tester (25 mot Hafslund og 25 mot Devenia LTD) så er resultatene (grovt regnet gjennomsnitt) som følger:

Maskin nr1 (Min stasjonære) med kabel:

Hafslund: 24-25mbit ned og 16-17mbit opp.

Devenia: 24-25mbit ned og 16-17mbit opp.

Maskin nr2 (Mac Mini Mid-2011) med kabel:

Hafslund: 24-25mbit ned og 6-8mbit opp.

Devenia: 24-25mbit ned og 10-11mbit opp.

Over trådløst:

Hafslund: 24-25mbit ned og 15-16mbit opp.

Devenia 24-25mbit ned og 15-16mbit opp.

Maskin nr3 (MacBook Air 13" Mid-2011) trådløst:

Hafslund: 24-25mbit ned og 22-24mbit opp.

Devenia: 24-25mbit ned og 23-24mbit opp.

Maskin nr4 (MacBook Pro 17" Early-2011) trådløst:

Hafslund: 24-25mbit ned og 23-25mbit opp.

Devenia: 24-25mbit ned og 22-24mbit opp.

Over kabel:

Hafslund: 24-25mbit ned og 22-23mbit opp.

Devenia: 24-25mbit ned og 21-22mbit opp.

Og det er her jeg ikke forstår noe som helst, så maskinene med OS X Mountain Lion får tilnærmet riktig opplastingshastigheter både over kablet og trådløst nettverk, mens INGEN av maskinene kjørende med Windows 7 64-bit får det samme? Har altså kjørt utallige tester over en tidsperiode på ca 1time og de er kjørt kronologisk, altså først på maskin 1, så maskin 2, så maskin 3 osv osv.. Hvilken logikk er det i at Windows maskinene ikke skal klare å makse opplastingshastighetene mens OS X Mountain Lion klarer det? Og dette på tvers av systemer, uavhengig om jeg tester over kabel eller trådløst.

Tok for moroskyld å startet opp Windows 8 Consumer Preview 64-bit på min MacBook Air 13" Mid-2011 modell, den makset altså ut både opp og ned hastighetene når jeg kjørte OS X Mountain Lion, med engang jeg fyrte opp og testet med Windows 8 Consumer Preview 64-bit så var opplastingshastighetene på 13-15mbit...

Er det noen som klarer å forstå seg på disse bisarre resultatene? Jeg kan jo ikke skylde på Homebase da det neppe er deres skyld at Windows maskinene mine stort sett havner på 13-16mbit opp når samtlige OS X systemer havner på 22mbit+.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt merkelig å se at du ikke klarer å makse med Win7-maskinene.

Dette kan ha noe med "auto tuning" av parametre å gjøre.

Win7 prøver å optimalisere disse for maks ytelse med latency og hastighet.

Ikke sikkert at det er synonymt med maksimal hastighet på linjen i alle tilfeller.

http://social.techne...b7-a8a2f454f9a3

Mitt inntrykk er at det kan være et problem i kjeden av hardware (routermodem eller modem) hos ISP eller klient. Det er ofte da slik at TCP er treg, mens UDP går med full pupp.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...