Telefonsvarer Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) La oss si, at jeg har en rekke tall, i en liste. A1:A20 inneholder tall. I B1:B20, er det ord. Disse beskriver hva tallene i A1:A20 er. Jeg vil telle sammen alle tall i A1:A20, om ordet i B1:B20 er feks. "ord". Jeg har prøvd masse formler for dette. =SUM(A1:A20)IF(B1:B20)is/contain/contains'ord' Men fungerer aldri. Er jeg i nærheten? La oss si, at jeg har en rekke tall, i en liste. A1:A20 inneholder tall. I B1:B20, er det ord. Disse beskriver hva tallene i A1:A20 er. Jeg vil telle sammen alle tall i A1:A20, om ordet i B1:B20 er feks. "ord". Jeg har prøvd masse formler for dette. =SUM(A1:A20)IF(B1:B20)is/contain/contains'ord' Men fungerer aldri. Er jeg i nærheten? ## topic endret av ilpostino ## Endret 4. mai 2013 av ilpostino Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 La oss si, at jeg har en rekke tall, i en liste. A1:A20 inneholder tall. I B1:B20, er det ord. Disse beskriver hva tallene i A1:A20 er. Jeg vil telle sammen alle tall i A1:A20, om ordet i B1:B20 er feks. "ord". Jeg har prøvd masse formler for dette. =SUM(A1:A20)IF(B1:B20)is/contain/contains'ord' Men fungerer aldri. Er jeg i nærheten? Altså, hvis et tall er "ord", så vil du telle dette? Var litt avnskelig å forstå, men om det er slik så bruker du: =Countif(B1:B20;"ord") Lenke til kommentar
PKN Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) Hvis jeg har forstått spørsmålet riktig så skal du benytte SUMIF-funksjonen. For ditt tilfelle får du: =SUMIF((B1:B20;"ord";A1:A20) Hvis du bytter ut "ord" med en celle-referanse kan du benytte denne cellen til å endre inputkriteriet. PK Endret 3. mai 2012 av PKN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå