Gå til innhold

fem grunner til å bruke 50mm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Case: Portrett - ansikt + ca 10 cm over og under.

50mm FF og 30 mm crop vil fotografen stå på ca samme sted for å få samme utsnitt, mens 50mm crop vil fotografen stå lengre bak.

Vil bildet med 30 eller 50mm på crop best tilsvare bildet på 50mm FF, ikke medregnet DOF, men i perspektiv?

På fullformat vil 50mm være mest "riktig" med tanke på fortegning, men hvordan forandrer dette seg på er crop-objektiv? Vil cropsensoren bare beskjære bildet, eller vil også perspektivet endres?

Som jeg skrev i posten over din; perspektivet kommer av fokusavstanden. Eller - rettere sagt - avstanden til motivet. En 30mm på crop vil gi samme utsnitt som en 50mm på fullframe, og alle objektiver vil gi samme perspektiv på samme avstand.

Står du på en eller annen avstand vil _alle_ objektiver gi samme perspektiv på samme avstanden - forskjellen er utsnittet.

Ad fortegning/perspektiv til hodeportretter regnes 85-135mm på fullframe som de klassiske brennviddene - når du velger riktig utsnitt med disse brennviddene står du på "riktig" avstand, og får dermed "riktig" perspektiv.

Dette tilsvarer ca. 50-90mm på crop.

En cropsensor beskjærer bare bildet - derav navnet. Cropping, hverken i Photoshop eller på sensoren, endrer perspektivet - det kommer av avstanden til motivet.

Derfor, bortsett fra DOF, som krever at du deler blendertallet (og ikke bare brennvidden) på cropfaktoren, så vil en 30mm på crop gi samme utsnitt og perspektiv som en 50mm på fullframe, så lenge bildene er tatt fra samme sted.

Til hodeportretter ville jeg ikke brukt 50mm'en min på fullframe - så bruker jeg heller 125mm'en min, som gir utsnitt i det "klassiske" intervallet. Til crophuset mitt ville 50mm'en min derimot være fin.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått dette riktig, så vil den samme brennvidden gi mindre fortegning på et cropkamera enn på FF?

Nei. Fortegningen/perspektivet kommer ikke av brennvidde eller kamera, men ene og alene av avstanden til motivet.

Det går som følger: En (for eksempel) 50mm vil gi forskjellig utsnitt på crop og fullframe.

Hvis du putter en 50mm på et Canon cropkamera og stiller deg på avstand til personen som er motivet så du får passe utsnitt til et hodeportrett, så står du på passe avstand, og du får dermed "riktig" perspektiv/fortegning. Hvis du, uten å endre avstanden til motivet, står på samme sted og i stedet putter en 80mm på et fullframehus, så vil du få eksakt samme utsnitt (på grunn av cropfaktor og brennvidde) og eksakt samme fortegning (på grunn av fokusavstand).

Men - hvis du derimot putter samme 50mm på et fullframehus og stiller deg på avstand til personen som er motivet så du får passe utsnitt til et hodeportrett, så vil du nødvendigvis måtte bevege deg nærmere motivet, og så står du for tett på, og så får du dermed "feil" fortegning - nesa blir større, ørene går inn mot hodet, etc.

Det som avgjør perspektivet er, som sagt, avstanden til motivet - poenget med valg av brennvidde er at disse brennviddene gjør at du står på passe avstand når du justerer avstanden din til motivet for å få passe utsnitt. :)

Hva med "5 grunner til å ikke bruke fast 50mm i 2012"?

Bare fem? Trodde du hadde flere hundre argumenter for å foretrekke zoomoptikk, jeg. :innocent:

Lenke til kommentar

Om du allerede har noe som dekker ditt behov så er jo det flott. Ingen grunn til å kjøpe en 50mm for deg.

Selv har jeg et 500D og en 30mm 1,4f Sigma, som gir tilnærmet lik 50mm på fullformat. Har ikke tatt det av kameraet siden jeg kjøpte det.

Lenke til kommentar

Om du allerede har noe som dekker ditt behov så er jo det flott. Ingen grunn til å kjøpe en 50mm for deg.

Selv har jeg et 500D og en 30mm 1,4f Sigma, som gir tilnærmet lik 50mm på fullformat. Har ikke tatt det av kameraet siden jeg kjøpte det.

Skulle gjerne hatt det selv, men jeg sitter på 1000kr her, ikke 3200, så blir nok et 50mm 1.8 på meg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...